Matthy werd een 10 minuten later wakker. Hij slaat zijn hand op het matras. Rob lag niet meer naast hem? Het was koud zonder hem. Matthy draait even om maar hij kan niet meer slapen.Hij besluit te kijken of hij naar benden was gegaan. Hij loopt de trap af. Toen hij net de trap af was werd hij bij zijn arm vastgehouden. Jaïr trekt hem zijn kamer in. "Wat was dat goed voor?" Hij kijkt naar zijn jongere broertje van 12. Hij laat zijn arm los.
"Stil" Hij houdt een vinger voor zijn mond. Matthy begon met luisteren. Hij hoort een bekende stem beneden. Nee? Waarom was zijn vader daar?
Jaïr mondt wat. Hij kon echt niet liplezen nu. Matthy was gefocust op de stem van zijn vader beneden. De stem die nog nooit een liefdevol woord gezegd heeft tegen hem. De stem die hem zo veel tranen heeft laten vallen.
Qua echolocatie zou hij bij de voordeur staan. Hij praat met Jesse. Dat hoort hij ook. Vage woorden verstaat hij hier en daar.
"Tot zondag" dat verstond hij. Jesse doet de deur dicht. Hij loopt de trap op Matthy hoort hem kraken . "Gelukt, waar is Rob?" Hij gaat op het bed van Jaïr zitten. "Ja, waar is Rob? En hoezo was vader hier? Niemand zegt ook wat!" Matthy trekt aan de onderkant van zijn shirt. Jesse pakt zijn pols vast. Niet doen" Jesse wil niet dat Matthy escaleert in zichzelf pijn doen uit frustratie.
"Jesse" Matthy maakt zijn pols los. Hij hoeft nu niet door zijn jongere broer geholpen worden. "Waar is Robbie? Heeft vader hem gezien? Zeg asjeblieft van niet"
Jaïr trekt zijn kastdeur open. Rob komt er nonchalant uitgelopen. "Kom je nu uit de kast?" Grapt Jaïr. Matthy gaat gelijk naar Rob toe. Geeft hem een knuffel. Jesse en Jaïr kijken elkaar aan. Matthy die affectie toonde? Dat was een hele grote stap.
"Jaïr" zucht Jesse. Zijn vingers knijpen de brug van de neus. "Het is absurd dat wij dit moeten doen" zegt Jesse. Precies Rob verstoppen anders krijgt zijn vader ideeën. Dit is een grote reden waarom Matthy nooit met zijn vrienden afsprak. Het geschreeuw na het Sawyer gebeuren. Dat wil hij nooit, nooit meer. Het geeft hem nog steeds rillingen als hij er over nadenkt.
"Sorry" zegt Jaïr. "Waar is hij nu heen?" Zegt hij er achteraan. "Luister, ik weet het niet. Ma en hem doen raar. Ik heb soort.. iets overhoord net. Toen Ezra buiten was.. zeiden ze wat over scheiden?" Hij klinkt een beetje opgelucht. Matthy ook. Scheiden is de beste optie voor hem, Jesse en Jaïr. Niet voor Ezra. Dat jongetje houdt van zijn vader. Hun 3 alleen niet. De verbale mishandeling kan je niet zomaar weghalen.
"Rob, ga maar naar huis, ik.. speek je nog wel oké?" Matthy loopt de kamer deur uit samen met Rob. Dit is een broer gesprek. Dat hoeft hij niet te horen. Robbie knikt. "Sorry hiervoor Rob" Jesse was nog maar 15 maar leek soms volwassen. "Maakt niet uit" Robbie snapt hun compleet. In een kast verstoppen was hij al jaren goed in geweest, dat was appeltje eitje.
"Doei Matt, update me asjeblieft. Ik maak me zorgen om je. Hou van je Maat" Rob rijdt snel weg op zijn scooter. "Hou van je...?" Matthy herhaalt het zachtjes. Hij ging ervan blozen. Snel loopt hij weer naar binnen toe. De trap op. Terug naar Jaïr en Jesse. In de woonkamer zat zijn moeder. Die negeert hij wel even. Dit is belangrijk nu.
Matthy ligt op het bed van Jaïr. "Hoe gaan we dit zondag aanpakken?" Matthy staart naar de Liverpool poster op het plafond van zijn broertje. "Geen idee, laten we maar normaal proberen te doen. Alsof er niks gebeurd is?" Jesse zit aan de kop van het bed. "Ik vind het kut" Jaïr gooit dartpijlen naar het dart bord. "Snap ik" Jesse heeft zo veel medelijden. "Als ze echt gaan scheiden, moeten we dan niet Ezra op de hoogte houden?" Matthy wist dat dat moeilijk ging worden.
"Dat is niet onze taak" Jesse bijt het vel van zijn vinger. Vermoeid stapelt op bij hun alle drie. Te doen alsof er niks is lukt beter bij hun dan bij Matthy. "Het gaat hem breken" Jesse knikt. Dat gaat niet een leuk gesprek worden. Als het daadwerkelijk gaat gebeuren. Dat is nog de grote vraag.
"Hoe was Mama net?" Vraagt Matthy hij had beperkt contact met haar de laatste paar dagen. Ze deed niet haarzelf en daar kon hij niet tegen. "Deed weer zo raar, ik vond het maar irritant. Alsof er niks aparts was" zegt Jesse. "Ja, ze kuste papa ook. Is dit geen show voor Ezra?" Dat kon inderdaad wat Jaïr zei.
Stilte viel in de kamer. Jaïr ging naast Jesse zitten. Verslagen met zijn hoofd op zijn schouder. Jesse legt zijn hand op zijn hoofd. Waarom hun?
Matthy zijn telefoon ging af. Appje van Robbie. ' nog oké? ' stond er groot op zijn scherm. Hij krijgt een klein lachje op zijn gezicht. "Rob weer zeker" Matthy keek op naar een Jaïr die over zijn telefoon probeert te kijken. "Dus?" Zegt Matthy terwijl hij snel wat terug typt.
"Je vind hem leuk" zegt Jaïr. "Ook al is dat zo, mag hem toch niet openbaar leuk vinden" zegt Matthy. "Zelfs niet hier thuis, als vader hier is. Dan kan ik alvast mijn eigen graf gaan graven"
"Waarom hebben wij zoon klootzak als vader gekregen" Jesse trapt de poef voor hem. "De wereld wilt ons gewoon niet goed zien" Jaïr klaagt. "Zullen we maar eens naar Ezra gaan? Of zullen we met mama praten?" Jesse kijkt nu uit het raam. "Ezzie, ik ga niet tegen mama praten als ze zo doet" Hij kijkt zijn broertje aan. Die buiten op de trampoline aan het springen was. "Kom"
-
968 woorden
JE LEEST
Verslaafd | Mabbie
Fanfiction'Bankzitters - Mabbie ( Matthy x Robbie ) fanfic' Wat als je niet zonder kan? Hoe ga je dan verder?