البارت الخامس

140 3 0
                                    

🦋الفصل الخامس🦋

بعد قليل صعد عز إلي مسكن الزوجية المخصص له ولزوجته منال ،، دلف إلي حجرة نومة بعد سهره قضاها بجانب أشقائة وأولاد عمومته أمام ساحة المنزل الخارجية ،،

وجد منال تجوب الغرفه إيابً وذهابً وهي تفرك كفي يداها ببعضيهما بحدة والغل ينهش بداخل صدرها

نظر إليها يتدقق ملامحها وتحدث مٌستغربً حالتها الغاضبة ٠٠٠ مالك يا منال ،،فيه حاجة حصلت أنا ما أعرفهاش ؟

رمقته بنظرة حاده مٌشتعله وأردفت قائلة بنبرة شديدة الغضب ٠٠٠ يا جبروتك يا عز يا مغربي ،، بقا بعد كل اللي حصل منك تحت ده جاي وبكل برود وبتسألني إذا كان فيه حاجه حصلت ؟

رمقها بنظرة ساخطة وبنبرة شديدة الصرامة أردف قائلاً بحده مُهدداً إياها ٠٠٠ إحترمي نفسك وخلي بالك من كلامك كويس وما تغلطيش علشان إنتِ لا قد غضبي ولا حسابي !!

إبتلعت لٌعابها رُعبً من نظرت عيناه الصارمه وتحدثت بنبرة أقل حدة كي لا تُغضبهُ أكثر ٠٠٠ إنتَ اللي دايماً بتخرجني عن شعوري بعمايلك وتجاهلك المتعمد لأحلامي !!

أردف قائلاً بنبرة ساخرة من حديثها الأناني ٠٠٠ وياتري أيه هي بقا رغبات وأحلام الهانم اللي أنا مقصر في تحقيقها ؟

تحركت إليه وتحدثت بعنجهيه وكبرياء ٠٠٠ أنا مش قولت لك قبل كدة أكتر من مرة إني نفسي ناخد ولادنا ونبعد عن المكان ده خالص ،، تقوم يوم ما تيجي لك الفرصه وتلاقي أرض مميزة زي دي، وبدل ما تشتري لنا حتة أرض منها وتبني لي عليها الفيلا اللي طول عمري بحلم بيها ونبعد بأولادنا عن دوشة العيلة وتحكمات الكل ،، بدل ما تعمل كدة تقوم تقترح عليهم وكمان عاوز تجيب لي فيها إخواتك وأولاد عمك يبنوا ويسكنوا جنبنا ؟

وأكملت بنبرة مٌحتقنة بالغضب ٠٠٠ لا ومش بس كده ،، ده أنتَ كمان عاوز تاخد باقي العيله كلهم وتساويهم بينا وتقلبها لمراجيح حي المغربي !!

وأكملت بتساءل عنيف وتعجب ٠٠٠ أنا مش فاهمه إنتَ ليه دايماً حاشر عيلتك في وسط حياتنا بالشكل المُستفز ده ؟!

كان يستمع إليها بذهول من هيئتها الغاضبه وحديثها المٌحمل بالتنمر والتعالي والسخرية من عائلته ومستواهم الفكري

نظر لها بقوة وتحدث بنبرة صارمة حادة ٠٠٠ إنتِ إزاي يا هانم تسمحي لنفسك إنك تتكلمي عن أهلي وعيلتي بالطريقه المٌهينة دي ؟

تحدثت بقوة وجمود ٠٠٠ أنا ما غلطش فيهم يا عز ،، لكن ده ميمنعش إنهم مش شبهي وإني فعلاً مش لاقيه نفسي وسطهم ،، تفكيري وطموحاتي غير تفكيرهم

وأكملت بإشمئزاز ظهر علي ملامحها المٌنكمشة ٠٠٠ عندك مثلاً ستات البيت ،، كل أمالهم في الدنيا إنهم يعيشوا علشان ياكلوا ويشربوا ويربوا الأولاد وبس ،، حتي ثريا وراقيه شبهم في كل حاجة ،، نسخة مُصغرة من مامتك ومرات عمك ،، ما عندهومش أي طموحات ولا أي أحلام زي الناس الراقية المتطورة

رواية عبق الماضيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن