Janji harus di tepati. Seperti yang dijanji, Isya, Anis dan Nurin berjumpa di cafe di dalam mall tempat mereka melepak.
Nurin sudah memberitahu anis berkaitan isya. Mereka bersepakat memaksa isya untuk bercerita. Isya yang melihat renungan tajam kedua sahabat nya itu terpaksa menceritakan dan isya cerita dari A ke Z apa yang berlaku.
"APA?!" Jerit Nurin dan Anis serentak semua pelanggan melihat ke arah mereka.
"Shh slow la sikit korang ni" tenang isya meredakan kedua sahabatnya.
"Macam mane kau dengan dia boleh....." tanya anis yang masih terkejut.
Isya menghela nafas "aku tak tahu, bangun bangun je aku dah atas katil, tak de baju pun dekat bad-...." Ujar isya lalu menangis mengimbau kenangan hitam itu.
Nurin dan anis hanya mendiam kan diri membiarkan isya melepaskan sengasara yang dia pendam.
"Mummy dengan abang kau tahu tak?" Tanya anis
Isya hanya menggelengka kepala.
"Tolong rahsia kan dari mummy dengan abang aku, please" rayu isya
Nurin dan anis hanya tersenyum kelat mengenangkan ujian yang menimpa sahabat nya itu.
"So boleh aku ikut kau nurin?" Tanya isya sambil mengelap sisa air mata di pipi lalu tersenyum manis untuk menutup kesedihan nya.
"Boleh! Ofc boleh! Aku akan jaga kau isya!" Jawab nurin yang segera setuju itu.
Isya hanya tersenyum kepada mereka. "Dah tak mo sedih-sedih, kita orang akan support kau isya" ujar anis lalu membawa mereka dalam pelukan.
~~
"Assalamu-....." belum sempat menghabis kan salam isya ternampak kelibat seseorang.
"Daddy?" Tanya isya. Dato arman hanya mendiamkan diri.
"Daddy buat apa datang sini?" Tanya isya yang tidak berpuas hati.
"Daddy nak melawat anak daddy, salah ke?" Jawab dato arman lalu isya melangkah masuk ke dalam tanpa menghiraukan jawan daddy nya.
Masuk sahaja ke dalam rumah, isya sudah menyampah.
"Patut la beria nak datang, nak tunjuk yang dah bahagia rupa nya." Ujar isya yang berbisa perlian itu.
Puan Julia hanya menundukkan pandangan manakala Dahlia duduk bermain kuku seperti diva. Acah!
"Eh! Hi step sister!" sapa dahlia dengan teruja. Teruja la sangat!
Isya tidak ambil peduli terus melangkah naik ke bilik. Tiba tiba melihat kelibat qalish.
"Abang! Diaorang buat apa dekat sini?" Tanya isya tidak berpuas hati.
"Daddy nak jumpa abang, abang ingat daddy sorang rupa rupa nya bawak satu family, sorry" ujar qalish
"Ish! Mummy mane?" Tanye isya
"Ade dekat bilik, abang tak bagi mummy turun, isya tengok tengokkan mummy eh" kata qalish lalu turun ke bawah.
~~
Ketukan pintu menarik perhatian datin zarina.
"Mummy?" Seru isya sambil melangkah masuk.
"Mummy okey?" Tanye isya.
"Mummy okey je sayang, ni kenapa isya cari mummy" jawab datin zarina lalu bertanya kepada isya
"Saje rindu hehe" ujar isya lalu memeluk datin zarina di birai katil itu.
"Manja nyaa anak mummy ni" perli datin zarina sambil memeluk isya.
"Eemm, mummy" seru isya
"Esok nurin pergi london, dia dapat job modelling agency dekat sane, boleh tak kalau isya nak ikut?" Tanya isya berhati hati.
"Wah tercapai jugak impian dia kan, tapi kenapa isya nak ikut pulak" tanya datin zarina pelik.
"Saje, isya nak tengok nurin bekerja sambil isya holiday, boleh kan?" Tanye isya meminta kepastian.
"Boleh tu boleh tapi berapa lama?" Tanya datin zarina
"Erm kalau isya rase isya nak balik, isya balik la, boleh kan? Lagi pun isya nak jugak merasa duduk dekat negara orang, abang qalish dah pernah, bagi la isya pulak mummy, hm?" Pujuk isya sambil membulat kan mata.
"Yela, yela, tapi mummy ade cadangan apa kata isya bukan kedai bakery dekat sane takde la isya rase bosan sangatkan." Cadangan datin zarina. Isya apa lagi teruja la sebab hobi dia memang membuat kek. Yahoo!
"Wahhhh! Boleh mummy! Argh! Tak sabar nya. Thank you mummy" respon isya sambil memeluk mummy nya.
*lupa nak beritahu, isya baru habis belajar sambungan degree, ingat nak kerja di syarikat Zking holding tapi takdir isya dah macam ni so isya buka kedai bakery jela.
~~
"Kau kene bertanggungjawab rith walaupun dia tak nak. Jangan jadi lelaki dayus. Apa yang aku boleh tolong cuma nasihat je rith." Jawab taufiq sambil memandang sayu teman nya itu
"Tapi dayana? Argh! Aduu" serabut zarith memikirkan takdir nya.
"Pasal dayana, aku tak boleh tolong cuma aku nak tanye kau. Kau sayang dayana?" Tanye taufiq
Zarith yang mendengar soalan itu hanya diam.
Terngiang-ngiang soalan taufiq di kepala nya. Dia sayang dayana lagi ke? Atau tidak? Hm.
"Aku tak tahu" jawab zarith sendirian.
Zarith mesti jumpa isya secepat mungkin. Dia sudah buat keputusan. Pada masa yang sama dia tidak mahu melukakan perasaan dayana.
"Mama! Mama!" Panggil zarith kepadan tengku azimah.
"Ye rith kenapa jerit jerit ni?" Tengku azimah.
"Rith nak alamat rumah aunty ina" jawab zarith
"Kenapa?" Tanya tengku azimah dengan pelik
"Rith ade bende penting nak bagi tahu isya, rith nak jumpa dia la ni" jawab zarith
"Lah, zarith tak tahu ke? Mereka dah pindah, isya pulak pergi luar negara tapi tak tahu la dekat mane, sekejap mama send location alamat rumah lama mereka kot kot mereka ade lagi" jawab tengku azimah.
Tengku zarith yang mendengar hanya berdiri kaku. Pindah? Isya pegi luar negara? Argh! Apa pulak kali ni.
Tanpa membuang masa zarith bergerak ke kereta nya tanpa berpamit dengan tengku azimah.
~~
"Mummy jaga diri tau, jangan sedih sedih isya takde di sisi mummy" kata isya sambil memeluk mummy nya
"Isya pun jaga diri jaga makan okey? Pasal bakery tu mummy dah setel kan nanti contact aunty ika okey?" Jawab datin zarina sambil tersenyum manis kepada isya. Isya hanya mengangguk.
"Abang pulak jaga mummy tau jangan sibuk kerja je. Jangan rindu isya tau abang." Gurau isya kepada abang nya.
"Yela budak kecik, kau pulak" jawab qalish lalu menunjuk ke arah nurin.
"Tengok tengokan adik aku, kalau dia luka sikit kau orang first aku cari" pesan qalish dengan dingin kepada nurin.
"Nurin tahu la abang, abang pulak jaga mata jaga hati untuk mel tau, muah" jawab nurin dengan gedik, qalish sudah menjeling.
"Dah dah nurin, isya pergi la nanti terlepas pulak penerbangan." Kata datin zarina lalu mereka dua mengangguk.
Datin zarina dan qalish menunggu disitu sehinggal kelibah isha dan nurin tidak kelihatan.
Qalish melihat mummy nya "mummy jum?" Ajak qalish lalu datin zarina tersenyum kelat.
YOU ARE READING
Takdir Buat Kita
RomanceTENGKU ZARITH 🧡 QALISYA DAMIA "Izin kan aku bertanggungjawab" - TENGKU ZARITH "Lupakan saja, anggap tiada apa-apa yang berlaku antara kita" - QALISYA DAMIA VOTE⭐️, COMMENT & SHARE💫