Politie bureau(hoofdstuk 31)

22 2 0
                                    

Eva: Het is 9.30 en er word op de deur geklopt, ik kijk snel langs me en maak Wolfs wakker. Hij lag ook nog lekker te slapen, ik niet echt, ik was gewoon nog aan het luieren. Wolfs kijkt me aan en hoort het geluid ook, er word geroepen politie open doen. Ik kijk Wolfs raar aan en hij mij ook, waarom komt er nu weer politie, we hebben toch niks verkeerd gedaan. Ik doe snel een badjas aan en Wolfs ook. Ik doe de deur open en zeg ''hallo, wat kunnen we voor u doen?'' Hij zegt ''Jullie moeten mee naar het bureau komen, we hebben wat vraagjes voor jullie'' Ik en Wolfs kijken elkaar allebei vreemd aan, wat zou de politie agent ons te vragen hebben? We liepen met hem mee, hij had zijn ID laten zien en die was dachten we echt, anders is die goed nagemaakt. We zaten in de auto en waren zo op het politie bureau. Ik en Wolfs werden uit elkaar gehaald. De man zei dat ik mocht gaan zitten, dus dat deed ik ook. Hij ging ook zitten en gaf me een glas water. Hij wil waarschijnlijk gewoon mijn vingerafdrukken hebben, maar dat gaat niet gebeuren. Ik ben ook politieagent weet hij dat niet ofzo? Hij begint met praten ''Waarom bent u op een cruiseschip?'' Ik zeg ''We hadden dat gekregen van onze chef, we hadden de laatste tijd veel meegemaakt en goede dingen gedaan, dat we het verdiende'' Hij ging verder ''U zit toch bij de politie? Hebt u uw politie laptop meegenomen? Of Floris Wolfs?'' Ik ging verder met praten ''Mag ik vragen waarom ik ben aangehouden? Ik heb mijn politie laptop op het bureau gelaten. Of Wolfs hem mee heeft genomen weet ik niet. Mag ik vragen wat er met de laptop is?'' De man ging verder ''Ik stel hier de vragen, oké? Weet u echt niet of u collega de laptop heeft meegenomen? Of wil u hem gewoon beschermen? Of heeft u het samen gedaan?'' Ik zeg ''Waar heeft u het over, wat is er met de laptop? Ik bescherm Wolfs helemaal niet, waarom zou ik?'' De man zei ''We hebben u de afgelopen dagen gevolgd en het lijkt wel of jullie een koppel zijn. Jullie zijn gaan golven, uit eten, sauna en gewoon langs riviertjes gezeten. '' De man liet foto's zien van dat we hand in hand liepen en romantisch op de grond liggen tegen elkaar. Ik zeg snel ''Dit is echt niet wat u denkt, mijn collega is net jarig geweest en toen had ik hem als cadeau gegeven golven, sauna en uit eten in een restaurant wat best chique was. Dat we hand in hand liepen, dat was eigenlijk een grap naar twee mensen die onze vrienden zijn geworden. Hun zeiden dat we een stelletje waren en dat wilde we voor de grap wel meespelen, hun waren het namelijk ook. We dachten dat het wel grappig zou zijn, we zijn geen koppel ofzo hoor, ik ben nog kwaad op hem. Hij is aardig, maar kwaad kun je ook worden van hem en dat zal die van mij ook wel vinden. '' De man keek me raar aan en zei ''Ik geloof u niet, waarom doet u dan de hele tijd romantisch en ging u vaker uit eten of middag eten bij een restaurant en niet op u schip?'' Ik zei ''We zijn geen stel, u moet me geloven en ik zou niet eens iets willen met die man. Waarom we daar de hele tijd aten, was niet heel vaak, maar 4 keer. Deden we omdat het heel lekker eten was en we dan even alleen waren, niet met de mensen die we hadden ontmoet op de cruiseschip. Hun zijn aardig, maar we deden op een gegeven moment alles met hun samen en daar hadden we ook geen zin in. Waarom zijn we hier en wat is er me de laptop?'' De man keek me serieus aan ik keek hem geloofwaardig aan en hij begon te praten ''Er is met een politie laptop informatie opgezocht van Daan de Vos. U wel bekend zeker?'' Ik keek hem raar aan ''Daan de Vos, was een collega. Hij heeft Wolfs proberen te vermoorden en mij ontvoerd en mishandeld, hij wou Wolfs de schuld geven en dan Wolfs vermoorden en het laten lijken op zelfmoord'' De man zei ''Aha, dat is inderdaad vervelend, wat heeft hij precies gedaan?'' Ik heb echt geen zin om het weer te vertellen, ik probeer het juist weg te stoppen. Ik was een tijdje stil, tot hij mijn naam zei. Ik zei ''Sorry, ik ben toch aangehouden? Dan beroep ik me nu op mijn zwijgrecht. Ik wil het er echt niet weer over hebben, ik heb het in het dossier heel duidelijk met details verteld. Ik weet zeker dat u het voor zich heeft liggen, dus u weet het al en ik ga het niet nog een keer vertellen. Ik probeer er juist zo min mogelijk aan te denken en het weg te stoppen, ik denk dat u het begrijpt als u weet wat ik heb meegemaakt. Ik ben ook politie agent en weet dat het altijd zo gaat, maar waarom zou ik daar iets van achter houden als u het dossier voor u heeft liggen. Dan ben ik een leugenaar en dan gelooft u me niet meer, dat zou toch super dom zijn. Mag ik terug naar mijn cel?'' De man keek en riep boos ''Jij gaat nu vertellen wat je hebt meegemaakt! Ik heb hier geen zin in! Je spreekt de waarheid gewoon denk ik en dan heb ik geen verdachte mee, je gaat vertellen wat ik wil horen, dame. Ik wil dat je verteld wat je collega hebt gedaan, of heeft u zelf die informatie opgezocht?'' Ik zei kalm en rustig ''Meneer het spijt me, maar dit heeft geen zin. Ik ken die trucjes ook, maar u hoort dan gewoon letterlijk wat in het dossier staat. Als ik het vertel, heb ik er weer dagen last van. Dan denk ik er weer een lange tijd aan, dat begrijpt u toch wel. Ik weet niet wat Wolfs heeft, gedaan, ik denk eigenlijk helemaal niks. Ik verdedig hem ook niet, er waren mensen in onze kamer. U kunt de camera beelden opvragen die in de gang van de hal hangen, dan ziet u de mensen wegrennen'' De man zei nog steeds boos ''U of Floris heeft het gedaan, dat weet ik zeker. Jij gaat gewoon vertellen wat er toen is gebeurd toen je ontvoerd werd. Ik zal de beelden opvragen, maar ik geloof er niks van'' Ik zei ''Mag ik nu terug naar mijn cel?'' De man praatte een beetje onduidelijk en deed handboeien om. We liepen door de gang en ik zag de cel al. Ik wilde dit helemaal niet.

Wolfs: Een vrouw kwam binnen lopen, ze zag er mooi uit. Ik vind Eva natuurlijk veel aantrekkelijker. De vrouw begon met praten ''U bent net als Eva van Dongen aangehouden, op het opzoeken van informatie van een persoon op een politie computer zonder reden. U bent toch op vakantie? Waarom bent u op een cruiseschip?'' Ik zei ''Dat wilde onze baas, zodat we konden ontspannen, na de erge dingen die we hadden meegemaakt. Van die computer weet ik niks van, over wie zou ik dan informatie hebben opgezocht?'' ze begon weer met vragen stellen ''Ik stel de vragen, oké. Ik heb inderdaad u baas gesproken en ze had het uitgelegd en verteld wat jullie dan meegemaakt zouden hebben. Eva heeft inderdaad veel meegemaakt, waarom bent u dan ook hier? U hebt ook wel dingen meegemaakt, maar minder dan haar vind ik zelf?'' Ik zeg ''Iemand probeert me te vermoorden, Daan de Vos en nog een paar ontvoerders. Eva heeft inderdaad veel meegemaakt, meer dan mij, maar ik heb ook dingen meegemaakt.'' Ze zei ''Zijn jullie een stel, jullie zijn naar de sauna, golven en een chique restaurant geweest?'' Ik zei snel ''Nee, nee, we zijn echt geen stel. Dat was voor mijn verjaardag, dat had ze met korting gekregen en dat vond ik leuk om te doen, dat had ik haar een keer verteld. '' Ze liet foto's zien van ons hand in hand ''Ik denk wel dat jullie een stel zijn, zo loop ik niet rond met mijn collega'' Ik zei 'Dat is gespeeld, we hadden mensen ontmoet en die zeiden dat we een stel waren, dus vonden we het leuk om zo te spelen dat we een stel waren. In het begin ten minste, ik zou het nooit willen in het echt. Ik vond het leuk in het begin, maar daarna moet je opletten dat je hun niet tegen komt en gewoon zonder hand loopt. Anders denken ze dat het uit is'' De vrouw zei ''Het klinkt ongeloofwaardig, maar ergens logisch. Je mag terug naar je cel'' Ik liep naar mijn cel en ze deed mijn hand boeien af. Ik hoop dat het goed met Eva gaat. Dit verdiend ze helemaal niet. Ik moet hier uitkomen. Dadelijk hebben ze de foto's naar Frieda Mechels gemaild en dan zijn we erbij. Als ze ons verhaal niet wil geloven, mogen we nooit meer samenwerken. Ik heb mijn computer inderdaad meegenomen, maar ik heb hem niet gebruikt. Ik had hem eigenlijk perongeluk meegenomen, hij zat in een vakje van mij tas. Ik ben zo dom, ik had mijn tas gewoon beter moeten checken. Nu heb ik de vakantie verpest, ze gaan ook met Emy en Mark praten. Dan weten ze dat we gelogen hebben, dat maakt me eigenlijk niet heel erg veel uit. We kunnen alleen geen stelletje meer spelen. Dat vind ik jammer, ik wil het wel in het echt zijn, maar dan kunnen we niet meer samen werken en dat wil ik echt niet.



Sorry voor gisteren geen post, ik was de hele dag weg. Ik was ook vergeten om er eentje te publiceren, maar dan dat die zelf op een tijdstip publiceert. Hopelijk vonden jullie dit verhaaltje wel leuk!

Vertrouwen of ontvoerd worden? (Flikken Maastricht)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu