| 31

146 7 1
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


GABRIEL memandang kosong file berwarna putih yang terletak di atas meja itu. Sesuatu bermain di mindanya. Dia menoleh ke kanan memandang isterinya yang sedang merenungnya dari jauh. Dia hanya mendiamkan diri apabila mengetahui perkara sebenar.

"Riel." Panggil Datin Amira menyebabkan dia menoleh ke sebelah kiri. Datin Amira melabuhkan punggung bersebelahan dengan anak sulungnya.

"Yes, mommy." Gabriel memandang wajah Datin Amira.

"Riel okay?" Datin Amira menyoal.

"Okay." Gabriel tersenyum nipis memandang wajah Datin Amira. Tangan Datin Amira naik mengusap lembut bahu anak lelakinya.

"Mommy mintak maaf."

"It's not your fault." Kata Gabriel perlahan.

"My fault. "

"Tak, bukan salah mommy. Ni semua salah jantan tak guna tu." Kata Gabriel membuatkan Datin Amira sedikit tersentak.

"Riel, jaga percakapan kamu. Daddy dah tak ada." Tegas Datin Amira berkata. Aisya yang sedang menonton television itu terus bangkit dari situ.

"Mommy dah lupa ke apa yang dia dah buat dekat kita?" Soal Gabriel. Aisya yang ingin melangkah naik ke tingkat atas terhenti. Dia memusingkan tubuh memandang abang sulung dan ibunya.

"Mommy tak pernah lupa. Tapi dia dah tak ada. Kita kena maafkan dia." Jawab Datin Amira.

"Dia pukul kita. Dia bunuh atok dan dia hampir bunuh mommy!"

"Abang!" Jerit Aisya membuatkan mereka semua memandang ke arahnya.

"Lupakan semua tu..." Kata Aisya. Mutiara jernih yang bertakung di dalam matanya mengalir di pipi sebelum dia memejam rapat kelopak matanya. Dia sudah lama melupakan kisah silam itu dan memaafkan segala kesalahan ayahnya.

"Semua tu dah lepas, Riel. Maafkan dia. Please..."

"Entahlah, Riel serabut." Kata Gabriel sebelum melangkah keluar dari rumah agam itu. Ara hanya memerhati pemergian suaminya. Datin Amira menggelengkan kepalanya.

THE KING: GABRIEL ALEJANDRO  | OGWhere stories live. Discover now