"Qal, dapat tak call isya?" Tanya datin zarina dengan nada kerisauan. Yela dari tadi dia cuba call isya tapi tak terjawab sekarang panggilan dari qalish pun tak terjawab.
"Tak dapat, mummy jangan la risau mungkin dia tengah busy ke urus kan bakery dia" jawab qalish bagi menenagkan mummy nya.
"Hm okey" jawan datin zarina lalu melangkah ke dapur.
Tiba-tiba Qalish teringat untuk menelfon Nurin gedik.
Tut tut tut. "Hi Abang Qal, kenapa call mel? Rindu eh?" Jawan nurin yang menjawab panggilan qalish. Crush call weyh sape je tak excited!
Qalish yang mendengar hanya memutarkan bola mata walaupun nurin tiada di depan nya.
"Tak de mase aku nak rindu perempuan gatal macam kau! Aku call ni nak tanye isya mana?" Jawab qalish lalu bertanya tentang isya.
"Isya? Isya dekat bakery dia la kan hari ni pembukaan bakery dia" terang nurin kepada qalish tanpa mengatakan apa-apa qalish terus menamatkan panggilan.
Nurin yang mendengar "tit tit tit" terus memanggil qalish.
"Hello? Abang? Abang!" Laung nurin
Ish! Dah la suka hati mengarah orang lepas tu end macam tu je! Eeee! Nasib crush.
Selepas qalish menamatkan panggil dia terus lega, kan dah agak isya mesti busy punya. Padan muka perempuan gatal tu! HAHAHAHA! Jahat sangat ke aku? Qalish pula tertanya-tanya. Tak lah. Biar! Perempuan gatal kene di ajar sikit.
~~
Isya yang baru sedar dari tidur terus membuka mata. "YaAllah! aku tertidur satu hari ke?" Mana tak nye, lepas nurin pergi shoot dia tiba tiba terasa lemah. Pembukaan bakery nya hari ini pun terpaksa di tangguhkan nasib ada aunty ikha yang membantu nya memaklum kan kepada tetamu tetamu yang hadir.
"YaAllah terlepas zuhur dengan asar." Ucap isya lalu mengusap perut nya yang masih kempis.
"Baby jangan la seksa mama macam ni" kata isya sambil mengusap perut nya.
Isya bangun dari katil lalu melangkah ke bilik air.
"Aamin......" usai membaca doa isya terus baring di atas sejadah. Lagi 15 minit nak masuk maghrib baik dia tunggu.
Sunggu isya terasa lemah saat ini. Baru dia tahu orang mengandung banyak yang dihadapi nya, banyak yang di korban kan.
"Babe?" Sapa nurin, melihat isya yang terbaring di atas sejadah, nurin terus menerpa ke arah isya.
"Babe, kau okey tak ni?" Tanye nurin, nurin adalah orang pertama yang tahu mengenai kandungan nya selepas anis.
"Hm......." Jawab isya dengan mata terpejam.
"Tadi bakery macam mane? Ramai tak?" Tanye nurin.
"Tak jadi. Aku tak larat sangat tadi so di tangguh kan." Jawan isya sungguh.
"Yeke babe, kesian nye kau, nak aku bawak pergi klinik tak?" Tanye nurin dengan kerisauan.
"Tak, aku just nak rehat je." Kata isya
"Okey la kalau macam tu, kau dah makan ke?" Tanye nurin dengan prihatin.
Isya hanya menggeleng. Sungguh dia tak larat.
"Okey aku order eh" jawab nurin, isya yang mendengar hanya menganggukkan kepala.
~~
"Jadi, tarikh nya bile?" Tanya Encik harun bapa kepada dayana.
Hari ini keluarga zarith meminang dayana. Semua rancangan tengku azimah. Yela calon menantu ustazah tak perlu nak ditangguh kan terus aja la kan.
"Kalau boleh saya nak secepat yang mungkin. Yela zarith dengan dayana pun takde lah muda lagi." Terang tengku azimah. Tengku usman hanya diam memandang anak nya itu.
"Jadi zarith?" Tanye Encik Harun. Dayana yang dari tadi mendengar hanya menyembunyikan senyum, tak sangka tengku zarith terus meminangnya.
"Kalau mama dah cakap macam tu, hujung bulan ni la" ujar tengku zarith dengan tenang. Pandangn tengku usman tak di hiraukan. Ini hidup dia. Biar dia yang tentu kan.
"Alhamdulillah, tak sabar ye kamu zarith nak dengan anak abi" gurau encik harun.
Zarith yang mendengar hanya tersenym lalu memandang ke arah dayana. Dia sudah buat keputusan dia akan terus ke hadapan bersama dayana walaupun dia tiada jawapan buat diri sendiri.
Sayang lagi ke zarith dengan dayana? Tengku zarith sendiri tidak tahu. Tetapi terlajak perahu tidak boleh diundur. Dia sudah terlepas janji dengan dayana dan mama nya. Jadi dia harus terus kan.
Tentang isya? Tengku zarith mengambil keputusan hanya membiarkan sahaja. Lagi pun isya juga sama dengan nya.
Selepas habis urusan di rumah keluarga dayana. Tengku zarith terus ke office. Kata nya ade kerja yang nak di selesaikan.
Suasana di dalam kereta tengku usman di hiasi dengan senyuman tengku azimah. Tak sabar nak ade menantu. Lepastu ada cucu! Lepastu cicit! Tak penyabar ye tengku azimah. Padahal dia sudah ade cucu. Opps!
"Duk senyum-senyum macam orang gila dah kenapa?" Serang tengku usman. Tengku azimah yang mendengar terus mencebik.
"Ishh abang ni, saya happy la bang kita dah nak ade menantu. Tambah pulak menantu yang full package. Mana tak happy nya saya bang" ujar terang tengku azimah kepada tengku usman.
"Abang tak happy ke anak teruna abang tu dah nak kahwin?" Tanya tengku azimah
"Happy" ringkas sahaja jawapan tengku usman. Tengku azimah yang mendengar hanya menjeling.
"Eh abang kita nak pegi mane ni?" Tanye tengku azimah.
"Haih jumpa calon menantu terus lupa anak sendiri ke?" sindir tengku usman
"Lupa ke semalam fiya kata jemput dia dekat KLIA" terang tengku usman
Tengku azimah hanya ketawa kecil. Maafkan mama fiya hehe.
~~
Tengku zarith melangkah masuk ke dalam rumah tengku usman bersama dayana. Macam mana dayana boleh ada? Tengku azimah punye plan la.
Alang-alang tengku safiyyah aka adik kepada tengku zarith sudah pulang, ingin la perkenalkan dayana kepada tengku safiyyah.
Tengku safiyyah yang tidak tahu apa-apa hanya menggaruk kepala. Yela mama nya kata ade tetamu istimewa tapi tidak tahu la siapa.
"Ha rith ke tu?" Jerit tengku azimah yang berada di dapur.
"Assalamualaikum mama!" Sapa dayana lalu mengucup lembut tangan tengku azimah.
"Waalaikumusalam, yaAllah rindu nye mama dengan yana!" Balas tengku azimah lalu mereka berpelukkan.
"Ehem! Ma, rith naik bilik dulu nak mandi" kata tengku zarith lalu naik ke bilik nya.
"Mama masak apa ni?" Tanye dayana sambil melihat lauk yang ade di dalam kuali. Bile perempuan berjumpa mesti la kene bergosip kan. Jadi mula kelas bergosip bersama tengku azimah.
Tengku usman yang sudah duduk di meja makan melihat tengku zarith yang baru turun terus tidak berkata apa-apa.
Semenjak pergaduhan itu, hubungan tengku usman dan tengku zarith semakin dingin.
Kelibat tengku azimah dan dayana pula kelihatan. Dayana mengambil tempat di sebelah tengku azimah bertentangan dengan tengku zarith.
"Wah, banyak nye mama masak......"
YOU ARE READING
Takdir Buat Kita
RomanceTENGKU ZARITH 🧡 QALISYA DAMIA "Izin kan aku bertanggungjawab" - TENGKU ZARITH "Lupakan saja, anggap tiada apa-apa yang berlaku antara kita" - QALISYA DAMIA VOTE⭐️, COMMENT & SHARE💫