Κοάλεμος: Ο Έλληνας θεός της χαζομάρας

28 2 0
                                    

Όταν γράφω εισαγωγή στα άρθρα μου το κάνω συνήθως για ντεκόρ. Στο συγκεκριμένο άρθρο πρώτη φορά νιώθω ότι μπορώ να γράψω ολόκληρο βιβλίο για εισαγωγή λόγω αυτού που πρεσβεύει αυτός ο θεός. Και σίγουρα δεν το κάνω για ντεκόρ αυτή τη φορά. Θα περιοριστώ σε 2 αγαπημένα μου ρητά που δυστηχώς ήταν και είναι πάντα επίκαιρα.

1. "2 πράματα είναι άπειρα. Το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία. Αν και για το σύμπαν έχω τις αμφιβολίες μου."

-Άλμπερτ Αινστάιν

2. «Των γαρ ηλιθίων απείρων γένεθλα» (Άπειρη η γενιά των ηλιθίων).

-Σιμωνίδης ο Κείος

Για την ανθρώπινη βλακεία έχουν ειπωθεί πάρα πολλά και θα συνεχίσουν να λέγονται πάντα από κάθε λογής άνθρωπο. Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι μας είχαν αποδώσει τη χαζομάρα μας σε έναν θεό ή δαίμονα ή πνεύμα πολύ ιδιαίτερο και καθόλου κοινό. Το όνομα αυτού ήταν Κοάλεμος.

Ο Κοάλεμος είναι το πνεύμα της ηλιθιότητας που χαρακτηρίζεται και ως <<αιματοπότης>>, <<απαιτητικός>> και <<ηλίθιος>>. Αποτελούσε στην αρχαία Ελλάδα την πρωσοποποίηση της ανθρώπινης ανοησίας.

Πιθανολογείται ότι ίσως έχει και μια κάποια σχέση με τους δαίμονες Κοβάλους οι οποίοι ήταν ακόλουθοι του αγαπημένου μου θεού που ακούει στο όνομα Διόνυσος. Θέλετε να γράψω σε άλλο άρθρο και για τους Κοβάλους;

Στον Κοάλεμο έκαναν αναφορές τόσο ο άρχοντας της σάτιρας Αριστοφάνης στο κωμικό δράμα Όρνιθες, όσο και ο Πλούταρχος στους Παράλληλους Βίους του

Oops! Questa immagine non segue le nostre linee guida sui contenuti. Per continuare la pubblicazione, provare a rimuoverlo o caricare un altro.

Στον Κοάλεμο έκαναν αναφορές τόσο ο άρχοντας της σάτιρας Αριστοφάνης στο κωμικό δράμα Όρνιθες, όσο και ο Πλούταρχος στους Παράλληλους Βίους του.

"Ελάτε, κάντε παράκληση και προσφέρετε μια σπονδή στον Κοάλεμο τον θεό της βλακείας και φροντίστε να πολεμήσετε δυναμικά."

-Αριστοφάνης

"Αυτός [ένας άνδρας] είχε το κακό όνομα ότι ήταν διαλυμένος και δοσίλογος, και ότι κυνηγά τον παππού του Κίμωνα, ο οποίος, λένε, λόγω της απλότητάς του, ονομαζόταν Κοάλεμος, ο Ηλίθιος."

-Πλούταρχος

Η πένα του Πλούταρχου έγραψε για τον Κίμωνα ότι αρχικά κατοικούσε στην Αθήνα κάνοντας άσωτη ζωή όντας ζωηρός, μέθυσος, όμοιος με τον χαρακτήρα του παππού του Κίμωνα που τον είχαν ονομάσει Κοάλεμο το οποίο είναι χαρακτηρισμός του ηλίθιου και του ανόητου. Το όνομα αυτό είναι μια μίξη των λέξεων κοεώ και έλεος που σημαίνει <<να ακούς ανοησία>>. Υποστηρίζεται μάλιστα ότι η ετυμολογία των λέξεων «αντιλαμβάνομαι», «αναστατωμένος» και «τρελός» προέρχονται επίσης από αυτές τις λέξεις γιατί και αυτές υποδηλώνουν την ακρόαση της ανοησίας.

Υπάρχουν ελάχιστες εώς καθόλου πληροφορίες για την ιστορία και προέλευση του Κοάλεμου. Μια εκδοχή όμως λέει ότι ήταν γιος της θεάς Νυξ, της προσωποποίησης της νύχτας. Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, η Νυξ είναι μια πολύ ισχυρή θεά ακόμη και σε σύγκριση με τον Δία, τον βασιλιά των θεών. Μάλιστα, υπάρχουν γραπτά έργα που ανέφεραν τη Νύχτα ως μια από τις κοσμικές οντότητες που φοβόταν ο Δίας.  Να λοιπόν που δεν γινόμαστε πάντα σαν τους γονείς μας καλώς ή κακώς. Εννοείται σκοπεύω να γράψω και για αυτήν τη θεά κάποια στιγμή. Ο συγκεκριμένος θεός είναι ελάχιστα γνωστός τόσο σε εμάς τους Έλληνες όσο και οπουδήποτε αλλού γιατί σπουδαίος δεν είναι και ούτε έχει κάνει κατορθώματα και ηρωισμούς όπως άλλοι θεοί και μυθολογικοί χαρακτήρες της χώρας μας. Θεωρείται και δαίμονας γιατί πάντα είχε στόχο να γελάσει και να κάνει ηλίθιες πράξεις. Όπως έγραψα λίγο πιο πάνω, αναφέρθηκε στα έργα του Πλούταρχου, ο οποίος έγραψε πράγματα σχετικά με την κωμωδία και το χιούμορ. Ο λόγος για τον οποίο αναφέρεται στα έργα είναι ότι όταν οι άνθρωποι στην αρχαία Ελλάδα ήταν ανόητοι, ή ενεργούσαν με ανόητο, δυσάρεστο τρόπο, συχνά έλεγαν ότι τους κατείχε ο ίδιος ο Κοάλεμος . Έλεγαν ότι αυτά τα άτομα κυριεύονταν από τον ηλίθιο θεό, λόγω των παράξενων επιλογών τους, της ανούσιας λήψης αποφάσεων και ακόμη και μερικές φορές που δεν έβλεπαν το αποτέλεσμα ή τις συνέπειες των παρορμητικών επιλογών τους.

Αυτός ο θεός ήθελε οι άνθρωποι να κάνουν ανόητα πράγματα, ωστόσο δεν έκανε καμία ηλίθια και ανεγκέφαλη πράξη στους θεούς που γνωρίζουμε.

Όλως περιέργως, ο Κοάλεμος ήταν πάντα δίπλα στην ανθρωπότητα και φυσικά χωρίς να χρειαστεί να του χτίσουν ναούς και να κάνουν γιορτές προς τιμήν του. Γιατί; Γιατί ο άνθρωπος τον τιμά και τον δοξάζει συνεχώς κάνοντας ανόητες πράξεις και σκέψεις. Έτσι λοιπόν καταλαβαίνουμε πως αυτός ο θεός ουδέποτε σταμάτησε να τιμάται. Συνεχίζει να κρατάει τα πρωτεία και το ανθρώπινο γένος μέχρι και σήμερα γιατί το είδος μας παραμένει δεμένο μαζί του. Ας κάνουμε ο καθένας ατομικά και ομαδικά ότι μπορούμε για να τον σβήσουμε από κάθε πράξη που τον τιμάμε καθημερινά και να τιμήσουμε με τις πράξεις μας καμιά θεότητα όπως την σοφή Αθηνά. Και πριν τελειώσω πάρτε και μια ακόμα συμβουλή. Όταν κάποιος δεν αξίζει μία και λέει ότι είναι θεός, να του λέτε "ναι είσαι ο Κοάλεμος" και να είστε σίγουροι πολύ σπάνια θα καταλάβουν τι λέτε.

Πηγές
●https://www.youtube.com/shorts/xfBwgZcWPeM

●https://www.lecturesbureau.gr/1/koalemos-3056/

●https://www.theoi.com/Daimon/Koalemos.html

●https://ancient-literature.com/koalemos/

●https://www.lecturesbureau.gr/1/koalemos-3056/?lang=en

Μυθικές ΔιηγήσειςDove le storie prendono vita. Scoprilo ora