BAB 8

788 33 0
                                    

Setelah sekian lama, akhirnya tengku zarith melangkah ke office nya. Ye dia CEO di Tengku's Holding.

"Khai mana maklumat yang kau cakap dengan aku semalam?" Tanya zarith kepada PA nya itu.

"Ini tengku" jawan khai lalu menyerahkan sampul coklat kepada zarith.

"Sepatut nya yang bersama Cik Qalisya Damia adalah Mr.Adam. Mr.Adam yang merancang memberikan pil peransang kepada Cik Qalisya tetapi Tengku yang terlebih dahulu menyelamatkan keadaan" terang khai dengan tenang, zarith yang mendengar sudah mengetap rahang nya.

"Apa kau cakap? Aku selamatkan keadaan? Kau tahu tak kalau tak di sebabkan plan bodoh Mr.Adam ni aku dengan Qalisya takkan terlanjur! Shit!" Carut zarith. Mr.Adam? Kenapa dengan lelaki itu? Apa yang di mahukan dengan isya?

"Sekarang ni Qalisya dah lari, aku nak kau cari Qalisya dekat mane dan set mase aku meeting dengan Mr.Adam aku nak ajar sikit jantan tu" ujar zarith

"Baik tengku" jawan khai lalu meninggal kan zarith yang sedang menahan amarah nya. Jangan bermain dengan api kalau tidak tahu memadam nya.

~~

"Rith bile kamu nak bawak balik menantu mama?"tanye tengku azimah kepada zarith yang sedang menjamu selera.

Tersedak zarith bila dengar soalan mama nya. Tak masuk akal! Tak masuk akal ke? Masuk je. Hihi.

"Nanti rith bawak, mama dengan papa sabar je eh" jawab zarith, tengku azimah apa lagi tidak sabar.

"Boleh mama tahu name dia siapa?" Tanye tengku azimah yang teruja itu.

"Em, Dayana, Aina Dayana" jawab zarith dengan tenang.

"Kerja apa? Dekat mane?" Tanya tengku azimah dengan melulu.

"Dia cikgu mengajar dekat Sekolah Menengah Agama Al-fattah" jawab zarith lalu menyua nasi ke dalam mulut.

"Ustazah ke? Alhamdulillah" jawab tengku azimah. Pandai pula anak nya ini cari orang alim untuk di jadi kan pasangan.

"Mama nak rith bawak dia pergi sini esok, mama tak sabar nak jumpa dayana tu" kata tengku azimah lalu menyambung makan. Tengku Zarith yang mendengar hanya menganggukkan kepala.

"Rith, nanti papa nak cakap sikit dengan kamu" kata tengku usman, zarith hanya mendiamkan diri dan tiba-tiba gementar pula rase nye.

Tengku usman dan tengku zarith duduk di pangkin di luar rumah tengku usman.

"Papa tahu apa yang rith buat" kata tengku usman dengan ringkas.

"Rith buat apa pa?" Tanye zarith dengan was was

"What have been you done?! Tengking tengku usman kepada zarith.

"Kamu jangan fikir papa tak tahu yang kamu dah terlanjur dengan anak datin zarina." Ujar tengku usman sambil merenung tajam anak nya.

"How pap-...."

"Macam mana papa tahu tak penting, yang penting mana rasa tanggungjawab kamu tengku zarith!" Tanya tengku usman dengan dingin.

"Pa, rith dah pujuk rith dah cuba nak tanggungjawab tapi dia lari and rith ade dayana macam mana rith nak letak dua hati dalam satu masa?" Balas zarith dengan keluhan.

"Kamu sayang isya atau dayana?" Tanya tengku usman, sungguh tak masuk akal. Baru beberapa jam sahaja dia kenal isya mana nak timbul rase sayang. Yeke.

"Pa, ofc rith sayang dayana pa. Rith tak kenal pun isya tu." Jawab zarith

"Then terus terang dengan dayana" balas tengku usman tak mahu kalah.

"Papa! A big no!" Bantah teng zarith

"Tengku zarith! Jadi lelaki jangan pengecut. Kamu yang mula kan semua ni dulu jadi dalam masalah ni kamu yang salah. Kamu tahan sikit nafsu kuda kamu  tu semua ni takkan berlaku sedang kan pada masa yang sama kamu dah ade dayana!" Lantang jeritan tengku usman membuat kan tengku zarith terdiam dan tengku azimah terus melulu ke arah dua beranak itu.

"Abang, kenapa ni?!" tanye tengku azimah kepada suami nya. Soalan isteri nya tidak di jawab malah menambah amarah pada teng zarith

"Fikir-fikirkan rith, kamu dah besar" kata tengku usman lalu meninggal kan zarith dan tengku azimah yang sudah terpinga-pinga dengan keadaan yang berlaku.

"Rith, kenapa ni sayang?" Tanye tengku azimah dengan lembut.

"Nothing mama, boys things, rith masuk dulu" jawan zarith meninggalkan mama nya dalam keadaan tertanya-tanya.

~~

"YaAllah babe serius la?!" Tanya anis melalui video call itu.

"Ye, aku tak boleh nak sedih dan benci baby ni babe sebab Allah dah tetapkan takdir aku macam ni" kata isya.

"Aku faham babe, cuma sampai bila kau nak sorok bende ni dari family kau? Lagi-lagi tengku zarith tu" tanya anis membuat kan isya terdiam.

"Pasal family aku, bukan aku tak nak bagi tahu cuma aku takut mummy dan abang qal kecewa dengan aku" jawan isya dalam nada sedih

"Kalau tengku zarith, kalau boleh aku tak dia tahu mahupun jumpa dia, aku tak nak dah apa-apa kaitan dengan dia" terang isya

"Babe jangan fikir diri kau je, macam mane dengan anak kau? Kalau dia tanye mana bapak dia? Kau nak jawab apa? Mati?" Tanya anis dengan perlian.

"Takpe lah babe, semua keputusan di tangan kau, aku dekay sini hanya support dan doa kan kau" kata anis memberikan semangat.

"Thanks babe, apa-apa aku update eh, bye muah loveyou" ucap isya

"Alright, loveyoutoo, kirim salam dekat diva gedik tu, bye!" Kata anis lalu menamatkan panggil.

"Yang....." seru taufiq

Anis yang sudah terkejut hanya menelan air liur.

"Saya tak salah dengar kan yang? Baby? Anak?" Tanya taufiq sambil merenung tunang nya itu.

"Bie, okey-okey sayang bagi tahu tapi bie janji jangan bagi tahu zarith, biar la isya nak tenang kan diri dulu" kata isya lalu menerangkan kepada taufiq

Taufiq yang mendengar hanya mengeluh perlahan apa nak jadi la dengan nasib kawan aku lepas ni.

"Macam tu la cerita dia, kesian tau isya hm" kata anis dalam nada sedih. Taufiq hanya mengumam perlahan.

"Bie, zarith tu single ke?" Tanye anis tiba-tiba

"Erm, dia dah ade girlfriend" ujar taufiq dengan perlahan

"Ouh.....hm" ringkas jawapan anis.

"Dah la yang, ni awak nak makan dekat mana?" Tanye taufiq pada tunang nye.

"Mana-mana je asalkan dengan biebie saya ni" kata anis yang boleh mencairkan hati seorang Ahmad Taufiq itu. Gedik nye!

Takdir Buat KitaWhere stories live. Discover now