"Awak, esok awak kerja ke?" Sudah seminggu perkahwinan Aina Dayana dan Tengku Zarith.
Dayana perasan yang Tengku Zarith semakin dingin dengan nya tidak seperti mereka bercinta dulu.
"Hm aku kerja, kenapa?" Tanye zarith sambil menyuakan nasi ke dalam mulut.
"Saya ingat esok nak ajak awak pergi rumah umi dan abi, boleh?"
"Hm" jawab sepatah tengku zarith
Dayana yang mendengar hanya tersenyum kelat. Mengapa tengku zarith berubah? Dia ada buat salah? Kene berbincang.
Selepas habis makan malam. Dayana dan zarith masuk ke dalam bilik tidur.
"Awak, saya nak tanya boleh?"
"Hm, cepat sikit esok nak pergi rumah umi abi kan"
"Kenapa saya rasa awak d-dah berubah" tanye dayana dengan berhati-hati.
Tengku zarith semakin dingin. Even selepas menjadi suami isteri masih menggunakan kau-aku. Nafkah batin juga tak di tuntut. Hm.
"Aku berubah? Kau kenapa ni yana? Takde soalan lain ke kau nak tanye. Dah la tidur" dayana yang mendengar hanya tersenyum kelat.
Dayana berdoa semoga hati suami nya lembut dan rumah tangga nya berkekalan.
Pagi menjelang, masing-masing diam kan diri di meja makan.
"Aku pergi dulu" kata tengku zarith. Dia ada meeting pagi ini sekejap saje.
"Saya nak ikut"
"Tak payah lah aku sekejap je" kata tengku zarith
"Ala boleh lah awak, nanti awak tak payah la patah balik ambil saya, lagi pun saya nak jugak kenal-kenal dengan pekerja awak" ujar panjang lebar dayana
"Hm okey, cepat sikit"
Dayana yang mendengar tersenyum lebar yeay. Lepas berkahwin ini adalah pertama kali keluar bersama zarith. Honeymoon juga tak pergi, busy kata nya.
~~
"Selamat pagi Tengku, Puan" kata khairul sambil menundukkan kepala. Macam la dorang tu raja!
"Panggil Shira masuk bilik aku" ujar tengku zarith kepada khai.
Tok tok
"Ye tengku" ujar shira
"Yana, aku ade meeting ni apa-apa kau minta dekat shira. Tolong eh shira" kata tengku zarith
"Boleh tengku" lalu tengku zarith bergerak keluar.
"Erm Puan..?"
"Aina Dayana, panggil dayana je"kata dayana kepada shira
"Baik lah Puan dayana, puan nak coffe or tea?" Tanye shira
"Tak apa saya cuma nak duduk dekat sini" kata lembut dayana
"Baik, kalau ada apa-apa puan panggil saya ye" sungguh lembut, anggun isteri tengku ni. Bertuah betul tengku!
"Terima kasih" kata dayana lalu shira bergerak keluar.
Selepas shira keluar, dayana terus meneroka pejabat Tengku Zarith. Hitam. Elegant.
Tiba di meja tengku zarith dia melihat sebuah bingkai gambr. Gambar tersebut adalah mama, papa, tengku zarith dan tengku safiyyah.
Teringat akan tengku safiyyah cepat-cepat dayana mengusirnya.
Dayana yang tadi tersenyum mesra tiba-tiba pudar. Tidak mahukah tengku zarith meletakkan gambar perkahwinan mereka? Hm.
Dayana yang murung itu bergerak ke sofa lalu menghidupkan telefon bimbit nya. Lebih baik scroll tiktok. Terhibur sikit.
~~
"Hati-hati, waalaikumusalam" kata Tengku Azimah.
"Awak call siapa yang" tanya tengku usman.
"Menantu kita la siapa lagi" seronok betul tengku azimah ye.
"Haih, sayang betul mama dengan dia kan sampai anak sendiri pun diabaikan" kata tengku safiyyah dengan bunyi sindiran itu
"Ala apa salah nya, lagi pun kak yana tu baik, soleha, lemah lembut" bela tengku azimah.
"Habis tu fiya ni tak baik ke mama?" Tanye tengku safiyyah dengan nada yang ingin menangis.
"Ha sudah" tengku usman menggelengkan kepala lalu melangkah pergi dari melihat drama air mata. Fiya memang cengeng!
"Eh bukan sayang, alolo anak mama" kata tengku azimah lalu memeluk fiya, fiya terus membuat drama air mata nya. Biasa lah anak bongsu.
~~
"Awak, awak nak ada anak berapa?" Tanya dayana dengan tiba-tiba. Yela umi nya tiba-tiba bercakap tentang cucu.
"Hm ikut kau"
"Kalau saya nak 3" kata dayana lalu tersenyum gembira membayang kan muka bayi yang comel.
Tengku zarith yang mendengar tidak merespon dia hanya fokus membawa kereta.
"Awak, boleh janji dengan saya tak?"
"Hm?"
"Janji dengan saya yang awak akan setia. Tiada orang ketiga dalam hubungan kita, boleh?" Kata dayana
"Hm janji" jawan ringkas tengku zarith
"Saya percaya kan awak dan saya harap awak tepati janji awak"
"Hm"
Tengku zarith menghela nafas perlahan. Stop fikir pasal dia rith. Yana isteri kau! Argh!
YOU ARE READING
Takdir Buat Kita
RomanceTENGKU ZARITH 🧡 QALISYA DAMIA "Izin kan aku bertanggungjawab" - TENGKU ZARITH "Lupakan saja, anggap tiada apa-apa yang berlaku antara kita" - QALISYA DAMIA VOTE⭐️, COMMENT & SHARE💫