|bab 54|

9 1 0
                                    

Nafas Aafiyah dan Luthfia turun naik, akibat pergaduhan itu. Tidak sangka akan menjadi sebegini, persaingan yang sengit.

"Kau oke?". Soal Aafiyah kepada adiknya. "Oke je, kau oke ke tak?".Tanya Luthfia kepada kakanya itu. Kakaknya hanya mengangguk kepala.

"Makin kuat lah kau, payah aku nak mengelak tadi".Aafiyah yang mendengar pujian dari adiknya itu tersenyum bangga. Bukan selalu dapat pujian dari adiknya itu.

"Kau pun apa kurang nya, ni dah tentu boleh lawan snakedragon dengan senang sekali". Luthfia yang mendengar itu ketawa kecil. Dan akhirnya mereka berketawa bersama.

Seketika di rumah itu bagai di landa sunami. Bantal yang bertaburan, pasu yang pecah, bingkai gambar yang miring sana sini, seperti bukan kelihatan rumah lagi.

Aafiyah dan Luthfia itu sedar yang rumah mereka seperti di landa sunami. "Ni kalau ibu tengok ni, nahas kita".Ibu nya paling pantang jika rumah bersepah seperti. Mau kau di potong tangan.

"Aku dapat bayangkan macam mana kalau ibu balik and then rumah macam ni, prehh mati kita".Ucap Aafiyah selamba. Selang beberapa saat. Bunyi telefon mereka menandakan ada yang masej.

Dan tanpa membuang masa, Aafiyah dan Luthfia terus membuka telefon dan nama yang terpapar di skrin telefon itu ialah ibu mereka. Dan mereka terus menekan chat dari ibu.

Ibu Kesayanganku.🤍

Aassalamualaikum aafiyah dan luthfia,
ibu dan ayah akan balik Malaysia hari ni juga, kalau ibu balik, rumah bersepah siap kamu dua! pisau-pisau ibu bertaburan di lantai, pasu pecah, kusyen bertaburan di lantai... memang ibu potong tangan kamu satu-satu! ibu kejap lagi akan sampai. Ibu nak tengok rumah bersih! ingat tu!!!.

Aafiyah dan Luthfia yang tekun membaca chat dari ibu itu langsung ketar ketir ingin membersihkan rumah.

"Apa ni! Ibu bilang nak stay sana lagi! arghh!!!! banyak lagi nak kena kemas ni!!!".Jerit Luthfia sambil memungut bantal yang bertaburan.

"Kau kemas je, jangan banyak songeh boleh tak?".Gumam Aafiyah santai, dia mengambil penyapu lalu di sapunya lantai.

Luthfia yang melihat tindakan kakanya itu langsung bersuara. "Apa punya bangang kau ni kak?! aku belum siap pungut semua kau dah sapu?!".Aih banyak buat kerja betul lah, ada kah patut Aafiyah sapu sedang kan dia belum selesai angkat benda di lantai.

"Habis tu kau nak aku buat apa?! nak aku goyang kaki? boleh je"Ujarnya selamba. Luthfia yang melihat telatah kakaknya itu menggenggam penumbuk kosong.

Kalau aku humban kau dekat sungai amazon ni prehh, nyaman siak. "Kau pergi lah buat kerja lain! kau cuci pinggan tu hah! yang tinggi macam harapan kau dekat Afly tu! tu pun aku nak bagitau ke?!".Dengan marahnya Luthfia, tersedak Afly namanya di sebut tetiba.

Aafiyah yang mendengar jerkahan oleh adiknya itu langsung berlari ke dapur. Kang tak pasal-pasal memang ada yang kena bunuh. Piring memang tinggilah, tapi tak ada lah sampai setinggi harapan dekat Afly.

"Itu pun nak suruh aku bagi tau, aih apa lah nasib".Bebel Luthfia sambil mengemas bahagian ruang tamu. Hampir beberapa minit dia mengemas kan bahagian ruang tamu akhirnya selesai juga.

Hatinya bagai tidak sedap hati, dengan keadaan kakaknya di dapur itu. Cuci pinggan ke buat pinggan?, Dan dia terus berlari kearah dapur.

Ingin terkeluar matanya melihat kakaknya yang sedang cuci piring itu. "Apa kau buat ni kak?! asal basah dekat sini ni?! air yang melimpah ni?! kau nak dapur ni banjir ke apa?".Bebel Luthfia kepada kakaknya itu. Ini laini aih susah betul.

"Aku mana lah tau, benda ni tak nak kurang kan air".Ucapnya selamba, Luthfia mengambil tempat kakaknya yang sedang mencuci pinggan hampir setengah jam.

"Memang lah air ni takkan berkurang bodoh! tersumbat".Marahnya kepada Aafiyah, aih apalah... Aafiyah yang mendengar itu hanya mengangguk.

"Dah kau pergi ambil mop kat stor tu, dan kau mop ni lantai, dah macam bukan dapur aku tengok, macam sungai yang tersumbat". Arahnya kepada aafiyah. Aafiyah terus bergegas ke stor.

Mereka berdua bersusah payah untuk membersihkan rumah. Semua sudah bersih sperti sedia kala. Laman rumah pun sudah di sapu kini tinggal menunggu kepulangan ibu dan ayah mereka sahaja.

Kini mereka terlentang di tengah rumah. "Finally!".Jerit Luthfia dengan nada ceria. Tidak sampai beberapa saat kereta ibu dan ayahnya kini tiba.

"Assalamualaikum! Luthfia! Aafiyah!".Jerit ibu dengan nyaring sekali. Huh nasib sudah selesai mereka kemaskan rumah, kalau tidak prehh memang meninggal.

"Waalaikumussalam ibu"Jawap mereka serentak. Ibu hanya tersenyum, tidak dengan itu matanya melihat sekeliling rumah, pantang dia rumah bersepah.

"Eh, ayah! ayah makan handsome lah".Gumam luthfia dengan nada riangnya. Lantas dia memeluk ayahnya. Aafiyah pun turut memeluk ayah.

Tengku Kharifin yang melihat anak-anak perempuannya itu tersenyum. Tidak sangka yang mereka sekarang sudah dewasa serasa dia baru kemarin sahaja yang mereka bermain dalam dukungannya. Dan akan berkerja dan akan berkhawin.

"Ye, My sweetie and My little flower".Aafiyah dan Luthfia yang melihat itu tersenyum malu. "Ayah ada bawa apa-apa buah tangan?".Soal Luthfia laju.

Tengku Jasliya pula hanya memandang kemesaraan anak beranak itu. "Tak ada".Ucap Ayah dengan nada guraunya.

Luthfia yang mendengar itu hanya beriak biasa. "Hmm takpelah it's oke, nanti Luthfia bagi ibu dan ayah hadiah nak?".Soalnya sinis.

Ayah, ibu dan aafiyah yang mendengar itu memandang muka pelik. Pelik sangat ni Luthfia sejak kebelangkangan ni. "Hadiah apa sayang?".Soal ibu pula dengan nada hairannya.


Hadiah apa pula yang si luthfia nak bagi ni? aih yang bukan-bukan lah.... sabar jelah.🤍📌

Setia Bersamaku!.Where stories live. Discover now