24

51 5 1
                                    

"Masam je muka. Tak suka ke honeymoon kat sini? Ke sayang sebenarnya memang nak honeymoon kat Paris?" Suara lembut milik Saint menyapa telinganya saat mereka berjalan berpegangan tangan di Pantai Damai Santubong. Orang ramai yang datang tidak dihiraukan.

Kazi berhenti berjalan. Mendongak melihat wajah kacak Saint yang berkaca mata hitam. Fikirannya masih dikelabui dengan mimpinya semalam tapi dia tidak menceritakan hal itu pada Saint. Biarlah dia simpan sendiri. Kalau Saint pun masih berahsia dengannya, takkan dia tak boleh berahsia juga. Kepala digeleng perlahan. "Tak lah. Best. Sayang suka." Jawabnya jujur tapi nada suaranya tidak seceria seperti selalu.

Saint meletakkan lengannya pada bahu Kazi sebelum mereka kembali melangkah di pantai itu. "You've got something on your mind, sweetness." Bukan soalan. Lebih kepada menyatakan fakta. Kazi mendiamkan diri. Pandangannya dilontar pada sekumpulan gadis muda yang berlari di pantai.

"Sayang." Panggil Saint namun tidak diendahkan Kazi. Mereka terus berjalan bersebelahan.

Dia cuba untuk memendam rasa. Tetapi Saint menyebut namanya. "Kazi."

Kazi berhenti melangkah lagi. Membuatkan Saint turut terkaku di sebelahnya. Dia menutup mata, merasai angin yang bertiup dan bahang matahari pada wajahnya. Cuba untuk menenangkan diri.

"Tell me."

"Who was she?"

Mata masih terpejam sambil dia menunggu jawapan dari Saint.

"Siapa?"

"The girl. From your past."

Keluhan dari Saint membuatkan Kazi membuka mata semula. Suaminya mengalihkan pandangan. "Abang tak nak cakap pasal dia dulu."

Kazi tidak hairan dengan jawapan Saint. Tapi dia masih terasa kecewa. Tanpa dapat ditahan lagi Kazi bersuara. "Nampak macam abang pentingkan dia dari sayang. Walaupun abang sendiri yang cakap dia dah jadi masa silam abang. Susah sangat ke nak cakap kat sayang dia siapa?"

Saint menoleh ke arahnya semula. "It's not like that. Abang dah cakap kan dulu. Abang tak rasa yang abang ni worthy anymore to even mention her name. What else to talk about her."

Kazi menarik tangannya dari genggaman Saint lalu memeluk tubuh. "Abang cakap macam perempuan tu masih ada influence kat abang. Hebat sangat ke dia sampaikan abang sanggup nak berahsia dengan isteri abang sendiri? Abang dah janji kat dulu untuk ceritakan semuanya pada sayang, dah lupa? Tapi tengok sekarang. Abang sikit pun tak nak cakap bila sayang tanya kat abang." Getus Kazi, masih cuba untuk mengawal nada suaranya agar tidak didengari pengunjung lain yang datang ke pantai itu.

Saint menggeleng. "I did promise you. Tapi please, sayang faham dengan abang. It's hard okay?"

Kazi mula melangkah pergi dengan rentak kaki yang sengaja dihentak kuat. Belum jauh dia bergerak pergelangan tangannya ditarik Saint. "Lepas lah." Kata Kazi dengan gigi yang diketap.

"Sayang nak pergi mana ni? Kita baru sampai kan?"

"Nak balik hotel. Panas."

Kedengaran Saint beristighfar di belakangnya. Genggaman lelaki itu pada pergelangan tangan semakin kejap. "Sayang emosi sangat ni kenapa? It's our honeymoon. Tak habis sehari lagi takkan sayang dah nak gaduh pulak. Tak ada angin ribut semua."

Kazi berpaling dengan pandangan yang tajam. "Saya emosi? Awak tu? Sampai bila nak berahsia dengan saya? Awak ingat saya suka ke kalau suami saya berahsia macam ni. Dah lah rahsia tu pasal perempuan yang saya tak kenal. And now you're telling me yang saya emosi? Ingat saya ni budak emo ke?" Balas Kazi dengan cepat. Terasa geram pula dia. Entah kenapa perasaannya berubah dengan tiba-tiba. Tadi kecewa sekarang diganti dengan amarah pula.

SAINT : Vous Me PossédezWhere stories live. Discover now