|bab 9|

14 2 0
                                    

Afly dan Aafiyah sudah risau dengan mereka. Sudah setengah jam mereka berdua keluar kelas entah apa yang di bincangkan oleh mereka berdua itu.

Sudah lah setiap kali kalau berjumpa mesti ada sahaja hal yang ingin di gaduhkan. Afly dan Aafiyah mula tidak senang duduk.

"weh aku rasa kita kena cari dorang lah".Cadangan Afly. Aafiyah yang dengar langsung bersetuju dengan cadangan.

Baru sahaja mereka meminta izin untuk keluar. Mereka melihat haiyan dan luthfia sedang berjalan kearah mereka.

Haiyan di depan manakala luthfia di belakang. Afly dan Aafiyah merasa lega kerana dua insan ini pulang kembali.

Aafiyah memandang adiknya dengan penuh kehairanan. Kenapa kepala adiknya ada sedikit merah dan adiknya menangis.

"Tunggu kejap".Suara Aafiyah mula dingin.Luthfia yang mendengar suara kakaknya langsung faham."Kenapa kau menangis ni? lagi satu kenapa kepala kau ni merah macam kena sesuatu?".Soal Aafiyah sinis.

Haiyan yang mendengar itu langsung pergi meninggalkan mereka bertiga."Nanti luthfia cerita. Luth nak masuk kelas".Jawap luthfia ringkas lalu meninggalkan mereka berdua.

"Afly aku rasakan ada sesuatu yang tak kena dengan dorang dua tu".Wajah Afly di pandang tajam oleh aafiyah.

Afly yang pandang mata tajam milik aafiyah itu terasa takut. Entah kenapa aura perempuan ini sungguh ngeri. "Aku pun perasan. Takpa nanti aku siasat kalau ada apa-apa nanti aku chat kau".

Aafiyah yang dengar langsung mengangguk lalu mereka masuk kelas untuk melanjut kan sesi pembelajaran

[🌹]

Waktu pembelajaran pun sudah habis. Aafiyah dan luthfia pun sudah selamat sampai kerumah mereka.

"Assalamualaikum".Suara mereka berdua serentak. Aafiyah dan luthfia menuju ke ibu mereka untuk melihat apa yang ibu mereka buat di dapur.

"Ibu buat apa tu".Soal wiyah kepada ibunya."ibu nak buat kek ni".Jawap Tengku Jasliya Haura kepada anak perempuannya.

Luthfia yang mendengar langsung mengangguk kepalanya."Ibu Ara nak pi atas kejap tau nak mandi nanti kalau ada apa-apa panggil je ara ye bu".Lepas sahaja dia berkata begitu. Dia terus mengangkat kaki dan menuju ke atas bilik.

"Wiyah, kenapa dengan adik tu? kenapa dari tadi dia diam je... ada apa-apa yang berlaku kat sekolah ke sayang hmm?".Soal ibu kepada wiyah. Dia perasan yang sifat anak bongsunya ini seperti lain.

Tidak seperti sedia kala yang bising, ada je kerja yang nak ganggu ibunya. Nyanyi pun main lantak je kalau suara sedap tak apa lah. Kalau boleh satu rumah ni suaranya je yang di dengarnya.

"Tadi ara ada gaduh dengan classmate, pastu ara mengamuk lah sebab kerja dia kena ganggu. and then dia keluar kelas. Dia keluar dalam 2 jam bgitu lah. Pastu wiyah risau lah jadi wiyah nak lah pi cari dengan kawan wiyah. Belum sempat nak keluar kelas. Ara dah balik dengan muka sedih pastu ada bekas macam kena pukul sesuatu".Jawap Aafiyah , panjang lebar dia terangkan kepada ibunya.

Ibu yang mendengar langsung mengeluh. Bukan dia tidak tau dengan sifat anak nya yang bongsu itu. Nampak sahaja dia ceria periang tapi di sebalik kegembiraanya itu terdapat banyak masalah yang dia pendam.

"Takpa nanti ibu tanya dia. Kamu jangan lah risau In Shaa Allah adik kamu tu takkan apa-apa ibu yakin. Dia tau apa yang dia buat".Ucap Tengku Jasliya Haura kepada anak perempuannya yang satu itu.

Aafiyah yang dengar langsung senyum dan mengangguk. Dia betul-betul risau akan keadaan adik perempuannya itu. Dia pasti adiknya menyembunyi kan sesuatu daripada dia.

"Ibu ayah mana? kenapa wiyah tak tengok ayah?".Semenjak mereka pulang dia tidak pernah melihat ayahnya.

"Ayah ada dekat bilik bawah tanah macam biasa, macam wiyah tak tau kalau waktu-waktu macam ni".Wiyah yang mendengar langsung mengangguk kepalanya.

Luthfia yang setia mendengar semua perbualan ibu dan kakaknya langsung tersenyum "maafkan ara ibu, kak ara tsk tak kuat tsk nak bagitau semua tsk tsk ara takut, ara betul-betul takut tsk tsk, biarlah hanya ara tsk tsk yang tau hal ni. Maafkan ara semua, tsk tsk ara buat ni demi semua. Ara tak nak susahkan semua orang lagi. Tsk tsk ara tak nak tengok semua sedih, hati ara sakit kalau semua tsk tsk tsk sedih"Desis hatinya. Tanpa dia sedari air matanya jatuh membasahi pipi gebunya.

Dan dia pun terus masuk kebilik lalu membersihkan diri. Maklumlah baru balik dari sekolah.Selepas sahaja dia membersihkan diri dia menunaikan sholat.

"Bismillahirahmannirahim...
Ya Allah, Kau ampuni lah dosa-dosa kedua ibu bapaku , kau ampuni lah dosa-dosa kakakku dan aku ya Allah.Ya Allah kau ampuni lah dosa-dosa kawan-kawanku gurur-guruku... Tsk tsk berikan lah aku kekuatan ya Allah. Tsk tsk kau berikan lah aku kekuatan tsk tsk untuk kuat menghadapi ujian yang telah di berikan kan tsk tsk oleh-Mu... Aamiin".

Selepas sahaja dia selesai membaca doa dia terus mengemas tempat sekolah dan mengambil keputusan untuk tidur.

Sudah banyak dia mengeluarkan air matanya hari ini. Banyak benda yang harus dia pikirkan. Tapi dia harus menjadi kuat demi orang yang dia sayang. Dia tidak mau menyusahkan keluarganya lagi.

Death.

Setia Bersamaku!.Where stories live. Discover now