1 | buddy systeem

679 31 5
                                    

"dus, waar kom je vandaan?" Matthy haat 'small talk' maar hij heeft in totaal 3 vrienden dus eventjes praten tegen iemand kan toch geen kwaad? "Wat denk jezelf?" Robbie liep een beetje achter Matthy zodat hij de weg kon leiden naar het aardrijkskunde lokaal waar ze straks les gaan hebben van hun mentor. "Brabant, ergens bij Eindhoven?" Matthy wist dat het een domme vraag was, hij wist het eigenlijk al gelijk toen hij begon met praatten dat accent mis je niet. "Eindhoven, inderdaad" Matthy vond het apart dat deze jongen uit het verre Eindhoven naar Utrecht kwam. "Wat doe je hier dan?" Matthy stopt met lopen en ze staan voor het lokaal. "Tja, dit heb je eenmaal met vaders die elk jaar een andere baan hebben" Robbie leek er boos over. Matthyas wat kan je dit goed, je hebt hem al geïrriteerd. Tien punten naar jezelf.

"Hey kijk uit! straks krijg je homoseksuele tengels aan je" Een jongen van TL4 liep langs. Robbie keek boos terug. Wat een leuke school is het nu al. Hopelijk is hij snel weer weg hier. "Yo!" Rob roept de jongen na. "Laat jij dat gewoon gebeuren?" Rob wijst naar de gang waar die jongen liep. Matthyas trekt zijn schouders omhoog. "Ik wil geen problemen met die soort gasten " zucht hij. Er kwamen wat andere kinderen aanlopen. Matthy herkende niet echt iemand uit zijn nieuwe klas, het leken normale leerlingen. Gewoon mensen die niet willen uitsteken boven de rest. Zoals hij. Hij wilt niet uitsteken. Toch gebeurt het. Alleen omdat hij op mannen valt.

"Goedemorgen klas" Meneer Schutters gaat op zijn bureaustoel zitten. Matthy tikt met zijn pen tegen zijn lip aan. Robbie kwam gelukkig naast hem zitten. Zijn goede voornemen was geen loner zijn dit jaar. Een paar goedemorgen's werden rond gegooid. "Ik hou dit liever kort, maar ik zal jullie mentor zijn voor jullie examenjaar in HAVO" Meneer schutters opent een powerpoint met een paar foto's van zichzelf. "Ik zal jullie begeleiden waar nodig, ook ga ik jullie apart nemen voor gesprekken" Schutters zijn stem was al achtergrond geluid geworden. Matthy keek aandachtig het raam uit waar het regende in het midden van augustus. Overgaan was vorig jaar een dingetje maar hij haalt het wel dit jaar. Zeker als die wat socialer wordt. En niet dood gaat? Grapje hij wilt dat niet.

"Matthyas?" Matthy schrok terug naar de realiteit van de wereld. "Uh ja?" Hij zag meneer Schutters naast zijn tafel hurken. "Mag ik jou en Robbie straks samen spreken?" Hoezo moest hij in hemelsnaam met Robbie en hem praatte. Hij kent Rob nog geen eens een uur. En heeft al 30 minuten geen woord tegen hem gezegd. Matthy knikt gewoon. Het kan vast niet zo erg zijn. Toen zijn mentor wegliep. Fronts hij zijn wenkbrauwen en keek richting de nieuwe jongen. Rob trekt zijn schouders op. Dit verklaart dus niks. Nou lekker awkward.

De bel was oorverdovend luid. Over de intercom was er te horen wat de kantine had aan te bieden. Dat was voor nu niet belangrijk. Hij moest praten met meneer Schutters en Rob? Het duurde even voordat het klaslokaal leeg was gelopen. Matthy en Robbie zaten netjes achter hun tafel. Te wachten. Hun mentor nam plaats op de tafel voor hun. Schutters schraapt zijn keel. "Oké, ik heb ingelezen over jullie twee" Hij vouwt zijn handen op zijn knie . Matthyas zag Rob zijn gezicht veranderen van expressie. "Ik maakte me zorgen over sommige punten bij jullie allebei, ik ga ze niet benoemen" Matthy liet een zucht door zijn lippen gaan. "Maar ik wil wel dat jullie elkaar in de gaten houden, soort 'buddy systeem' jullie zijn verantwoordelijk voor elkaar" Schutters was helemaal gek geworden met dit voorstel. "Zouden jullie dit willen doen?"

"Is goed" Rob pakt zijn Eastpak tas en staat op. Matthyas keek naar Schutters en naar Rob. "Uh oké" Matthy stond ook op. "Fijn, ik duim voor jullie" Schutters roept hun na. De gang was stil. Rob en Matt liepen naast elkaar. "Hoezo ben je echt hier Robbie?" Matthy stopte opeens met lopen. "Wat gaat jou dat zo erg aan eigenlijk? ik ben toch over een paar maanden pleiten, sorry hoor buddy" Robbie was klein maar zijn mond zeker niet. Nu hij deze kant van zichzelf heeft laten zien. Weet Matthy het denk al. "Had je agressief gedrag vertoont?" Rob leunt tegen de muur aan. "Bingo, Matthyas" zegt hij sarcastisch. "Jij wint slimste mens later"

Matthy had het eerst niet verwacht van hem. Maar elk persoon heeft wel wat. "Ga je nog wat zeggen? Hoezo moet ik eigenlijk op jou letten dan" Robbie stapt op Matthy af. "U..uh ja uh.. autisme? Dat ik mezelf niet dood maak perongeluk?" Matthy kijkt met zijn hoofd weg van Rob. "Ha? Autisme" vraagt Rob. Gaan we weer Matthy je dacht een vriend te hebben. "Dat kan ik wel handelen" Robbie schud de schouders van Matthy. WTF? "Je waagt wat te zeggen he, niemand weet het eigenlijk" Matthyas praat zachtjes tegen hem. "Boeit mij het nou, ik ga geen vrienden maken hier" Rob laat de schouders los. "Deze school stuurt me toch zo weg, heb ik weer leerplicht voor me deur" zegt hij. "Of erger wordt weer in jeugdzorg geplaatst"

"Nee" Matthy vermijd oogcontact. "Wat nee?" Vraagt Rob. "Nee Robbie, Ik ga zorgen dat je je school afmaakt, hier afmaakt" Matthy klonk waarschijnlijk nog nooit eerder in zijn leven zo streng. "Dat gaan we nog wel eens zien" zegt Rob. "Gaan we nog naar beneden ik heb honger en weet de weg hier niet he" "Oke rustig"

/././

Beetje een inkomer chapter! 932
Sorry voor spelfouten zal morgen kijken en fixen
Groetjesss

Verslaafd | Mabbie Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu