De sorteerceremonie

420 30 7
                                    

'Je gaat op het krukje zitten en de sorteerhoed zal je zeggen in welke afdeling je hoort. Ze heten Griffoendor, Ravenklauw, Huffelpuf en Zwadderich. Volg mij', zei ze. We gingen naar binnen en zagen de mooiste zaal die we ooit gezien hadden. Duizenden kaarsen zweefden en wat volgens mij spoken waren zaten gewoon tussen de andere leerlingen in. De strenguitziende heks kwam ook naar binnen en had een oude hoed en een krukje vast. 'Als ik je naam zeg pak je de hoed, ga je op het krukje zitten en de hoed zegt bij welke afdeling je past.' Ze zette de hoed neer en die begon te zingen.

"Ik zie er misschien uit als een oude hoed, maar ik doe wat ik moet.

Ik moet jullie sorteren over de 4 afdelingen, deze zijn belangrijke indelingen.

Je hebt het griffoendor bekend om ridderlijkheid. Maar ook moed en dapperheid is wat een echte griffoendor onderscheidt.

Je hebt het wijze ravenklauw bekend om mensen die bij de pinken zijn, ze zijn ontzettend inteliggent en slim zijn vinden ze fijn.

Je hebt het goede huffelpuf, zij hebben geduld voor twee en hard werken vinden ze oke.

Dan heb je het sluwe zwadderich, bekent om hun tradities. Maar ze hebben vaak wel grote ambities."

De grote zaal stortten in een spontaan applaus op. De vrouw las voor:

"Charlotte Adriaans", een schattig meisje kwam naar voor en zette de hoed op, Griffoendor riep de hoed en ze ging aan de tafel zitten waar allemaal mensen met een rode das aan tafel zaten en luid klapte en riepen.

"Thomas Albedil", 'Huffelpuf', riep de hoed en hij ging aan de tafel zitten met allemaal mensen met een gele das.

"Malum Arduin", een arrogant uitziende jongen liep naar voor en zette de hoed op, "Zwadderich", riep de hoed en hij ging aan tafel met mensen met een groene das zitten.

"Maarten Bloem", "Huffelpuf"

"Evi bomen", "Huffelpuf"

"Emelia bonkel", "Huffelpuf"

"Bram Braafjens", "Huffelpuf"

"Robijn Colombus", werd de eerste Ravenklauwer en ging aan de tafel met mensen met een blauwe das zitten.

"Erin Debacker", "Huffelpuf"

"Lies De Koning", "Ravenklauw"

"Jan Dirks", "huffelpuf"

"Lily evers", ik ging echt dood van de zenuwen, trillend liep ik naar de sorteerhoed, zette hem op en hij zei griffoendor. Opgelucht ging ik aan de tafel van Griffoendor zitten, maar toch vond ik het eigenlijk erg voor Severus. Hij wou bij mij, maar hij wou ook in zwadderich.

"Xenofilus leeflang", "ravenklauw"

"Dorian Krodde", "zwadderich"

"Emanuela kwast", "zwadderich"

"Marie Lauwers", "ravenklauw"

"Remus lupos", een van de jongens van de trein, liep naar het krukje. Nerveus zette hij de hoed op en die twijfelde blijkbaar maar uiteindelijk riep hij: Griffoendor. Luid applaudiseerde ik mee. Hij kwam bij ons aan tafel zitten en ik gaf hem een hand. Ik wist niet of het verbeelding was maar ik zag jaloezie op de gezichten van Potter en Severus. Remus vertelde mij dat de sorteerhoed bij hem twijfelde tussen Ravenklauw en Griffoendor.

"Elina Manenschijn", "ravenklauw"

"Robrecht Noot", "Zwadderich"

"Eleonor Peeters", "Griffoendor", zei de hoed en ik klapte.

"Peter pippeling", de hoed moest er blijkbaar ontzettend lang over nadenken maar zei uiteindelijk Griffoendor. Ik klapte hard mee en schuifde een beetje op zodat Peter naast mij kwam zitten.

"James potter", ik hoopte dat hij niet bij mij kwam, maar de hoed riep: "Griffoendor!", en met tegenzin schuifde ik op en schudde hem de hand.

"Edwin Roselier", "zwadderich"

"Dina Roosens", "ravenklauw"

"Hélène Schurk", "zwadderich"

"Severus Sneep", hij liep naar het krukje zette de hoed op zijn vettige haar en deze zei direct: "zwadderich." Ik kreunde en Severus liep naar de tafel van zwadderich waar hij door iedereen de hand geschut werd.

Zo ging het nog even door tot:

"Suzanne Vanbloeme", "Huffelpuf"

"Iris Van Dooren", "zwadderich"

"Erica Van Oost", "ravenklauw"

"Lukas Vrolijk", "ravenklauw"

"John Willems", "ravenklauw"

en dan:

"Julietta Zhang", ze had de hoed nauwelijks op haar donkere haar gezet toen deze al griffoendor riep. Blij zei ik hallo tegen haar toen ze bij ons aan tafel kwam zitten.

"Sirius zwarts", eigelijk vond ik het wel grappig want ik dacht niet dat ik hem ooit nog zo bang zou zien. Hij zette de hoed op zijn mooie haar en de hoed zei: "Griffoendor!" De tafel van zwadderich, die zich klaar hadden gezet om te klappen keken verbaasd toe hoe Sirius vrolijk naar de tafel van griffoendor liep.

"Samuel Zwinnen", de jongen zette de hoed op zijn witblonde haar en deze zei: "griffoendor!" Blij klapte ik mee.

the marauders: the loveWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu