Donut

168 12 0
                                    

"Adira bangun subuh!" Kejut umi dengan perlahan sambil mengoyangkan badan adira.

"Hurm." Sahut adira dan terus duduk atas katil. Dia buka mata perlahan lahan dan dia nampak dia dibilik orang lain.

"Umi?" Tanya adira blur.

"Iye ini umi. Bangun sayang. Solat subuh." Tutur umi lembut.

"Okay." Jawab adira dan turun dari katil.

"Intan bangun." Kejut umi pulak dekat anak perempuan dia.

"Intan cuti harini." Ujar intan dan umi hanya anggukkan kepala dia.

"Dira pinjam telekung akak ye?" Soal adira dan intan hanya anggukkan kepala dia lemah.

(....)

Aidil menjadi imam untuk solat subuh mereka. Setelah selesai, adira menyalami umi.

"Ayah tak cari dira ke semalam?" Tanya adira dekat umi.

"Cari, ayah kamu cari. Tapi kamu la, nyenyak sangat tidur, abah yang pesan biarkan je kamu tidur dekat sini, jadi dia pun setuju dan nanti awal pagi dia datang ambil kamu." Ujar abah.

"Ouh, ingat abah lupa dira." Jawab adira dan senyum.

"Takdelah, dia risau bila cari kamu takde. Kejap lagi ayah kamu datang la tu." ujar abah dan adira anggukkan kepala dia.

"Ni sarapan apa?" Tanya adira semangat.

"Nak makan apa anak umi seorang ni?" Tanya umi.

"Tak kesah, roti canai ke, nasi lemak ke, bihun ke." Jawab adira.

"Roti canai je la boleh? Sebab abang ada hal harini, kena keluar." Jawab aniq tiba tiba.

"Abang nak keluar, abang punya hal la." Jawab adira selamba dan aniq hanya jeling je adik dia tu.

"Dah, pagi pagi nak gaduh. Jom kemas, boleh aidil pergi cari roti canai." Ujar abah.

"Eh aidil pergi cari roti canai? Nak makan orang lain." Balas aidil.

"Ha melawan melawan." Tegur aniq dan adira gelak je.

"Kau la beli niq." Suruh abang aidil.

"Maaf, saya busy nak uruskan urusan saya." Jawab aniq dan berdiri bersama dengan sejadah lalu dia melangkah kedalam bilik dia.

"Tunggu kau, mentang dah dapat tempat nak belajar, acah acah busy pula." Bebel aidil dan abah terus tepuk peha kiri aidil.

"Sudah! Subuh subuh nak bergaduh apa?" Tegur abah dan aidil hanya senyum je.

"Jom bangun, umi nak buat sarapan la, ni dira panggil ayah dengan ibu datang sini sarapan sekali." Jemput umi dan adira hanya anggukkan kepala dia.

(....)

Selepas sarapan, aniq terus keluar untuk urusan sambung belajar dia.

"Abang aniq nak pergi mana?" Tanya adira yang ada dekat tangga rumah.

"Pergi Uitm kejap." Jawab aniq.

"Apa tu?" Tanya adira blur.

"Univeristi teknologi mara dekat sini. Abang dapat tawaran dekat situ." Jawab aniq sambil memakai kasut.

"Ouh, tapi kenapa abang pakai hensem hensem?" Tanya adira polos.

"Hensem? Biasa je la." Balas aniq sambil pakai helmet.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
You Are Mine!!Where stories live. Discover now