3

488 8 7
                                    

"MAMA!" laung Ayra dengan kuat. Berlari laju anak kecil itu kearah ibunya setelah melihat perlakuan seorang insan yang bergelar bapa. Seorang bapa yang patut Ayra hormati. Namun kini Ayra hanya berasa takut apabila melihat segala tingkah laku lelaki itu dengan bebola matanya sendiri.

"Mama, mama bangun kenapa mama tidur kat sini" panggil Ayra disamping air matanya laju berguguran menyembah lantai dapur yang penuh dengan darah Puan Shida.

Tergelak kecil Encik Hamdi apabila melihat tindakan Ayra yang memanggil ibunya yang sudah tidak sedarkan diri itu. Tiba-tiba tindak tanduk Ayra kelihatan comel sahaja padanya. Encik Hamdi bangkit dari duduknya, terhuyung-hayang dia menapak mendekati Ayra yang masih lagi mengogoi disamping ibunya. Entah masih hidup atau tidak perempuan itu dia pun tidak tahu.

"Hello anak abah" panggil Encik Hamdi sambil memaut dagu anak kecil itu supaya memandangnya. "Hasya sayang~" panggil Encik Hamdi dengan penuh manja sambil menatap wajah anaknya yang comel dengan mata bundar, bibir pink semula jadi, kulit mulus pula tu.

Tidak seperti isterinya, setelah melahirkan budak ini badannya sudah tidak menggoda seperti dahulu. Hal itu menyebabkan Hamdi mengambil keputusan untuk 'makan di luar' sahaja. Oleh kerana itulah dia sering meminta duit lebih daripada iserinya. Untuk melanggan perempuan dan membeli minuman keras untuk dirinya.

"Taknak, abah jahat! Abah pukul mama!" bentak Ayra lalu mengalihkan wajahnya kesisi.

Tingkah Ayra yang memberontak sedemikian menaikkan amarah Encik Hamdi. Encik Hamdi merengus. Dengan pantas dia merampas anak patung arnab yang berada di dalam pelukan Ayra lalu dikoyakkan patung gebu tersebut. "Abah, itu Ayra punya!" tangisan kanak-kanak itu makin kuat sementeelah dia melihat patungnya dikoyakkan di depan matanya.

"Hasya Aryana.... nanti abah beli yang baru okay?" pujuk Encik Hamdi sambil dia mendekatkan wajahnya dengan leher Arya. "Tapi kalau Hasya nak, Hasya kena tolong abah dulu tau" senyum Hamdi menuturkan ayat tersebut. Membayangkan niatnya saja sudah membuatkan dia berasa teruja.

"T..tolong apa" tanya Arya takut-takut. Masih segar dalam minda Arya tingkah agresif Encik Hamdi terhadap ibunya tadi.

Encik Hamdi ukir tersenyum misteri kepada Ayra. "Tolong abah ni kena kat dalam bilik Hasya sayang~~" meleret sahaja suara Encik Hamdi mahu mengumpan Ayra untuk mendengar katanya tika ini.

"Taknak, H-ha-hasya nak teman mama" balas Ayra sambil memeluk badan ibunya yang sudah tidak bergerak, namun dada ibunya masih berombak lemah.

"KAU DENGAR JELA CAKAP AKU!" Sembur Encik Hamdi betul-betul di hadapan wajah anak kecilnya
"APA YANG SUSAH SANGAT HA?!" Katanya lagi kalini tangannya turut bertindak menarik rambut Arya supaya dia mendogak memandang matanya.

Tangisan Ayra bergema dengan kuat tatkala dikasari sebegitu rupa. Pertama kali dalam hidupnya dia dilayan sebegini. Perasaan takut mula bertandang di dada dan mindanya. "A-aabah apa ni Hasya taknak lah" raung Ayra

Meronta-rontak gadis kecil berusia 9 tahun itu apabila bapanya sendiri bertindak untuk mengoyakkan baju tidur yang dipakainya. Terjerit-jerit dia menghalang perlakuan bapanya kepada tubuh badannya.

Dia mungkin budak, tapi dia tidak bodoh untuk menghadam situasi sekarang! Dia takut, tetapi itu bapanya. Kemana hendak dia melarikan diri?

"JANGAN DEGIL LA HASYA! ABAH NAK BAWAK HASYA PERGI SYURGA SAMA-SAMA" kata Hamdi dengan nada tertahan. Laungan budak ini boleh tahan kuat juga. Badan saja kecil.

Encik Hamdi bertindak mencium tengkuk Ayra membuatkan gadis itu menangis kerana tidak selesa. Tidak semena terdapat satu tangan yang menarik rambut Encik Hamdi membuatkan dia sedikit tersentak.

EquestrianWhere stories live. Discover now