Sirius' wraak

236 18 1
                                    

Zondag zaten Julietta en ik in de leerlingenkamer. Severus werd nu vrijwel door alle eerstejaars zwadderaars gehaat, die boos waren dat er honderd punten van zwadderich waren afgetrokken, ze vonden het allemaal Severus' verdiende loon dat hij een maand strafwerk bij Anderling moest maken. De griffoendors waren ook boos op hem omdat hij zo'n vuile truc had uitgehaald met hun zoeker.

"Ik ga maar eens aan m'n huiswerk beginnen", zei Julietta. "Ik ook, zei ik. Ik ga beginnen met dat opstel van kruidenkunde, over astrum-bloemen." Astrum-bloemen waren bloemen die stervormig waren, en als je daar een bepaalde toverdrank van maakte, kon je zien in het donker. "Dan moet ik naar de bibliotheek", zei ik. In de bibliotheek vond ik het boek 'toverdranken die je kan gebruiken in de nacht', dat ik op een tafeltje legde. Ik ging aan het tafeltje zitten en begon te schrijven:

Astrum-bloemen door Lily Evers

Astrum-bloemen komen vooral voor in Australië. Ze zijn stervormig en geel. Het woord astrum-bloem komt van het Latijnse woord astrum, dat betekent ster. Het nut van de bloemen is dat je ze nodig hebt in het nachtkijkbrouwsel, dat naast astrum-bloemen ook drie kevers, twintig bladeren van een esdoorn, de poten van een mier, en de gal van een gordeldier bevat. Die laatste moet je wel eerst twee volle manen lang laten sudderen in het sap van een obscurus-vrucht. Deze vrucht is erg donker, en smaakt erg zuur. Als je het sap drinkt kan je tien uur lang in het donker kijken. Astrum-bloemen groeien op velden, maar alleen in de nacht.

Je moet ze niet verwarren met nocte-planten, die er bijna hetzelfde uitzien maar een bruin steeltje hebben, in tegenstelling tot de astrum-bloemen, die er een groen hebben. Nocte-planten zijn ontdekt door Sapientia Bonus. Als je van hen een toverdrank maakt en de drank vervolgens opdrinkt, geeft je hand vier uur lang licht. Het bevat daarnaast ook een takje van een dennenboom, een kikkerhart, twee wormen en een paddenoog. Het nachtkijkbrouwsel is giftig als er caelum-planten inzitten.

Het nachtkijkbrouwsel is uitgevonden door Paris Nocti. Ze is geboren in Greenwitch, maar haar ouders verhuisden naar Ochtendwater, waar ze besloot de rest van haar leven op te groeien. Daar leerde ze de Philip Jansen kennen. Ze trouwde samen in Stee-aan-de-Wee, waar familie Perkamentus gewoond heeft. Ze besloten later om in Vonkeveen te gaan wonen. Paris en Philip hebben twee kinderen: Patrick en Pauline. Na tien jaar in Vonkeveen te hebben gewoond, verhuisde het gezin naar Nice. Het jaar daarna ging Patrick naar Beauxbatons, waar hij nu aan zijn vijfde jaar zit. Pauline zit nu in het derde jaar.

Dat was wel genoeg, dacht ik. Toen ik op weg ging naar de leerlingenkamer, zag ik op het einde de gang van de derde verdieping twee jongens. Opeens gaf de ene jongen en andere kleinere jongen een klap. Ik keek nog wat beter en zag dat de jongen die de klap had gegeven Sirius was, en de jongen die de klap had gekregen Severus. Severus haakneus stond nu helemaal krom. Severus gaf een zwiepje aan zijn toverstaf, er verscheen een diepe snee in Sirius wang. Op dat moment kwam professor Anderling aangelopen langs de andere kant. "Wat is er hier aan de hand?", vroeg professor Anderling. "Hij heeft me geslaan", zei Severus. "Z'n verdiende loon", zei Sirius spottend, "en kijk professor, hij heeft een snee in m'n wang gemaakt." Ik stond nu op ongeveer een meter afstand van de twee. Ik liep rustig door, zodat ik nog een beetje kon meeluisteren. "Juffrouw Evers",zei professor Anderling, "zou je Lupos naar mijn kantoor willen sturen, en zeg dat ik eraan kom, maar dat ik nog eventjes iets moet afhandelen met twee stoute leerlingen, en blijf maar even hier, dan kan jij met meneer Zwarts met jou naar de toren van griffoendor gaan, want dan ben ik zeker dat zodra ik mijn rug omdraai ze niet opnieuw beginnen te vechten." "Oké", zei ik. Ze wendde zich weer tot Sirius. "Vijf oktober, schreeuwde ze tegen Sirius, Vijf oktober zijn we." "Dat weet ik professor", zei Sirius, met een best brutale ondertoon in z'n stem. "Dat betekent, ging Anderling verder, alsof ze niet onderbroken was geweest, dat het schooljaar nog maar een maand en vijf dagen bezig is en je hebt in die tijd al: de zwadderaars opgesloten in een gang, twee keer gespijbeld, en nu nog is zitten vechten in de gang." "Sneep, zei Anderling, jij hebt gisteren al een zware overtreding van het schoolregelement gedaan, en nu ga je even zitten vechten op de gang?" "Ik ga even iets bespreken met meneer Lupos, maar over een halfuur staan jullie allebei voor het kantoor van meneer Vilder, en mevrouw Evers, zou je daarna nog even mee willen gaan naar het kantoor van meneer Vilder, ik moet je nog iets geven."

Sirius en ik liepen samen naar de leerlingenkamer. In de leerlingenkamer riepen we Remus, en we zeiden dat die naar het kantoortje van Anderling moest gaan. Vijfentwintig minuten later vertrokken Sirius en ik naar het kantoor van Vilder. Sneep stond al buiten te wachten. Sirius klopte op de deur van Vilders kantoor. De deur ging open. "Kom binnen", zei Anderling, die de deur had opengedaan. Professor Slakhoorn en Vilder zaten al op een stoel. "Sneep, zei professor Anderling, jij hebt gisteren al een overtreding gedaan op meneer Potter. Dat heeft zwadderich al honderd punten gekost. Ik dacht dat je je nu braaf ging gedragen, maar daar heb ik me blijkbaar in vergist. Dit kost zwadderich nog is twintig extra punten. Je krijgt nu ook een extra week strafwerk, en Vilder weet ook nog vast een klusje voor jou te vinden, Argus, zei ze, en ze keek naar Vilder. "De vierde verdieping mag best is grondig worden schoongemaakt", zei hij. "Dat lijkt me een gepaste straf", zei ze. "Zwarts, dit is al de vierde keer dat je hier staat. Dus jij krijgt een week strafwerk, en het lijkt me een goed idee dat jij de ziekenzaal boent, en dit kost griffoendor twintig punten, zei ze. Morgen om twee uur beginnen jullie te poetsen, en om zes uur komen jullie naar mijn kantoor om strafwerk te schrijven. En ga nu maar allebei naar de ziekenzaal, zei ze, zodat madame Plijster die neus en wang weer kan herstellen." Sirius en Severus verlieten allebei het kantoor. "Evers, zei ze, zou je dit willen meenemen naar de toren van griffoendor? Dat zijn de boeken van Lupos. Hij is er momenteel niet." "Oke", zei ik.

Eerst ging ik nog even een bezoek brengen aan de ziekenzaal. Madame Plijster was druk in de weer met de neus van Sneep. De wang van Sirius was al helemaal herstelt. James lag op een ander bed. Zijn arm en been lagen in het gips, maar voor de rest zag hij er weer kerngezond uit.

the marauders: the loveWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu