Europese wedstrijd voor toverdranken

198 17 0
                                    

Toen ik maandag om zeven uur naar beneden kwam, zat Julietta daar al. "Wat doe je?", vroeg ik. "Ik was dat opstel van kruidenkunde vergeten, maar waarom ben jij zo vroeg beneden?", vroeg ze. "Ik ga nog even douchen", zei ik. "Tot straks", zei ze.
Een halfuur later kwam ik terug naar de leerlingenkamer en zag ik Julietta. "Kom je mee?", vroeg ik. "Wacht nog één zin", zei ze.
Samen gingen we naar het ontbijt. Ik pakte een chocoladebroodje. "Goedemorgen", zei Lupos, die naast mij ging zitten. "Hallo", zei ik.
"Vandaag gaan we naar kas drie", zei professor Stronk. We gingen kas drie binnen en ontdekten allemaal verschillende planten. "Ik wil dat jullie een plant uitzoeken, en hem natekenen. Tegen volgende week maandag moet iedereen een tekening en een opstel over zijn gekozen plant inleveren. Wie het niet op tijd inleverd, krijgt een week strafwerk.", zei ze. Ik koos een blauwe plant met als blaadjes zwemvliezen. We moesten ook achter de naam van de plant zien te komen en daarom leek deze plant me wel handig. Tijdens gedaanteverwisseling moesten we een vork in een mes veranderen. Sirius en James lukten het al van de eerste keer. "Uitstekend. Zwarts, jij levert Griffoendor tien punten, en ook nog eens tien voor Griffoendor door de prestatie van Potter. Mij lukte het van de derde keer. "Wie het gelukt is moet naar voren komen om een bord te halen, dat bord moet je veranderen in een kom", zei Anderling. Ook dat lukte me. "Oké, omdat het iedereen gelukt is om vorken in messen te veranderen en borden in kommen, krijgt niemand huiswerk", zei professor Anderling. "Dat is een,
meevaller", zei ik tegen James, en hij glimlachte naar mij.
Toen we na de pauze in de kerker voor toverdranken zaten, vertelde professor Slakhoorn ons over een versnellingsdrank "...Je neemt een slokje van dat brouwsel en je kan ongeveer een uur lang dubbel zo hard lopen. Maar genoeg verteld, aan het werk nu. Ik zet de instructies op bord. Pak jullie ingrediënten en begin eraan." Na de les vroeg Slakhoorn of James, Sirius, Severus en ik nog wat langer wilde blijven. "Zaterdag begint een toverdrankwedstrijd. Hij wordt elk jaar op een andere plaats gehouden, dit jaar in Parijs. Voor elke leeftijdscategorie is er een andere wedstrijd, zaterdag zijn het de eerstejaars die het tegen elkaar moeten opnemen. De school wint er prijzengeld aan en zelf krijgt elke winnaar een nieuw toverdrankpakket. We zouden dan vrijdagavond met de trein vertrekken en we komen zaterdagavond terug. Hebben jullie vier interesse om mee te gaan?", vroeg Slakhoorn. Ik knikte, ja daar had ik zin in. De andere drie knikte ook. "Wacht nog even", zei Slakhoorn. Hij pakte twee stukjes perkament en schreef daar vlug iets met een ganzenveer op. "Geef dat af aan de leerkracht die jullie nu hebben. Ik heb de reden waarom jullie te laat zijn daarop geschreven", zei onze leraar toverdranken.
Bij vliegles gaf madame Hooch James de leiding, omdat hij aanvoerder was.
Donderdag werd Lupos weer ziek. Ik vond dat hij er heel bleek uitzag. Dat duurt nog zeker vijf dagen, had madame Hooch gezegd.
Vrijdagavond stond ik met mijn rugzak in de grote hal te wachten. Sirius en James kwamen na vijf minuten ook en niet veel daarna kwam ook Severus erbij staan. Vlak daarna arriveerde Slakhoorn ook. We stapten in een koets die ons afzette bij het station van Zweinsveld. Daar kwam na vijf minuten een trein aan. We stapten op en James, Sirius en ik gingen samen in een lege coupé zitten. Severus was ergens anders opgestapt, bedacht ik. Er zaten nog een paar mensen die volgens mij in Zweinsveld woonden, op de trein. Om tien uur kwam de trein aan in het station van Parijs. We moesten eerst door een draaihek, volgens mij zodat de dreuzels niet op de trein naar zweinsveld terecht konden komen. "Volg mij maar", zei Slakhoorn. Na tien minuten stappen kwamen we aan in een soort van hotel. "Kamer 1 is voor meneer Potter", zei Slakhoorn. James nam de sleutel aan. "Kamer twee is voor meneer Zwarts", zei hij en hij gaf de sleutel aan Sirius aan. "Kamer 3 is voor mevrouw Evers, kamer 4 is voor meneer Sneep." Hij gaf ons de sleutels aan. Ik ging naar boven, zocht kamer 3 en ik zag dat die naast de kamer van James was. Ik ging naar binnen, en het was een best mooie kamer. In het midden van de muur stond een hemelbed, tegen de muur daarover stond een bureau met een stoel. Rechts was er een deur die naar de badkamer leidde. Ik pakte mijn pyjama, tandenborstel en tandpasta uit mijn rugzak en ging naar de badkamer.
De volgende ochtend ging ik om negen uur naar beneden om te ontbijten, en kwam daar James en Sirius tegen. Ik ging bij hen aan tafel zitten.
"Zo, zijn jullie er klaar voor?", vroeg Slakhoorn. We knikten. "Ga dan maar alvast bij de uitgang staan, dan ga ik Severus halen."
We zaten in een bus, die naar de zaal van de wedstrijd zou brengen. In de zaal stonden vier tafels: drie lange naast elkaar, met tussen elke tafel een gordijn, en een vierde kleinere tafel vooraan, waaraan al drie mensen zaten. Tien minuten later kwamen vier meisjes en een vrouw de zaal binnen. Nog tien minuten later kwamen vier jongens en een man de zaal binnen.
"Zo", zei een van de mannen die aan de kleine tafel zat, "het is de bedoeling dat jullie een verjongingsbrouwsel gaan maken. Het moet binnen twee uur klaar zijn, dan laten jullie het drie uur sudderen en dan testen we het. Leg jullie ketels en weegschalen op tafel...en start. "Ik weet hoe je dat moet doen", zei Severus. Ik had verwacht dat James en Sirius niet gingen luisteren naar Severus, maar tegen mijn verwachting in deden ze dat toch. "We hebben tien dode kleine mieren nodig, tien takjes van een jonge boom, en tien takjes van een oude boom. We hebben ook drie wortels nodig.", somde Severus op. "Ik zal de ingrediënten halen", stelde ik voor. Ik liep naar voren, waar een voorraadkast stond en haalde daar de opgesomde ingrediënten uit. "Oké", zei Severus, "nu moet iemand de mieren fijnstampen en de wortels in allemaal gelijke stukjes snijden. Iemand moet de jonge en oude takjes al in de ketel gooien. Om de beurt een jong en een oud takje.", zei Sneep. "Ik zal de mieren fijnstampen", zei ik. "Wij zullen de wortels snijden", zeiden James en Sirius. "Dan doe ik de takjes", zei Severus. Toen ik de mieren had fijngestampt, zei Severus tegen mij dat ik het mierenpoeder er bij moest doen. Voor het mierenpoeder erbij was zag de drank groen, nu werd die opeens fluoblauw. Nadat de wortels erbij waren werd de drank paars. "Perfect", zei Severus. "De tijd is om", zei een van de mannen. We gingen naar buiten. Na drie uur werden we naar binnen geroepen. " Zweinstein eerst", zei een van de mannen vooraan. "Ik vind dat Severus hem moet uittesten, hij heeft hem vooral gemaakt", zei Sirius. Omdat Severus wist dat hij er toch niet tegen in kon gaan, nam hij een slokje. Hij werd opeens een baby met zwart haar en al een kleine haakneus. Hij groeide en groeide en na vijf minuten stond de Severus die wij kennen weer vooraan. Daarna waren de twee andere scholen aan de beurt. "De winnaar is...Zweinstein!" We juichten. "Alsjeblieft, een pakket voor jullie", zei een van de mannen. Hij gaf aan ons vier elk een doos. Benieuwd opende ik het. Er zat een weegschaal, een ketel, drie mesjes van verschillende scherpte, een mengkom, een stamper en twee boeken over toverdranken in. Al het materiaal zag er best wel duur uit. "En voor u", zei een van de andere mannen en hij gaf een zakje aan Slakhoorn waar volgens mij het prijzengeld inzat. Toen we buiten kwamen kwam er een vrouw aan met bruin opgestoken haar. "Zou ik een kort interview mogen houden?" "Jazeker, maar ik ga, even met Rudolph praten, een van de juryleden."
Slakhoorn vertrok. "Hallo", zei de vrouw, "mijn naam is Franka Van de Roddel, ik werk voor de Ochtendprofeet, maar soms doe ik ook interviews voor Heks&haard." "Ik ben James Potter" "Sirius Zwarts" "Lily Evers" "Severus Sneep" "Is dat jou vriendin?", vroeg Franka aan James, en ze wees op mij. James antwoordde: "Ze is EEN vriendin." "Ach zo", zei de verslaggeefster. "En vind je haar leuk?" "Ze is een vriendin, dus vind ik haar leuk", zei James. Zo ging het nog een hele tijd verder.
Toen ik s'avonds thuiskwam laadde ik mijn rugzak uit en ging daarna naar beneden om te eten. Ik zag Julietta zitten en nam naast haar plaats. "Hoe was het?", vroeg ze. "Gewonnen", zei ik. "Wauw", zei ze.
De volgende ochtend werd ik vroeg wakker. Dat opstel van kruidenkunde dacht ik opeens. Ik zocht mijn tekening en ging naar de bibliotheek. Ik keek in het boek: 'magische waterplanten', en vond de plant die ik zocht. Ik maakte een opstel en ging daarna terug naar de leerlingenkamer. "Is Remus nog altijd ziek?", vroeg ik. Julietta knikte. Die avond viel ik erg rap in slaap.

the marauders: the loveWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu