BAB 5

955 31 0
                                    

Bunyi telefon yang berbunyi mengejutkan isya daripada tidur. Isya terjaga dan memegang kepala nya yang sakit. Bila membuka mata dia terkejut berada di tempat asing, terasa ada pergerakkan di sebelah nya isya terus terkejut.

"Zarith!" Jerit isya.

Isya juga melihat keadaan diri nya yang tiada seurat benang di atas katil bersama Tengku Zarith. Bagaimana? Apa yang berlaku? Banyak persoalan di dalam fikiran isya. Isya yang sedar dia sudah terlanjur hanya mengalirkan air mata.

Zarith yang mendengar suara tangisan perempuan terua membuka mata dia melihat isya sedang menangis di sebelah nya sambil memegang selimut yang menutupi badan mereka. Zarith sedar mereka sudah terlanjur. ARGH! Zarith kalau kau tahan semalam semua takkan jadi macam ni!

"Isya....." seru zarith melihat isya yang sedang menangis.

"Kenapa? Kenapa zarith? Kenapa kau buat aku macam ni?" Tanya isya dalam keadaan menangis, tiada lagi panggilan awak-saya.

"Isya aku minta maa-....."

"Aku benci kau zarith. AKU BENCI KAU!" Bentak isya lalu bangkit mengutip baju nya dan melangkah ke dalam tandas dalam keadaan mata berkaca.

Zarith yang melihat hanya diam. Ya dia salah! Zarith salah! Layak dia di benci oleh isya. Argh!

Kemudian zarith memakai baju nya semula dan menunggu isya untuk berbincang.

Kemudian isya keluar dari tandas dalam keadaan tenang.

"Isya aku minta maaf, semua ni salah aku, kalau aku tahan semua ni takkan berlaku" kata zarith melihat isya yang lemah itu.

"Tak apa semua dah berlaku." Jawab isya dengan tenang.

"Izinkan aku bertanggungjawab" ucap zarith dengan yakin.

"Lupaka saje, anggap tiada apa-apa yang berlaku antara kita" jawab isya.

"No isya, aku bukan lelaki yang lari dari masalah! Biar kan aku bertanggungjawab" kata zarith dengan dingin. Geram dengan sikap keras kepala isya.

"Aku tak nak terikat apa-apa dengan kau zarith. Aku benci kau, benci sangat" jawab isya sambil menahan air matanya.

"Aku tak kisah isya kau benci aku sekalipun. Tapi kau tak kesian dekat parents kau kalau mereka tahu? Mereka akan tanggung malu. Macam mana pulak kalau kau mengandung?" Keras zarith membantah.

"Aku tak kisah zarith, mungkin ini takdir buat aku tapi untuk terima kau tak pernah tertulis dalam takdir aku. Cukup, jangan buat aku tambah benci dengan kau zarith." Ujar isya lalu pergi meninggal kan zarith yang terpinga-pinga.

~~

Datin zarina yang setia menunggu isya pulang hanya menanti di ruang tamu. Kelibat isya muncul melegakan perasaan risau di dalam diri nya.

"Isya" panggil datin zarina

"Mummy" jawab isya sambil mengucup tangan mummynya dan tersenyum kelat.

"Isya pergi mane semalam? Kenapa tak balik rumah" tanya datin zarina dengan risau. Yela anak dara nya tak balik rumah. Masih dara ke isya?

"Sorry mummy, isya tidur rumah anis semalam. Sorry, lupa nak update mummy." Jawab isya sambil tersenyim nipis

"Ouh, mummy ingatkan isya pergi mana la semalam" lega datin zarina mendengar jawapan anak nya.

"Mummy, isya naik atas dulu eh" pamit isya, datin zarina hanya mengangguk dan senyum.

~~

Takdir Buat KitaWhere stories live. Discover now