•1•__

15K 397 42
                                    

     •1•___

" قد عاهدت ذاتي،  وعاهدت الجميع في المرة الأخيرة،  أنني تركتُ العبث خلفي،  ورحلت..  ها أنا ذا أنكُس بـِ عهدي رغمًا عني،  لقد حاولت أن تظل الهالة المُسالِمة حولي،  لكِن أجنِحة الشيطان تملكتني،  وأخفت تِلك الهالة،  سفير العبث يُحدِثكم الأن وهو مُستظِل بـِ ظلام الشر،  عودة غير حميدة بـِ كُل أسف "  _ بقلمي

عربية سودا مفيمة ماشية في شوارع أميريكا،  بينبعث من الكاسيت بتاعها أغنية مصرية بـِ صوت ميادة الحناوي..  كانِت أُغنية والدِتُه المُفضلة " أنا الحُب اللي كان،  اللي نسيته قوام من قبل الأوان "

كان سايق نوح العربية وهو بيدندن مع الأغنية وبيغازُل رفيف اللي قاعدة جنبه.
رفيف بـِ تعب:  سوق بالراحة يا حبيبي عشان حاسة إني هولِد
نوح بـِ هدوء:  هتولدي إيه حضرتك في السادس!  وبعدين أسوق أبطء من كِدا إيه ما أنزِل أتمشاها أحسن. عدلت رفيف جسمها لـِ قُدام وهي مبرقة فـ إرتبك نوح وهو بيقول:  إيه؟  وغلاوة أمك ما ترجعي في العربية الحكاية مش ناقصة.
رفيف وهي بتخبطُه على دراعُه:  وقف العربية،  وقفها مش قادرة.
نوح بـِ توتُر:  حااضر،  حاضر هركِن بس.
ركن نوح على جنب وساعتها فتحت رفيف باب العربية ونزلِت رجعِت جنب شجرة،  نوح كان بيتلفت حواليه وهو بيقولها بصوت واطي:  شكلنا هنتعاقب قانونيًا على اللي بتعمليه دا،  يعني يارب أنا فلتت من كُل دا ويوم ما أتجازى يبقى على ترجيع المدام..  ترجيع ولا تقديم هههه
مسكت رفيف بطنها وهي بتتعدل وبتقول:  ااااه يارب مش هيبقى وجع الحمل وروقانُه.
مسك نوح إيديها وهو بيبوس خدها وبيقول:  إيه يا حبيبي خُلقك بقى ضيق ليه؟  دا لسه هنجيب عيال غير دا هنفتح حضانة الرايقين ضد هم السنين..  إدخُل العربية،  أحلى مامي في الدُنيا
ضحكِت رفيف وهي بترجع ظهرها لـِ ورا وبتبُصله وهو بيركب،  ركب وقفل الباب وبدأ يتحرك وقال:  عاوزين نفوت نجبلهُم حاجة ندخُل بيها عليهُم.
رفيف بـِ تعب:  أنا عاملة صينية كيك حطاها في شنطة العربية..  أومال قولتلك إفتحلي الشنطة ليه.
نوح وهو مُتفاجيء:  بجد والله؟  يا حبيبي تسلم إيدك..   بحسب نسيتي حاجة في شنطة العربية وإفتكرتيها.

* في عربية عزيز

كان سايق وجنبه سيليا معيطة وبتتكلم فيديو كول مع سيا مامتها،  وشايلة بدر إبنها على رجليها..  والكنبة اللي ورا سيلا بتلعب
سيا بـِ ضِحك:  خلاص طيب إمسحي دموعك،  يابنتي إحمدي ربنا هو حد لاقي؟
عزيز بـِ صوت عالي:  قوليلها يا حماتي،  محسساني إنها متجوزة راجل فقير مش هيعرف يصرف عليها وعلى عشرة لو حب.
سيليا بـِ عياط لـِ مامتها:  يا مامي أنا لسه والدة وإبني مكملش سنة!  يعني إزاي أحمل تاني أنا خلاص بقى مبقتش قادرة أستحمِل.
سيا بـِ ضحك:  مش عارفة أقولك إيه يا بنتي.
سيليا بـِ عصبية:  متقوليش يا مامي خلاص هكلمك بعدين عشان قربنا نوصل،  سلميلي على بابي..  باي.
قفلت معاها فـ رفع عزيز حاجِب وهو بيقول:  إيه يا ملبن مكشر ليه؟  ما إنتِ برضو مكانش ينفع توقعيني فيكي جامِد كِدا.
سيليا بـِ عياط:  من فضلك ملكش دعوة بيا ومتوجهليش كلام،  بدل ما أطلع كُل هرمونات الحمل عليك.
مسك عزيز مناخيرها بيداعبها زي طفلة فـ بعدت وشها عنه وهي بتقول:  الله!
عزيز بـِ ضِحك:  من أول يوم جيت عندكُم وعملت فيها حسن الحارِس الشخصي بتاعكُم وإنتِ بتتنكي وتطولي لسانك عليا،  الغريب إن لو حد عمل كدا هد|فنِه مكانُه وقتي..  بس إنتِ مقدرتش..  حتة بت سنتي ونُص ملبن عينيها جيباني الأرض،  بسمعك من هنا غضبي بيهدا من هنا،  ومش عاوزة تكوني حامِل في إبننا التالت؟  أنا لو أطول أخلي الكوكب دا من ذُريتك إنتِ بس كُنت عملت..  عشان عاوز كُل الناس من حواليا يبقى فيهُم من ريحتك.
إبتسمت سيليا فـ غمزلها عزيز وقال:  هو مكونتش بثبتك بس إنتِ إتثبتي متنكريش.
سيلي بـِ ضحكة:  بصراحة أه.
عزيز وهو بيميل عليها:  طب عاوز حلاوة تثبيتك.
برقت سيليا وهي بتقول:  إتعدل البنت قاعدة ورا،  وبعدين إبعد عني خالص بجد
إتعدل عزيز وقعد مكانُه تاني وهو بيقول:  إنت تؤمر يا ملبن،  قربنا نوصل أهو..
بصت سيليا لـ سيلا ورا وقالت:  سامعة يا هانِم؟  يعني لو حصلِت شقاوة هناك مش هيحصل كويس
عيط بدر على رجل سيليا فـ قالت سيلا وهي بتتنفخ:  ما تخلوه يسكُت بقى صدعني!
ضحك عزيز فـ قالت سيليا بـِ حزم لـ سيلا:  والله؟  هنعملُه سايلنت عشان منصدعش جنابك..  ما هو دا اللي ناقِص.

' عودة سُـــفــراء العــبــﺚ 'حيث تعيش القصص. اكتشف الآن