Woensdagavond hing er weer een interessant briefje op het prikbord. Vanaf nu beginnen de vlieglessen op de uren dat ze op je lessenrooster staan. Dat vond ik wel spannend, want ik had nog nooit gevlogen. Donderdagvoormiddag was het eindelijk zover. We hadden geluk dit jaar, want madame Hooch wou aan elke afdeling apart les geven.
"Ga is even op een rij staan", zei madame Hooch. "We gaan leren vliegen, en omdat we eens iets nieuws willen proberen wordt er onder de eerstejaars ook een soort zwerkbalcompetitie gehouden. We gaan de eerste 2 weken oefenen op vliegen, daarna gaan we ook leren zwerkballen. Op die wedstrijden van de competitie zullen alleen een paar leraren, de twee afdelingzwerkbalteamen van de twee ploegen die spelen en alle eerstejaars aanwezig zijn, dus geen stress. We doen dit om de eerstejaars met zwerkbal te laten kennismaken, de wedstrijden van de afdelingsteams gaan gewoon door, want naar deze wedstrijdjes komen alleen de mensen die ik daarjuist heb opgesomd kijken. Maar voor we daar zijn moeten we eerst leren vliegen." "Oke ga allemaal bij een bezem staan", zei ze. "Hou je hand boven de bezem en zeg omhoog. "Omhoog", klonk het in koor, maar alleen de bezem van James vloog direct in zijn hand. "Omhoog", riep de rest nogmaals, en nu sprongen ook de bezems van Julietta en Eleonor in hun hand. "Omhoog", klonk het nog is en nu sprong ook de bezem van Sirius in z'n hand. "Omhoog", zei de rest nog is en eindelijk sprong mijn bezem in m'n hand en de bezem van Samuel sprong ook in zijn hand. Daarna sprong de bezem van Remus in z'n hand en als laatste sprongen de bezems van Peter en Charlotte in hun hand. "Als ik af roep, dan zetten jullie je af met je benen, begrepen. "Ja", klonk het in koor. "Af" Alle bezems stegen de lucht in en landde 10 seconden later terug. "Heel goed", zei ze. "Wie heeft er thuis ooit al eens gevlogen?" Eleonor en James stapte naar voor. "Oke", zei madame Hooch. "We gaan nu proberen om wat langer in de lucht te blijven, doe het gewoon me je gevoel" "Af" De bezems gingen weer de lucht in. Bij James ging het geweldig, maar ik was nog meer verbaasd over Julietta. Ze mocht van haar pleegouders niet vliegen omdat ze vonden dat dat te gevaarlijk was en dat ze dat thuis pas mocht doen als ze het geleerd had op school. "Uitstekend", zei madame Hooch, en ze liet hen daarna nog een aantal oefeningen op de bezem doen. Toen de bel ging, vond iedereen het spijtig dat de les gedaan was.
Dit was volgens mij ook de eerste keer dat Anderling de orde niet kon houden tijdens klasuurtje. "Wat zijn jullie toch lawaaierig, zei ze. "We hebben juist leren vliegen!", zei James. "En wat dan nog, Potter? Moeten jullie daarom zoveel lawaai maken? "Daar wou ik ook nog iets over zeggen, de 'openingswedstrijd' is jullie tegen zwadderich. Oh ja en we hebben ook veranderd dat alle eerstejaars komen kijken naar de wedstrijd. Zei madame Hooch dat al? Ik weet niet of madame Hooch dat ook heeft gezegd, maar als jullie goed spelen, maken jullie kans om volgend jaar in het afdelingsteam te komen. Want er zitten twee zevende jaars in ons team: een jager en een zoeker, dus kunnen misschien twee van jullie volgend jaar hun plaats innemen." De rest van de les mochten we al beginnen aan ons huiswerk.
JE LEEST
the marauders: the love
FanficLily, James, Sirius, Julietta, Peter, Remus, Eleonor, Charlotte en Samuel zijn de eerstejaars van Griffoendor. James en Sirius kunnen Severus niet uitstaan, tot grote teleurstelling van Lily. Ze vindt het moeilijk voor wie ze moet kiezen. James en S...