BAB 6

6K 257 20
                                    

Malam telah tiba. Suasana di rumah Tengku Razeef agak riuh dengan pertemuan antara dua buah keluarga yang sudah lama tidak bersua muka.

"Akhirnya, setelah sekian lama tak jumpa. Macam mana dengan penerbangan dari London? Tak penat ke?" soal Tengku Maleeka kepada Puan Khadijah.

"Penat tu perkara biasa lah. Lagipun bukan selalu dapat jumpa awak sekeluarga ni. Nanti kalau dah sibuk, payah nak jumpa" balas Puan Khadijah.

"Betul juga tu. Tengok lah, malam-malam pun mereka masih berborak pasal kerja. Tak reti penat agaknya." adu Tengku Maleeka sambil melihat kearah Tengku Razeef dan Tuan Darius yang sedang duduk berborak di ruangan santai ada di dalam rumah mereka.

" adu Tengku Maleeka sambil melihat kearah Tengku Razeef dan Tuan Darius yang sedang duduk berborak di ruangan santai ada di dalam rumah mereka

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Kalau dah namanya kawan rapat, perangai pun lebih kurang. Tak apa lah, biarlah mereka sibuk berbincang pasal kerja daripada buat benda yang bukan-bukan. Yang senang pun kita kalau mereka bekerja keras."seloroh Puan Khadijah.

 Tergelak Tengku Maleeka mendengar kata kata Puan Khadijah itu. Sedang asyik berborak, mereka disapa oleh Tengku Airis.

"Ibu, aunty jemput makan. Makanan dah siap ni. Panas panas lagi, nanti dah sejuk tak sedap pula." panggil Tengku Airis dengan sopan. Rasa serba salah mencelah perbualan Tengku Maleeka dan Puan Khadijah tetapi nanti makanan kurang sedap pula kalau sudah sejuk.

"Ya la, jom Dijah. Kita makan dulu nanti boleh lah berborak lama sedikit lepas makan." Mereka berdua terus bangkit dari sofa.

"Abang, sudah-sudah borak pasal kerja. Nanti sambung lagi. Kita makan dulu" panggil Tuan Maleeka.

Tengku Razeef dan Tuan Darius berjalan menuju ke meja makan usai dipanggil oleh Tengku Maleeka.

 Puan Khadijah kelihatan teruja melihat makanan yang disajikan kepada mereka malam ini. Terdapat ikan siakap masak tiga rasa, sayur kailan ikan masin, sup tomyam daging, telur dadar dan udang goreng tepung.

Puan Khadijah mengambil tempat di sebelah Tuan Darius yang duduk berhadapan dengan Tengku Razeef. Tengku Maleeka pula duduk di sebelah Tengku Razeef manakala Tengku Sarah duduk di sebelah Tengku Maleeka.

"Wah, ini semua Airis yang masak ke?" tanya Puan Khadijah dengan nada teruja. Jarang-jarang dia jumpa anak gadis yang boleh masak sebanyak itu.

"Masak mana yang mampu saja aunty." jawab Tengku Airis rendah diri.

"Ini terlebih mampu ni. Hebat betul anak dara awak ni Leeka, untung siapa jadi suami Airis nanti." Puan Khadijah masih giat memuji anak dara kawannya itu.

Tengku Maleeka tersenyum bangga mendengar pujian untuk Airis itu. Memang tidak dinafikan anak perempuan nya yang satu itu sangat handal membuat kerja di dapur.

Tengku Airis hanya tersenyum kekok. Dia lemah betul dengar bab bab suami ini.

"Jemput makan ya aunty uncle. Maaf kalau terkurang rasa dalam masakan."

HER MAN [C]Where stories live. Discover now