Bab 5

401 31 0
                                    


"Your cursed are my blessing..." - Riyaz Qalish

 


"Ayish, makan elok-elok nasi tu."


Tegur Datin Dayana pada Riyaz yang asyik menguis-nguis nasi di pinggan dengan muka monyok.

"Angah penat ke, umi?"

Tanya Niyaz Danish sebelum sambung menyuap nasi ke mulutnya. Mata Niyaz masih setia perhati Riyaz yang lengkap bersut biru gelap, kemeja putih. 

Muka cemberut Riyaz sangat tak matching dengan pemakaiannya sekarang. Segak memang segak tapi mulut tu takyah lah muncung kalah itik. Turun saham dia satgi.


"Angah kena heret dengan babah lah tu. Kan? Kan?"


Usik Aiman Daiyan sambil cucuk pipi Riyaz. Riyaz bagi jelingan tajam pada Aiman yang tak habis mengusiknya dari tadi. Makin mencebik angahnya tu.


"Dah lah merajuk tu Ayish. babah minta pergi office sekejap je kan."


Suara Luqman Haiyan kedengaran sambil melangkah turun tangga. Sosok tegap yang segak siap bersut untuk ke tempat kerja. All black sangat sesuai dengan Luqman Haiyan yang berkulit cerah dan bermata tajam.

Luqman ambil tempat sebelah Datin Dayana. 


"Segaknya along hari ni. Ada date ke? Haaa bagitau babah. Along gatal rawr." 


Kening Aiman diangkat beberapa kali dengan senyuman syaiton. Luqman hanya pandang slack je kat Aiman. 

Penat dah nak layan adik pungut dia ni. Terkekek-kekek Aiman gelak mengusik abangnya. Aiman memang easy going orangnya atau bahasa pasarnya orang yang susah serius. 

Yelah, Adik beradiknya yang lain asyik serius je. Kalau tak muka ketat, pendiam. Kadang penat juga.


"Kau puji-puji along ni, ada buat salah dengan along ke?"


Luqman menjungkit sebelah keningnya lepas duduk sebelah umi. 


"Ish, orang puji je. Penat lah asyik kena pitnah ni."


Panjang muncung Aiman sambil tangan menyuap mulutnya sehingga penuh. Fikir comel lah tu. Niyaz berhenti mengunyah sambil perhati abang-abangnya tengah bergurau manjah. Kepalanya ke kiri ke kanan tengok abang-abangnya berborak.


"Niyaz, sambung makan nasi tu. Nanti lambat pula, kata ada perjumpaan hari ni."


Kata Datin Dayana yang ternampak Niyaz berhenti mengunyah untuk perhatikan abangnya. Mendengar teguran umi tercinta, Niyaz jatuhkan kepalanya dan sambung mengunyah nasi yang tergendala proses kunyahannya dengan diam. 

Datin Dayana hanya mampu tersenyum dan geleng melihat gelagat bongsunya. Pendiam sungguh! Man of few words lah katakan. Mungkin terikut sikap waktu kecil alongnya, Luqman Haiyan.

Her Knight: His QueenWhere stories live. Discover now