BAB 4 : BIAWAK KOMODO

2.4K 131 28
                                    


RUANG pejabat yang agak luas dan elegan interiornya itu dipenuhi bunyi tembak-menembak. Pistol, senapang, bom segala senjata tak henti berbunyi. Diselang seli dengan suara serak-serak garau membebel sesuatu. Sesekali menyumpah marah. Sesekali bersorak senang.

Itulah Akram Hidayat. Elok berseluar slack biru gelap, kemeja hitam dan kot serona seluar tapi terlentang di atas sofa sambil bermain permainan dalam telefon. Bersungguh sampaikan anggota tubuh bergerak ikut rentak permainan.

Tok! Tok! Tok!

Bunyi ketukan di pintu pejabatnya menyapa telinga tapi sikit pun dia tidak beri perhatian. Beberapa saat, pintu terkuak dari luar dan sebatang tubuh gempal menapak masuk bersama helaian kertas dan fail yang agak tinggi.

Wanita lewat 30-an berambut kemerahan itu meletakkan kertas dan fail itu di atas meja kerja Akram sambil mulut terkumat-kamit mengomel sesuatu yang tak jelas.

"Hai Kak Bee. Marah kat siapa tu. Bergaduh dengan hubby ke?" giat Akram selamba sedangkan mata masih melekat kemas pada skrin telefon.

Mendengar itu, Abby atau nama sebenar Habibah, mendekati set sofa sebelah kiri ruangan.

"Tak... Itu reporters kat bawah tu. Tak reti bahasa. Dah cakap nak datang kena set appointment dulu. Nak juga meluru masuk macam orang tak ada adab."

"Iya?" Acuh tak acuh Akram membalas.

"Pening kepala akak. Hesh. And... atas meja tu ada bahan untuk next case. Akram tengok dulu. Need anything, bagitahu akak."

"Shit! Buta ke? Aduh..." marah Akram apabila ahli pasukannya sendiri menembak dia di bahagian bahu. Dalam permainan, bukan realiti.

"Oh. Sorry, Kak Bee. Okay, okay. Nanti saya tengok," sambung Akram tersengih-sengih pada sekretarinya.

Abby yang sudah terbiasa dengan perangai Akram sekadar menggeleng kepala seraya mengatur langkah untuk keluar.

"By the way..." Akram bersuara mematikan langkah Abby di muka pintu. "Reporters tu dari mana?"

"Entah. Bukan nama besar. Kejap..."

Abby pejam mata cuba mengingat sebaris nama. "Legacy? The Legacy?"

Zap! Laju Akram mengangkat tubuh. Cerah mata memandang Abby. Sedikit terkejut. Takut kalau dia salah dengar.

"The Legacy?"

"Haah. Rasanya."

Akram pantas bangun berdiri. Kalut merapikan rambut dan pakaian di tubuh. Muka pula ditilik pada skrin telefon. Masih kacak.

"Kak Bee, suruh dorang masuk. Ada sorang perempuan sorang lelaki kan?"

Abby angguk dalam kehairanan.
Buang tabiat ke apa Akram ni? Kan lelaki itu sendiri yang tidak suka ditemu bual. Leceh nak berlagak 'man with charisma'.

"Cepatlah, Kak Bee. Nanti dorang balik pulak."

"Ah. Ya. Akak panggil dorang naik."

* * * * *

Tajul duduk di atas anak tangga luar bangunan firma guaman enam tingkat yang berdiri megah di Putrajaya. Dia melepaskan keluhan panjang. Hampa mukanya kerana dihalau sekuriti. Ini semua gara-gara Mawar yang kononnya ada plan tapi ternyata, nak ceroboh masuk. Memalukan betul.

Dia merenung Mawar di sisinya yang tayang muka selamba. "Ini plan kau?"

Mawar menoleh bersama kerutan di dahi. "Aku dah cakap dia berlagak kan?"

"Itu ajelah alasan kau."

Mawar diam. Tidak berkisah tentang mata mata yang melihat ke arahnya, dia mengolah akalan. Egonya dicuit dengan kata-kata Tajul. Ingat dia ni orang sembarangan ke?

Luka Seribu Rindu (Wattpad Version)Where stories live. Discover now