☆ Misi : Apibot dan balonbot ☆
"Ali, rudy, iman kepung dia !" Pandu alicia.
"PERGI JANGAN TANGKAP SAYA!" Jawab apibot lari terbang menghindari mereka.
"Eh awak jangan takut saya hanya nak tau pasal awak je ." Tanya iman.
"Hah ,pasal aku ?" Tanya apibot kini perasaan nya sedikit tenang.
"Iya saya tanya sikit boleh kan ?" Jawab iman lagi berusaha baik tidak menyakiti nya.
Ali mendekat dengan jarak antara apibot yang tidak terlalu jauh kemudian bertanya kepada rekannya.
"Asal iman nih nak cakap dengan dia ?" Tanya ali heran.
"Diamlah pendek baik kau siapkan perangkap !" Jawab rudy. Ali yang mendengarnya hanya bisa menatap datar rivalnya. Alicia hanya fokus kepada iman yang berusaha menenangkan bola terbang itu (boleh berjaya ke ?) Batin alicia.
"Emm kau tak cederakan aku kan ?" Tanya power spera was was.
"Tak de punya hal jom awak turun kejap kat sini ." Terang iman. Power spera itupun luluh dan turun menghampiri iman. Beberapa menit senggang.
"Awak nih sebenarnya apa ?" Tanya iman mulai membuka pembicaraan.
"Saya po.......power...spera ." Ucapnya takut masih mewaspadai iman dan rekannya.
"Awak boleh cerita tak apa tu power spera ?" Tanya iman kembali. Power spera itupun membatin dan menerawang iman takut salah orang dia beri informasi (Boleh percaya ke ?)
"Awak tak payah risau saya tak kan serang awak kalau awak tak jahat ." Jawab iman seakan tau apa yang dipikirkan oleh apibot.
"Em sebenarnya......." apibot pun menceritakan dari a - z kepada iman.Pst.....rudy....oi landak !" Tanya ali kepada rekannya.
"Kau nih dah kenapa ?"
"Kau tak plan lain ke ?"
"Ade cuma entah berhasil ke tak plan nih ?"
"Apa die ?"
"Macam nih mula mula kau......"10 menit kemudian
"Oh macam tu ke ?" Tanya seseorang datang menghampiri mereka.
"EH EH SIAPA KAU ?" Teriak apibot terkejut.
"Eh awak tak payah takut dia kawan saya alicia ." Terang iman menenangkan apibot.
"Oh ye ke salam kenal alicia aku apibot ."
"Apibot ?"
"Iya apibot saya boleh keluarkan api dari dalam nih ."
"Oh macam tu .""TANGKAP DIAAAA,HIYAAA !!!"
"EH LEPASKAN SAYA , kenapa kau tipu saya ?"
"RUDY ALI LEPASKAN DIA LAH !!!" Teriak iman.
"Kenapa kau nih ,dia dah buat kerusakan kat pelabuhan tengok tu habis semua terbakar nasib baik tak de orang cedera ."
"Iya saya tau lah rudy tapi dia tak buat jahat yang awak rasa , dia cuman ketakutan je ."
"ALI cepas lepaskan perangkap tu !"
"Hah kau pun sama icha ?"
"BAIK...KAU...LEPASKAN...DIA...ATAU..."Atau apa ?"
Dush (alicia tumbuk ali lagi )
"Atau nih !"Apibot yang berhasil melepaskan diri dari perangkap ali dan rudy langsung pergi meninggalkan mereka.
"Saya kena pergi ,UWAAAAA!!!"
"Eh apibot awak nak pergi mane ?"
Alicia kemudian mengescan menggunakan iris.
"Iman aku dah scan dia tak jauh dari sini jom."
"Hmm ."
Alicia dan iman kemudian lari mengejar apibot.
"Adoiii sakit nye kenapa asik aku je yang kena tumbuk ?" Ali bangun dengan memegang pipinya yang telah ditumbuk.
"Diorang naif betul !"
"Eh mana icha dengan iman ?" Tanya ali kepada rudy.
"Kejar apibot ."
"Hah yeke ." Tanya ali lagi.
Rudy menghiraukan kata kata ali kemudian ikut mengejar alicia dan iman.
"OI LANDAK TUNGGU LAH !" Teriak ali kemudian ikut mengejar alicia dan iman.♡
BALONBOT NANTIIII !" (Power spera di cerita saya dibuat boleh bercakap semua ya )
"WAHHH !"
"Siapa budak budak tu ? SERANG DIORANG !" Pimpin ketua geng.
"TEBASAN HALILINTAR !"
"ISH SERANG DIORANG LAGI !"
"TUKARAN MAKANAN !"
"KUASA SLOW MO !"
"A....PE....KAH...?"
Yaya kemudian terbang menangkap balonbot.
Ying pun mengembalikan waktu seperti semula.
"JAGE - JAGE BOS !!!" Teriak rekannya.
"TIDAKKKKK !"DUARRRRR
Komeng dan rekan - rekannya bernasib baik tidak tertabrak truk yang melesat maju di depan mereka.
"Fyuh nasib baik korang ok ." Jawab yaya sambil mengangkat komeng dan rekan rekanya.
"Yalo nasib baik tak kena tabrak tadi ma ."Bukannya berterima kasih komeng dan konco konconya memanggil motor nya kemudian pergi meninggalkan mereka.
"JOM BLAH !"
"OI tak cakap terima kasih pun !" Teriak fang kesal.
"Dah tu jom balik !" Lerai ochobot.
Boboiboy dkk menggangguk
"OI LEPASKAN AKU LAH !" Berontak balonbot.
"Balonbot jangan takut kitorang nih orang yang pernah selamat kan kau dulu ." Jawab yaya mempererat pegangan nya takut balonbot kabur.
"Hah ?"
"Takkan tak ingat pun ?"
"Emm entah saya tak ingat lah hehe ."
"Haih ,sia sia je selamatkan orang tak cakap terima kasih pun !"Boboiboy perasan ada sesuatu yang menyerang mereka dari atas.
"JAGE - JAGEEEE ."
"UWAAAA TOLONG BOBOIBOY !" Teriak gopal ketakutan.
"BOBOIBOY GEMPA , TANAH PELINDUNG !"
"Heh heh haih nasib baik ok !" Gopal hampir pingsan.
"Apa dah jadi ?" Tanya yaya.
"Hmm api tu bukan api biasa ?" Pikir ying pelik.
"Habistu apa meteor ?" Tanya fang.
"Tak lah kitorang rasa bola tu macam bola api ?" Jawab yaya dan ying bersamaan.2 menit mereka berdua berpikir.
"APIBOT !" Serentak mereka.
"Hah apibot ?" Tanya fang.
"Biar betul korang nih ?" Tanya gopal.
"Iya betul tak salah lagi lah ying jom kejar, boboiboy tolong jage balonbot nih !" Jawab yaya sambil memberikan balonbot kepada boboiboy.
"Eh korang nak pergi mane ?" Tanya boboiboy. Yaya menghiraukan pertanyaan boboiboy.
"Ikut aku ying ." Ajak yaya.
"Hmm."
"EH KORANG NAK PERGI MANE ?" Teriak fang.
"Gopal tolong jage balonbot nih !" Boboiboy sambil memberikan balonbot kepada gopal.
"DEY ,KENAPA AKU YANG.....EH DEY BOBOIBOY FANG TUNGGU !!!" Sebelum gopal menyelesaikan kata katanya teman teman nya meninggalkannya.Di tempat boboiboy dan fang
"FANG KAU NAMPAK DIORANG TAK ?" Tanya boboiboy kepada fang. Fang menoleh kanan kiri depan belakang tapi tidak terlihat kedua perempuan teman mereka.
"Erh entah aku....Hah nampak DIORANG ADA KAT SISI UTARA BOBOIBOY !" Fang melihat kedua rekannya.
"Ok jom kejar diorang ."Di tempat yaya dan ying.
Yaya dan ying menemukan apibot kemudian mengejarnya.
"APIBOT NANTI !""KUASA SLOW MO !" Ying menghentikan waktu dan menyuruh yaya menangkap apibot.
"A...PE...KAH....NI..."
"Aku dah tangkap dia ."
"Hmm ." Ying pun mengembalikan waktu seperti biasa.
"EH EH LEPASKAN AKU LAH !" Berontak apibot.
"Awak tak payah takut kitorang ni anggota tapops ingat lagi tak ?"
"Eh tapops ?"
Yaya dan ying mengganguk
"Agensi yang selamatkan power spera tu ke ?"
"Haiya benar nasib baik kau ingat .""YAYA YING !!!" Teriak boboiboy dari kejauhan.
"Eh boboiboy fang ?"
"Hadeh penat tau kejar korang !"
"Aik kenapa tak guna kuasa halilintar atau taufan ke senang nak kejar ." Tanya fang kepada boboiboy.
"Oh iye haha lupa pulak ."
(Dia ni dah kenapa ?) Batin fang manatap aneh rivalnya.
"BOBOIBOY , FANG MANA KORANG ?" Teriak seseorang yang tak lain ternyata gopal.
"KAT SINI LAH GOPAL !" Teriak boboiboy.
"Huh huh penat nye nasib baik je sampai ."
"Wah korang dah dapat apibot terbaik lah !" Puji ochobot.KRATAK (benda patah seperti ranting kayu terdengar di sekitar mereka )
"SIAPA TU ?"
"Baik unjuk diri sebelum........."♡
Terlihat seseorang sedang duduk menatap layar tablet.
"Macam mana plan kedua ?"
"Em maaf bos diorang dah dapat tau lokasi power spera tu." Jawab borara kecewa.
"Ape ?"
Tetiba orang lain masuk.
"Hihi tak pa bos biar je diorang tau siapa penjahat sesungguhnya." Jawab seseorang dengan ketawa jahatnya.
"Tapi tak kan diorang tau pasal kita ?" Tanya gaga naz.
"Haih kau ne memang pendek akal lah ."
"APE KAU CAKAP BAIK KAU TARIK SEMULA SEBELUM AKU !"
Belum sempat menumbuk perempuan penjenayah tu dia ditarik belakang oleh bos nya sendiri.
"Hihi nak buat ape ?" Tanya perempuan tu.
"Cish."
(Kita sebut bos nih dengan inisial A saja ya). A pun menurunkan gaganaz dan bertanya kembali.
"Hmm jadi maksud kau nih memang nak kumpulkan diorang lah ."
"Iya ."
"Tapi kalau diorang semakin kuat macam mane ?" Tanya yoyo o.
"Tak pe kita ada ejen yang boleh diandalkan !"
"Bukankah begitu ejen ?" Jawab perempuan dengan senyuman sinisnya.
Seseorang masuk ke dalam ruangan dengan topeng helm khas nya.
"Iya ." Ucapnya dingin.see you next chapter 👋
KAMU SEDANG MEMBACA
MATA DAN TAPOPS (Ejen Ali X Boboiboy) {LANJUT}
AdventureBercerita tentang pahlawan pulau rintis bernama boboiboy dkk yang harus pergi mencari keberadaan beberapa power spera yang terseret ke dalam portal teleportasi. Keluarnya bora ra serta rekan jahat nya dari penjara setelah seminggu tidak menampak di...