Haikal

144 10 1
                                    

Akhirnya, aniq dah pun sambung belajar dekat uitm dan tinggal diasrama. Katanya nak cuba hidup berdikari.

"Aku dengar abang kau dah sambung belajar. Betul ke?" Tanya batrisya.

"Haah, tinggal asrama, so aku dah jarang la jumpa dia lepas ni." Jawab adira sambil buat latihan.

"Course apa?" Tanya fatehah.

"Law. Mungkin nak jadi lawyer kot." Jawab adira.

"Ouh, kalau kau, nak ambil course apa?" Tanya nasuha pula.

"Aku tak terfikir lagi. Kalau polis, ha jadi polis la." Jawab adira selamba.

"Kau nak jadi polis? Abang aniq kau baru usik sikit dah menjeling dekat abang kau, ni kalau orang jahat usik kau, menangis entah." Perli fatehah dan mereka gelak je.

"Aku cakap mungkin. Mungkin sekarang aku lemah, mana tahu lepasni aku jadi kuat sebab sesuatu ke." Jawab adira mempertahankan diri dia.

"Tapi kalau ibu nak aku jadi lawyer juga, aku pun on je la. Boleh pinjam notes abang aku, aku minta dia ajar kalau tak faham." Tambah adira.

"Ouh, kalau ibu kau minta kau jadi isteri abang aniq, kau rasa kau ikut?" Tanya nasuha tiba tiba terus membuatkan kerja adira terhenti buat seketika.

"Aku masih bawah umur, aku pasti ibu takkan minta aku kahwin lagi, dia mesti tahu aku nak capai apa dulu, sebelum aku kahwin." Jawab adira cuba yakinkan hati kawan kawan dia.

"Hurm bagusnya kau fikir matang. Kalau aku kan, kalau takde rezeki nak sambung belajar ke, aku kahwin terus." Jawab fatehah pula.

"Nak kahwin dengan siapa? Pakwe pun takde." Perli nasuha pula.

"Nanti besar. Sekarang spm pun belum. Kita rancang, tapi Allah yang tentukan." Jawab fatehah berhemah.

(....)

"Hai, so kau roomate aku kan? Nama aku haikal hanafi." Ujar lelaki asing itu, tapi boleh dikatakan roomate dia yang baru sekarang.

"Hai, aku aniq hakimi." Balas aniq hambar.

"So kau course apa?" Tanya haikal ramah.

"Law." Jawab aniq sepatah.

"Wah course kita sama. So kita boleh pergi kelas sama sama, makan sama sama, tidur sama sama." Balas haikal teruja.

Aniq hanya diam je, tiada niat nak balas. Aniq pandang sekilas bila seseorang telefon dia, haikal hampiri aniq bila dia tengok ada orang call aniq.

"Eh ada adik? Mesti cantik kan adik kau." Balas haikal teruja lagi. Aniq masih diam dan jawab panggilan dari adira itu.

"Hurm kenapa?" Tanya aniq. Haikal hanya tengok je aniq bercakap telefon dengan adik dia itu.

"Okay je, dah jumpa roomate. Jap g ingat nak pusing dorm." Balas aniq senada.

"Okay, jumpa nanti. Jaga diri." Pesan aniq dan matikan panggilan.

"Hurm bestnya ada adik beradik. Kau berapa orang adik beradik?" Tanya haikal ramah.

"4." Balas aniq sepatah.

"Wah bestnya! Aku anak tunggal. So aku takde adik beradik. Tu aku teruja bila aku masuk asrama, dapat jumpa kawan yang lain." Balas haikal selamba.

"Ouh." Balas aniq sepatah.

"Nanti cuti sem, boleh aku duduk rumah keluarga kau? Sebab mama papa aku jarang ada dekat malaysia. Aku risau kalau aku cuti sem, diorang dekat luar negara." Tanya haikal minta izin.

You Are Mine!!Where stories live. Discover now