CHAPT 23 - HENING PETANG

385 10 0
                                    

"Abang apa khabar? Sihat ke?" soal Shazuan ketika dia menghubungiku melalui messenger call.

Aku cukup gembira kerana pada hari ini aku dapat berbual lebih lama dengan Shazuan.Sebelum ini masa perbualan kami amat terbatas kerana kos panggilan yang cukup tinggi.Dalam panggilan tersebut Shazuan menceritakan pengalamannya selepas hampir 6 bulan berada di sana.

Dari perbualan Shazuan ternyata dia cukup gembira dengan kehidupannya di sana ketika ini.Tambahan pula begitu ramai pelajar Malaysia yang sesusia dengannya menuntut di sana. Aku sempat menitipkan pesanan kepadanya agar berhati-hati dan fokus dalam pengajian.Dia juga sama memberi nasihat kepadaku agar menjaga diri dan juga kesihatanku. Katanya pada bulan 1 nanti dia akan pulang ke Malaysia sempena cuti semesta selama 3 minggu.

Aku berasa terhutang budi kepada Shauki kerana dia yang membuka dan mendaftarkan akaun Facebook untukku.Minggu ini dia ada pulang ke sini,tetapi buat masa ini dia tiada di rumah kerana terlibat dengan futsal bersama kawan kolejnya di Seremban. Mungkin lewat petang dia akan pulang ke sini.

Aku rasa sudah 3 kali Shauki akan pulang ke sini setiap kali balik wajib. Hubunganku dengannya juga semakin baik dan rapat.Sejak aku menumpangkannya semasa perjalanan pulang tempoh hari,sejak itulah hubungan kami mesra.Aku seolah dapat mengubati rinduku kepada Shazuan apabila Shauki ada bersamaku.Tambahan pula mereka memang seusia.

Dalam pada masa yang sama seringkali aku menasihati Shauki supaya dia dapat menghubungi kedua orang ibubapanya dengan kerap dan pulang ke Kajang sekiranya dia berkesempatan.Aku tidak mahu kerana aku,hubungan dia dan keluarganya berantakan seperti dulu.Dan aku juga tidak mahu Shauki menjadikan sebab dia pulang ke rumah Rembau sebagai alasan untuk dia tidak mahu pulang ke rumah keluarganya di Kajang.
--------------------------------------------------------------
Alif ketika ini dalam perjalanan untuk bertemu Wafi di rumah Shazuan.Dia tidak memaklumkan pun kehadirannya pada Wafi kerana dia mahu melakukan kejutan.Sudah lama juga Aliff tidak bertemu dan bersembang dengan Wafi sejak dia melanjutkan pengajiannya ke UiTM.

Sememangnya dia amat terhutang budi kepada Wafi dan Shazuan yang membantunya selama ini.Budi baik Wafi dan adiknya itu cukup bernilai dan bermakna buatnya.Dia berazam suatu masa nanti akan membalas kembali budi yang kepada mereka berdua.Motor yang dibonceng Aliff semakin hampir tiba di rumah Shazuan.Kereta Wira Wafi kelihatan berada di perkarangan rumah.

Aliff yang baru tiba memberi salam sambil menunggu pintu dibuka.Sedang dia menanti salamnya disahut tiba-tiba ada sebuah motosikal masuk dan diparkir di hadapan rumah.Meskipun motosikal itu milik Wafi,tetapi Aliff sedar yang membonceng motosikal itu bukanlah Wafi,tetapi orang lain.

"Abang cari siapa bang?", tanya Shauki kepada individu bertubuh slim tinggi lampai yang tidak dikenalinya itu.

"Kau ni siapa? Wafi ada rumah tak?", tanya Aliff pula.

"Oh Abg Wafi.Adalah tu mungkin tengah tido,jap saya bukak pintu", kata Shauki.

Aliff memerhati sahaja tubuh remaja yang tidak dikenalinya itu.Peluh pada baju Shauki menyerlahkan lagi tubuhnya yang sedang ditatap oleh Aliff.Garisan spender yang dipakai Shauki juga jelas kelihatan di sebalik seluar 3 suku yang disarungnya.
"Anak ikan baru Wafi ke ni? Taste dia n", bisik Aliff sendirian.

"Masuk dulu bang,saya panggil bang Wafi jap", pelawa Shauki.
--------------------------------------------------------------
"Weh Alip,bila kau balik? Aku ingatkan kau lepak hostel", tanyaku kepadanya yang sedang bersandar di sofa.

"Semalam aku dah balik dah,adik aku ada nak ambik barang dia kat umah. Lagipun dorang tak duduk situ dah", jawab Alif sambil menghulurkan tangan bersalaman denganku.

"Dorang stay rumah makcik kau teruslah tu?", tanyaku lagi.

"Haah la pi.Eloklah tu lagipun perempuankan.Takkan nak duduk rumah tu lagi.Kang balik tahi judi tu habis dikacaunya", luah Aliff. Tahi judi yang dimaksudkan Aliff adalah ayahnya sendiri.

"Wan mana?", tanya Aliff pula kepadaku.

"Dia kat London lah.Sambung belajar sana", jawabku pula.

"Fuhh,berkawan dengan Mat Salleh la ni.Jangan balik kahwin dengan negro sudah", kata Aliff sambil tertawa.

"Hahahaha,kalau dah jodoh dia mcmtu nak buat macamana", jawabku pula.

"Budak tadi tu siapa? Adik Shazuan ke?", tanya Aliff kepadaku.

"Tu Shauki.Member Shazuan.Sebaya jugak tu.Saje je dia balik sini lagipun dia study kat ILP Rembau", jelasku lagi.

REMAJA 2011Where stories live. Discover now