Pejam celik, hari ini adalah hari yang dinantikan oleh Dayana. Di mana dia akan disatukan dengan Tengku Zarith.
"MasyaAllah cantik nya anak umi" ucap Puan Dian dengan nada sayu
"Umi, yana takut" kata Dayana lalu memandang ke pantulan cermin
"InsyaAllah tiada apa-apa, yana umi nak pesan ni, dalam beberapa minit yana akan jadi isteri orang. Tanggungjawab isteri banyak, yana harus jadi isteri yang solehah dan patuh pada arahan suami ye" pesan puan diam kepada dayana
"Baik umi" ujar dayana lalu memeluk tubuh puan diam
Tok tok
"Pengantin perempuan boleh turun, pengantin lelaki sudah sampai" ujar seseorang
"Jum yana" ajar puan diam lalu dayana hanya menganggukkan kepala dan bergerak keluar.
Dengan perlahan-lahan dayana menuruni tangga, kelihatan anggun dengan busana putih serta tudung labuh yang menambahkan keaayuan nye.
Dayana melihat Tengku Zarith yang mengenakan baju melayu putih bersama sampin. Menampakkan Tengku Zarith semakin kacak tambahan dengan tubuh tegap nya.
Tengku Zarith melihat Dayana yang kelihatan anggun itu hanya tersenyum, tidak di nafi kan Aina Dayana sememang nya sesuai jika di jadikan isteri jadi memang tidak salah pilihan nya.
"Kita mula kan ye?" Tanya tok kadi, Tengku Zarith hanya mengangguk.
"Tengku Zarith bin Tengku Usman."
"Ye saya"
"Aku nikahkan akan dikau dengan anak perempuanku Aina Dayana binti Harun dengan mas kahwinnya 1500 ringgit tunai"
"Aku terima nikahnya Aina Dayana binti Harun dengan mas kahwin 1500 ringgit tunai"
Dengan sekali lafaz Alhamdulillah Aina Dayana sah menjadi ister kepada Tengku Zarith.
Setibanya acara pembatalan air sembahyang menambahkan gemuruh di dalam diri dayana.
Sedang pasangan raja sehari itu bermesra terdapat sepasang mata yang melihat adegan itu hanya tersenyum kelat lalu meninggalkan majlis itu.
Semasa sesi bergambar, anis mendekati pasangan itu.
"Congrats Tengku and wife" kata anis
"Thank you anis, taufiq mana?" Tanye tengku zarith pelik pula sahabat baik nya tiada semasa hari kebahagiaannya
"Erm taufiq dia busy, so i datang bagi pihak dia" ucap anis lalu melihat dayana.
Cantik, anggun. Anis yang perempuan pun boleh terpikat apa tah lagi lelaki kan.
"So both of you, congratulation again. I hope perkahwinan korang sampai ke syurga" ucap anis lalu memeluk dayana. Biasalah perempuan.
"Terima kasih" kata dayana lalu tersenyum manis
"Zarith, i pergi dulu" sapa anis
"Thank you datang, kirim salam dekat taufiq" ujar zarith lalu anis hanya mengangguk.
~~
Selesai bertegur sapa anis masuk ke dalam kereta.
"Zarith cari bie and kirim salam" ujar anis dengan dingin.
"Hm" jawab taufiq
"Bie, kenapa pulak bie yang kene sedih? Sepatut nya sayang tau yang kene sedih sebab jantan tu la kawan sayang terseksa." Bebel anis.
"Bie tahu yang, but zarith tu bodoh!" Jawab taufiq
Flashback
"Rith yakin dengan keputusan rith?" Tanya tengku usman
"Rith yakin pa." Jawab singkat tengku zarith
"How about she?" Tanye tengku usman
"Dia yang larikan diri, bukan salah zarith and rith akan jadi suami yana." Jawab yakin tengku zarith
Taufiq yang mendengar sudah menahan geram nye. Wtf! Bukan salah kau? Bodoh!
"Papa nak ingatkan rith. Rith dah kahwin dengan yana, jangan cari dia lagi biarkan dia dengan hidup dia. Kalau papa tahu rith cuba cari dia papa akan tarik syarikat." Ujar dingin tengku usman lay meninggalkan zarith dan taufiq.
Tengku zarith yang mendengar hanya terkelu.
"Sorry bro, same to me. Kalau kau cuba dekat dengan dia, aku sendiri akan halang kau" kata taufiq tetapi hanya di dalam hati.
Endflashback
"Dah la bie, ayang nak balik!" Jerit anis
"Ish yela, tak payah la jerit jerit kita kat sebelah je pun bukan kat luar kereta" jawab taufiq perlahan.
"What?!" Jerit anis. Haih. Perempuan tak pernah salah.
~~
"Isha!" Jerit Aunty Ikha
"Aunty!" Lalu mereka berpelukan
"Sorry lately ni aunty busy dengan butik, how's bakery?"
"Alhamdulillah, makin lama makin popular hehe" jawab isha.
"Isha betul ke nak melahirkan dekat sini?" Tanye aunty ikha.
"Haah aunty, isha tak nak mummy dengan abang qal tahu lagi, isha takut"
"Isha, you have to isha. Aunty percaya mummy isha akan terima, kecewa mungkin kecewa tapi isha kene ingat semua yang berlaku bukan atas kehendak isha" terang aunty ikha.
"Hm"
"Aunty akan urus kan semua dekat hospital okey?" Lalu isha mengangguk
Syukur. Orang sekeliling nya semua baik-baik belaka. Kini dia kembali semangat. Hadir nya orang sekeliling dan jugak nyawa kecil di rahim nya.
YOU ARE READING
Takdir Buat Kita
RomanceTENGKU ZARITH 🧡 QALISYA DAMIA "Izin kan aku bertanggungjawab" - TENGKU ZARITH "Lupakan saja, anggap tiada apa-apa yang berlaku antara kita" - QALISYA DAMIA VOTE⭐️, COMMENT & SHARE💫