BAB 40
"Tak boleh!" Jawapan Naqib buat Qaisara tersentap. Sangkaannya benar-benar meleset. Ingatkan Naqib 'sporting' dalam bab-bab begini.
"Ala awak...boleh la. Malam ni ada match penting. Chelsea kut!"
"Chelsea ke Melsea ke apa ke...tetap tak boleh. Nak tengok, tengok kat rumah!" Naqib tetap dengan keputusannya. Tidak akan sesekali dia ubah. Qaisara ni payah sungguh dia nak mengajar. Dah berapa kali dia pesan, jaga maruah sebagai seorang isteri, jaga maruah suami. Ada ke isteri keluar, tinggal suami sendirian di rumah semata-mata nak tonton perlawanan bola sepak di kedai mamak. Sah-sah dekat sana ramai kaum Adam kalau nak dibandingkan dengan kaum Hawa. Bukan dia tak pernah nampak Qaisara lepak di tempat sebegitu sewaktu dia mengintip Qaisara satu ketika dulu. Saat itu, walaupun dia panas melihat kemesraan Qaisara dengan beberapa orang lelaki di situ, dia masih mampu bertahan, sebab tika itu dia bukan sesiapa lagi pada Qaisara, tapi sekarang ni dah lain. Dia dah sah jadi suami Qaisara, dan bila dia membayangkan Qaisara bertepuk-tampar dengan lelaki lain, Oh! Dia memang tak sanggup!
"Kat rumah tak best la awak,"
"Habis tu apa yang best sangat kat kedai mamak tu? Dengan bisingnya, dengan asap rokoknya. Nak kata tv besar, lebih kurang macam tv rumah kita je pun," bebel Naqib. Masih enggan berkompromi dengan permintaan mengarut isterinya.
"Awak tak minat bola, awak takkan faham," makin sakit hati pula Qaisara mendengar setiap bait bicara yang keluar dari mulut Naqib. Ah! Ini yang dia rasa nak memberontak ni. Dia memang tak suka dikongkong!
"Naqib," Qaisara seru nama Naqib bila Naqib mula diam tanpa memberi sebarang reaksi.
"Apa saja awak cakap, takkan ubah apa-apa keputusan saya Qaisara!"
"Awak,"
"Tengok bola dengan saya kat rumah je. Dengan saya awak nak bertepuk-tampar ke, nak peluk saya sekalipun, tak berdosa tapi dapat pahala lagi. Kat sana, bercampur dengan lelaki-lelaki bukan mahram tu pun awak tengah kumpul dosa percuma tau. Tambah-tambah kalau tengok benda yang bukan-bukan. Awak ingat saya ni tak tahu ke macam mana lelaki bergaul. Bergurau kasar, selalu cakap benda yang tak senonoh!" Naqib dah tak peduli. Kutuk kaum sendiri pun dia sanggup asalkan isteri dia tak keluar rumah malam nanti.
"Malas la saya nak bercakap dengan awak!" Dengan perasaan sebal Qaisara akhirnya mengalah. Dia terus keluar dari bilik bacaan dan menghempas pintu sekuat hati. Naqib yang melihat perlakuan isterinya hanya mampu melepaskan keluhan kecil. Ya Allah. Memang mencabar sungguh la nak mendidik seorang Qaisara ni.
Naqib menyambung semula kerjanya yang terbengkalai. Dengan kerja yang bertimbun, dengan perangai isteri yang kadang-kadang susah sangat dia nak kawal, mampu buat dia tertekan. Tapi nak buat macam mana, dua-dua tanggungjawab dia, nak tak nak, dia tetap kena hadap semua benda tu. Setelah agak lama bertapa dalam bilik, akhirnya kerja dia siap juga. Dia intai jam di pergelangan tangannya. Ya Allah. Dah dekat pukul dua petang. Patutlah perut dia lapar semacam. Pantas dia bangun, kemaskan meja dah masuk ke dalam bilik. Solat lepas tu keluar semula menuju ke bilik isteri tercinta. Tentu Qaisara tengah tidur. Itu dia pasti sangat. Satu benda yang dia perasan tentang perangai Qaisara, kalau merajuk ataupun sedang cuba memperotes sesuatu, Qaisara lebih gemar berdiam diri ataupun berkurung dalam bilik. Dan bila dah masuk bilik, isterinya tu memang tak buat kerja lain selain tidur.
Tuk! Tuk! Naqib ketuk bilik Qaisara tetapi tiada sebarang jawapan. Akhirnya perlahan tangannya memulas tombol pintu. Dia senyum. Akhirnya Qaisara ikut juga arahannya yang satu ini. Jangan sesekali kunci pintu kecuali pada waktu malam. Saat pintu terbuka luas, dia tengok Qaisara sedang tidur tertiarap atas katil, ini salah satu perkara yang dia baru tahu tentang isteri dia setelah mereka berkahwin. Tidur meniarap adalah hobi Qaisara.
YOU ARE READING
SIGNAL HATI [ COMPLETED ]
Fiction générale"Alamak! Signal hati dah nak kena servis gamaknya!" Pantang berjumpa pasti Qaisara dan Naqib akan mencetuskan perang mulut yang tiada kesudahan. "Kau ingat nikah kahwin ni macam gula-gula ke? Boleh rasa-rasa. Eh, kejap! Yang kau tiba-tiba tanya aku...