12

835 19 2
                                    

Rutger staat voor de deur van de slaapkamer van Koen, hij komt goed nieuws vertellen zijn broertje Jasper is er om hem te bezoeken.

Koen en Jasper zijn altijd al close geweest samen en hebben veel meegemaakt met zijn tweeën. Jasper is goed uit de scheiding van hun ouders gekomen. Koen wat minder.

Jasper is 2 jaar ouder dan Koen en qua innerlijk zijn ze wel redelijk hetzelfde, twee gevoelige jongens.

Waar Koen echt rood haar heeft is Jasper eerder donker blond, als je hem aan iemand binnen de kliniek zou moeten koppelen zou je dan waarschijnlijk ook eerder Milo of Matthyas zeggen dan Koen.

De scheiding van hun ouders hebben op beide jongens veel invloed gehad. Op koen net iets meer dan op Jasper, maar het feit dat koen altijd het doelwit van pesterijen is geweest helpt ook niet mee.

Hieruit is zijn persoonlijkheids stoornis ontwikkeld. Het trauma van het pesten in combinatie met de scheiding van zijn ouders die niet bepaald vlekkeloos ging.

Een vechtscheiding.

Jasper is nooit gepest en kreeg veel minder mee van de echtscheiding. Hij heeft 'geluk' gehad.

Maar zijn broer zo moeten zien maakt hem ook ongelukkig. Afgezonderd van de rest van de familie.

De familie die over koen denkt liever kwijt dan rijk.

Door de eerste zelfmoordpoging als gevolg van een psychose is koen door zijn hele familie als gek verklaard. Een overdosis pillen.

Jasper denkt niet graag na over hoe hij zijn broer ik de badkamer vond die dag, maar als hij hier is komt het allemaal toch weer naar boven.

//

Ongeveer een kwartier geleden is koen vertrokken naar boven om 'even snel wat te pakken' maar Jasper maakt zich zorgen.

Koen blijft nooit lang weg en hij gedroeg zich al heel de dag vreemd.

"Ik ga even boven bij Koen kijken" vermeldt hij.

Op zijn slaapkamer is hij niet. Gek. "Koen? Waar ben je?" Niks geen antwoord.

Jasper checkt alle kamers op de 1e verdieping zonder enig spoor van koen. Zijn laatste gok is de badkamer.

Daar treft hij aan wat hij liever niet wilde zien.

Koen, op de grond met een doosje naproxen naast hem. Leeg. Het doosje dat vanochtend nog vol zat.

"KOEN,KOEN HOOR JE MIJ" de jongen schreeuwt in blinde paniek. "Nee, koen nee niet gaan vriendje"

Op magische wijze kan Jasper nog helder nadeken. Koen moet de pillen overgeven.

Tegen al zijn principes in duwt hij zijn vingers in de keel van zijn broertje en laat hij hem alles overgeven.

"MAMA, PAPA HELP!"

Meteen komen de ouders van Koen de trap op rennen, "jasper jongen wat is er gebeurd?" "Koen, hij heeft een overdosis genomen bel 112"

//

De herinneringen aan de poging doen zijn ogen tranen en zijn ademhaling schokkerig klinken. "Ben je oke Jasper?" Vraagt Rutger Jasper knikt "heb hem gewoon gemist" rutger lacht een beetje "laten we hem dan maar snel wakker maken"

Na dat er op zijn deur is geklopt roept koen wat er is. Hij wil gewoon slapen en het is pas 9 uur, als je t koen vraagt een bizare tijd om wakker gemaakt te worden.

"Er is bezoek voor je" dit doet koen laten fronsen. Bezoek? Voor hem. Hij heeft zijn ouders al een jaar niet gezien en weet dat de familie hem verafschuwd. Wie zou hem komen bezoeken.

Hij doet snel zijn joggingsbroek aan en een trui en opent zijn deur, waar zijn ogen die van Jasper ontmoeten. "Jasper? Wat-hoe waarom?"

Tranen lopen over jasper zijn wangen "omdat ik je heb gemist koen. Zo enorm erg gemist"

Sober | BankzittersWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu