Haiyan dan Afly pun terus pulang kerumah. Tiada rasa ingin singgah kemana-mana. Sesampai sahaja dirumah mereka terus masuk kebilik masing-masing.
Haiyan yang berada di dalam bilik itu termenung diluar tingkap.Entah apa yang di pikirkannya sampai jauh termenung.
Sehinggalah adiknya masuk pun dia tidak sedar. “Asal kau jauh termenung ni bang...auu” .Soal adiknya.
Haiyan yang mendengar suara adiknya lalu memusingkan badan ke belakang. “Asal kau main masuk bilik aku ni?”.Ucap aiyan datar.
Afly yang mendengar langsung memasangkan muka blur. “Eh ehlah aku dah ketuk pintu kau. Nak tak nak pecah jer tu pintu aku kerjakan” .Jawap afly kesal.
Aiyan yang mendengar jawapan adiknya hanya mengangguk kepala. Seketika di antara mereka berdua senyap. “asal kau kejar luthfia tadi?”.Soal Afly, sudah lama dia berdiam diri dan ingin menanyakan soalan itu.
“Entah”.Afly yang mendengar jawapan abangnya langsung menjeling. “kenapa time waktu korang balik ke kelas luthfia menangis? and then aku nampak kepala dia merah?”.Soal Afly lagi.
Aiyan yang mendengar langsung mengeluh. ai kenapa lah adiknya ni banyak soal. Kenapa?!.
“kau buat dia nangis eh? ke kau dengan dia begaduh?”.Soal afly dengan sinis.“tanya soalan tu satu-satu. Yang pertama dia menangis aku tak tau. Yang kedua, Ya aku dengan dia ada bergaduh. Tapi bukan salah aku pun dia yang tetiba pukul aku guna botol jadi aku balas lah balik”.Ucap Aiyan, lalu bangun ia melihat adiknya di situ.
Afly yang masih terkaku dengan jawapan abangnya itu. "Apa?! Abang pukul perempuan ? luthfia bergaduh dengan abang?!".Jerit hatinya.
Aiyan yang melihat adiknya masih terkaku di situ dia mengeluh. Aih asal lah dia dapat adik yang slow ni. “Kau nak berdiri sampai bila?”.Afly yang mendengar langsung tersedar.
Dia memandang abangnya dia wajah yang pelik. “Kau ada sorokkan apa-apa dari aku ke huh?".Soal Afly sinis.
Aiyan yang dengar langsung menggelengkan kepala. "Tak ada apa-apa. Sekarang kau keluar dari bilik aku sebelum aku sepak kau lompat dari bilik aku".Wow halau nampak.Afly yang dengar langsung mengankat jari tengah nya lalu pergi meninggalkan abangnya.
[🌹]
Di meja makan. Tiada satu suara pun yang kedengaran saat keluarga itu makan. Selalunya mulut murai ara lah yang memecahkan kesunyian itu.
Tapi tidak dengan kali ini. Mereka semua memandang pelik kearah ara. Makanan yang diambil oleh ara pun sikit. Tidak seperti sedia kala. Kalau boleh satu piring tu penuh dengan semua makanan yang di masak oleh ibunya.
Ara yang sedar akan diri nya di perhati oleh keluarganya mengangkat kepalanya."Kenapa semua tengok ara? ada sesuatu di muka ara ke?".Soal ara hairan. Risau juga dia.
"Eh takde saja nak tengok kenapa tak boleh ke? nak tengok muka anak bongsu ayah sorang ni hmm?".Jawap Ayahnya. Semua yang berlaku tadi sudah di ceritakan oleh isterinya.
Ayah yang mendengar langsung terkejut. Patutlah tadi dia tidak melihat anak bongsunya itu keluar dari bilik. Rupa-rupanya ada something yang berlaku.
Ara yang mendengar langsung malu. "Eh apa pula ayah ni".Jawap ara. Ibu dan Wiyah tertawa kecil melihat tingkah laku ara itu. Akhirnya dia pun senyum juga.
"Kan bagus kalau macam ni selalu senyum. Kenapa ara diam little ayah ni? ada sesuatu yang ara nak bagitau kami ke ?".Soal ayah. Ara yang langsung mendengar terus hilang senyumannya.
Dia tau yang ayahnya akan siasat sampai betul-betul dapat apa yang dia nak.Jadi mau tidak mau dia kena lah buat sesuatu.
"Hadoi mampus aku, macam mana nak jawap ni... boleh call polis ? eh tak ergh bomba-bomba lah ... arghh help me".Desis hatinya. Ayah nya yang melihat anak nya langsung menegurnya.
"Ara, ara oke ke tak ni hmm?".Soal ayah lagi.Ara yang dengar langsung cuak lagi."arghh mati aku, apa aku nak jawap ni ya Allah bantu lah hamba mu ini".Mereka hairan melihat ara.
"Eh a-ara ara sebenarnya tak da apa-apa lah jangan lah risau oke? ara oke jer ni... cuma penat sikit. Yang kepala ara merah ni sebab ara langgar tiang masa jalan hehehe".Jawap ara, dia rasa bersalah kerana menipu keluarganya.
Ayah yang mendengar jawapan ara langsung mengangguk kepala tanda mengiyakan. Sebenarnya dia tau ada masalah yang sedang anaknya hadapi cuma dia tidak mahu memaksanya. Biarlah, lambat laun nanti dia tetap akan beritahu kami sekeluarga.
"Aih Ara, kau ni kalau nak menipu sekali pun jangan terlalu pandai sangat. Dah tau diri tu ada problem cakap jelas hadoi , tak adelah nak susah kan kita semua."Suara hati wiyah. Dia kesal dengan adiknya. Dia juga tau yang adiknya sedang berbohong.
Ibu yang melihat perangai anak perempuan bongsunya itu hanya mampu senyum."Kalau ara ada masalah ke apa-apa ke just bagitau ibu atau kami semua ya , ara jangan pendam sorang-sorang ye sayang ibu".Ucap ibu , lalu mengenggam tangan ara.
Ara yang dengar hanya mampu tersenyum tawar. Hatinya sakit sekali seperti tergaris-garis mendengar suara ibunya begitu.Dia tau yang keluarganya tau yng dia sedang berbohong.
Tapi apakah daya dia tidak mahu membebani lagi keluarganya. Tidak apa nanti suatu hari nanti pasti hal ini akan terbongkar juga. Entah dari dia atau dari kematiannya.
hambar bah-
YOU ARE READING
Setia Bersamaku!.
Non-FictionSetia Bersamaku. 🌹 Haiyan si lelaki yang dingin,tampan dan tidak pernah menyukai mana-mana perempuan. Ketua Kumpulan Black's. "Ni lagi satu ni, boleh tak jangan buat orang risau? boleh buka mata tu? kau ni kalau tak buat aku risau tak sah kan?"...