Signal Hati Part 64

487 12 0
                                    

BAB 64

Lelaki yang gila kerja itu memang Naqib. Lelaki yang suka bergaya...itu pun memang Naqib. Lelaki yang kuat cemburu...oh! Itu bukan Naqib tapi Qaisara. Qaisara yang kuat cemburu sebenarnya. Rasa nak kurung Naqib dalam rumah. Rasa nak cop atas dahi Naqib, yang Naqib tu dia yang punya. Makin mesra hubungan mereka, makin kerap pula rasa cemburu itu hadir setiap kali ada mata perempuan lain yang tenung suami dia.

Tapi bab cemburu Qaisara masih mampu nak berkompromi cuma perangai Naqib yang gila kerja buat kesabaran dia makin menipis...sangat gila kerja sampai dia pun Naqib abaikan...asyik makan hati. Bila Naqib tanya dia memang la cakap dia tak kisah, tapi kalau dah kerap sangat, selalu sangat, lama-lama tak tahan juga. Apatah lagi sekarang ni dah jadi suri rumah sepenuh masa. Bukan permintaan Naqib, tapi dengan kerelaan dia sendiri. Lagipun dia boleh baca apa yang ada dalam hati suaminya, Naqib macam tak suka sangat dengan perkerjaan dia itu. Tapi tak apalah, kata orang, 'berkerja' dengan suami, jaga suami, jaga makan pakai, itu lagi besar ganjarannya. Naqib pun bagi 'gaji' agak lumayan juga setiap bulan. Kalah kut gaji yang dia dapat dengan kerja lama dia tu.

"Awak nak ke mana?" Qaisara yang baru keluar dari dapur terkejut melihat si suami yang sudah lengkap berkemeja biru. Jam di dinding rumah diintai. Pukul sepuluh pagi. Kata Naqib hari ini dia cuti sebab semalam baru dia balik dari outstation. Cuti apanya kalau dah segak bergaya macam nak masuk pejabat

"Oh...Saya ada hal. Datuk Marzuki ajak saya jumpa client,

"Kenapa awak? Kenapa bukan orang lain?" soal Qaisara tanpa memandang Naqib. Dalam hati dah berapi. Naqib dah lupa janji mereka la tu

"Huh? Oh! Sebab projek yang..

"Tak payah explain apa-apa. Awak cakap panjang lebar pun saya takkan faham. So nak keluar la ni?" Qaisara pandang Naqib sekilas. Punggung dihenyak sekuat mungkin ke atas sofa. Sah! Naqib dah lupa

"Ya. Pukul 12 ada lunch date dengan client tu...Ya Allah sayang," Naqib dah tepuk dahi kuat-kuat. Dia lupa. Sungguh dia lupa. Tadi apabila mendapat panggilan daripada Datuk Marzuki sendiri, dia jadi lupa segala-galanya. Yalah. Mana pernah orang tua tu telefon dia sendiri. Selama ini Naqib banyak berurusan dengan P.A dia saja. Bos besar kut

"Tak apa. Abaikan saya. Tak penting. Tak mampu nak tambah duit dalam poket awak pun kan? Makin surutkan poket awak adalah," Qaisara dah bangun, melangkah menuju ke tangga. Bagi ayat sentap biar Naqib tahu hati dia memang tengah sentap.

"Sara...sayang?" Naqib dah serba-salah. Ya! Dia mengaku, kali ini memang salah dia. Semalam, dia yang beria-ria ajak keluar. Konon-konon nak habiskan masa dengan isteri tercinta seteleh ditinggalkan hampir dua minggu. Macam-macam benda dia pujuk bini dia sampai Qaisara setuju nak 'berdating' dengan dia hari ini. Tapi akhirnya...Ahhh! Naqib dah menjerit dalam hati

"Oh! Jangan lupa kunci pintu. Saya nak sambung tidur! Bye!" belum sempat Naqib menjerit menyeru nama isterinya, Qaisara dah hilang. Bunyi dentuman pintu bilik yang kuat saja menyapa telinga. Naqib mengeluh kuat. Ok! Dia nak buat macam mana? Nak batalkan janji dengan 'bos besar'? Uit! Macam tak boleh je ataupun abaikan janji dengan isteri tercinta. Nanti-nanti baru dia pujuk? Boleh tak kalau dia buat macam tu? Kerja atau isteri? Isteri atau kerja?

Itu hal semalam. Antara kerja dengan isteri? Sah-sah Naqib pilih kerja. Sebab semalam dia diabaikan oleh Naqib dengan alasan tak mampu nak menolak permintaan bos besar. Adui! Memang sentap sungguh la. Tak tipu. Semalaman jugalah Qaisara tak bercakap dengan Naqib. Dia sengaja tidur di bilik lain, bilik yang dulunya bilik dia, bilik yang jarang dia guna setelah dia menjadi isteri Naqib yang sebenar-benarnya. Kadang-kadang bila dia rasa rindu nak tidur dalam bilik tu, dia tidur juga tapi yang pasti akan ditemani oleh Naqib. Semalam pun sama, ingatkan nak merajuk tak nak tidur sekali tetapi bila dia terjaga tengah malam, tangan Naqib dah melingkar di pinggang dia. Nak tolak Naqib sampai jatuh katil, tak boleh, Naqib suami, berdosa. Dia merajuk tidur di bilik lain pun dah kira berdosa, tapi makan hati punya pasal, mulalah tak ingat dosa pahala. Tapi pagi-pagi sebelum Naqib terjaga, dia terlebih dahulu bangun. Turun ke bawah untuk sediakan sarapan. Sebenarnya mengelak dari bercakap dengan Naqib. Nasib baik juga dia tengah 'cuti'. Tak payah nak solat Subuh berjemaah dengan Naqib.

SIGNAL HATI [ COMPLETED ]Where stories live. Discover now