Bab 38

114 6 0
                                    

        "Daddy..." layu sahaja panggilan Tengku Areez buat daddynya saat ini. Badannya dingesot mendekati tubuh si bapa lalu kepala disondol masuk ke celahan ketiak jejaka itu.

"Yes, my son. Why, hmm? Dah mengantuk?" Sahut Tengku Adyan lembut. Terus diribanya tubuh kecil si anak. Kepala anak kecil itu disandar dengan lembut dan selesa didada bidangnya.

"I already feel so sleepy now, daddy..." ngadu Tengku Areez layu. Kedudukan badan dan kepalanya dilaraskan supaya lebih selepas bila berada didakapan daddynya itu.

"Ya Allah...Kasihannya anak daddy ni. Pergi masuk tidur dalam bilik, ok?" Pujuk Tengku Adyan lembut. Tangan kanannya naik mengusap perlahan belakang anaknya itu.

"Emmm...!" Rengek Tengku Areez membuatkan Tengku Adyan dilandakan kepelikkan secara tiba-tiba. Dah kenapa pula anak aku ni?

"Why, my son?" Tanya Tengku Adyan lembut. Tangan kanannya masih setia mengusap lembut belakang si anak.

"I don't want to sleep alone, I want to sleep with you, daddy. I miss being cuddled by you so much. Please..." jelas Tengku Areez sekaligus memujuk daddynya supaya menyetujui permintaannya itu. Dia rindu...

Rindu sangat dengan daddy dia. Tak boleh lekang atau berpisah sehari pun. Kalau siang tak boleh nak bermanja, malam tu mesti kena bagi boleh juga. Sama juga dengan sebaliknya. Tak kisah siang atau malam tapi tetap kena ada salah satu waktu untuknya setiap hari. Dia tak minta banyak, cukup dengan kasih sayang daddynya yang tiada henti dan tidak berubah.

Please trust that he would not have been able to succeed and stand as great as this if not for the love from Tengku Adyan who always supports and helps him from behind and quietly. He really couldn't imagine what would happen if one day he lost his daddy who are his beloved hero.

"Alolo kesiannya anak daddy...Rindu nak kena dodoi dan peluk dengan daddy rupanya." Pujuk Tengku Adyan. Hidungnya digesel manja dikedua belah pipi gebu milik anaknya itu. Sampai si anak terkekek kegeliaan. Geram betul dia dengan pipi gebu itu!

"HAHAHAHA no daddy! Please stop! I am amused!" Rengek Tengku Areez kegeliaan. Kedua belah tangannya naik menolak lembut wajah daddynya menjauhi pipinya. Pipi yang digesel manja itu juga sudah mula sedikit kemerahan.

"Do I look care with it?" Soal Tengku Adyan. Sikit pun dia tidak menghiraukan rengekkan anaknya yang sedang kegeliaan itu.

"Daddy! Please!" Rayu Tengku Areez dengan nafas yang sedikit tercungap-cungap akibat terlalu banyak ketawa.

Terhenti terus perbuatan Tengku Adyan selepas dirayu oleh Tengku Areez buat kesekian kalinya. Terus dilabuhnya setiap satu kucupan dipipi gebu yang sudah sedikit kemerahan itu. Tangan kanan naik mengusap lembut pipi kanan si anak.

"I'm sorry, baby Reez..." ucap Tengku Adyan lirih.

"Daddy?" Panggil Tengku Areez risau. Dah kenapa pula bapa aku ni minta maaf?

"Sebab gomoi anak daddy tak henti,"

"Tapi siapa suruh comel sangat? Pipi ni, kenapa kena segebu ni? Hmm? Kan daddy dah geram bila tengok." Sambung Tengku Adyan. Kening sebelah kirinya terjongket naik. Tangan kanan yang awalnya mengusap lembut pipi si kecil kini berubah. Dicubit manja pula pipi anaknya itu sehingga makin kemerahan. Geram!

"AAAA daddy!" Rengek Tengku Areez. Kedua belah tangannya berusaha melepaskan tangan si bapa daripada pipinya.

Tergeleng perlahan Isqandar saat itu, ada-ada jelah kerenah bapa dan anak ni. Tapi betullah apa yang dikatakan Tengku Adyan itu. Dia sendiri pun geram dengan kecomelan Tengku Areez. Rasa nak digigit-gigit je pipi gebu tu bila tengok.

Demi Allah SWT, memang beruntung sangat sahabatnya itu. Walaupun tidak bahagia dengan kisah percintaan, tetapi sekurang-kurangnya jejaka itu masih sangat bahagia dengan kehadiran si anak, Tengku Areez Rayfal disisi.



"Sampai bila kau nak gomol anak kau tu, Dyan? Bukan tadi dia dah merengek kata mengantuk ke?" Tanya Isqandar selepas lama berdiam sekaligus menghentikan tingkah bapa dan anak itu. Kedua mereka terus berpaling ke arah jejaka itu.

"Dah kenapa dengan dia tu, baby Reez?" Tanya Tengku Adyan terhadap anaknya. Terus mengecil mata Isqandar saat mendengar pertanyaan daripada sahabatnya itu. Ada juga yang nak dijadikan gulai ni!

"I don't know but maybe he is jealous of us now." Balas Tengku Areez sekaligus menyambut baik usikan bapanya terhadap jejaka itu.

"Tengku Adyan Mateen! Tengku Areez Rayfal!" Naik senoktaf intonasi Isqandar saat menyeru nama kedua anak-beranak itu.

Bahkan perbalahan diantara Areez dan Arash juga terhenti secara mengejut. Terkebil-kebil mereka memandang ke arah Isqandar. Dah kenapa tiba-tiba tinggi suara ni?

"Oh gosh! He's already angry...Come, let's go to my room. We sleep there, ok? I'm afraid we'll get attacked if we sit here for any longer." Usik Tengku Adyan lagi. Serentak itu dia bingkas bangun daripada duduknya. Dipereratkan lagi dukungannya supaya anaknya tidak melesot jatuh.

"Yes, I think like that too." Tambah Tengku Areez. Makin mencerlung tajam mata Isqandar memandang kedua beranak itu. Dua beranak ni kalau bergabung akal memang menyakitkan hati betul!

Terus terletus kuat tawa mereka berdua saat melihat ketidakpuasan yang ditunjukkan oleh Isqandar melalui riak wajah jejaka itu. Puas!

"Dah la, kitorang masuk tidur dulu. Not bet a good night but a good to rest yourself and your mind before returning to face the harsh reality tomorrow." Ucap Tengku Adyan sebelum berlalu pergi. Satu senyuman manis terukir dibibirnya.

"Get enough rest because maybe tomorrow, it will be harder than today without us knowing it." Sempat Tengku Areez memberi sedikit kata-kata sebelum dia berlalu pergi bersama bapanya.

Mereka bertiga hanya mengangguk dan tersenyum menghantar pemergian kedua beranak itu. Namun tidak sampai setengah jam Tengku Adyan dan Tengku Areez berlalu pergi, ...

"Woi, Deen." Panggil Arash kasar. Kepalanya juga ditoleh ke arah Areez. Matanya merenung tepat dengan pandangan tidak berpuas hati terhadap jejaka itu.

"Apa?" Tanya Areez tidak faham. Apa lagi ni?

"Masalah kita still tak selesai lagi. Sebab aku masih tak puas hati dengan kau." Kata Arash dengan nada yang jelas masih tidak berpuas hati.

Serentak itu, tangan kanan Areez naik menepuk dahinya sendiri. Manakala, Isqandar pula hanya mampu tergeleng perlahan memandang dua jejaka itu. Ingatkan dah habis tadi, rupanya tak lagi! Dah macam berepisod dah.

"Apa lagi yang kau tak puas hatinya?" Tanya Areez ingin tahu.

"Aku tak puas hati bila kau kata aku bodoh tapi pada hakikatnya kau pun sama je dengan aku. Kita ni dua kali lima je tahu tak?!" Balas Arash tidak puas hati. Kalau Asyraaf atau Aayaz yang kata, dia ok lagi. Dia sanggup terima dengan rela hati. Tetapi kalau dengan Areez, ia sudah pasti tidak!

"Memang kita dua ni dua kali lima tapi tetap kau yang paling teruk!" Balas Areez yang juga mula berasa tidak puas hati. Rasa nak dicekik je si Arash Daniel ni.

"It's a funny show when two idiots' non-stop point at each other." Ujar Isqandar selamba. Membuatkan kedua jejaka itu terus terdiam. Langkahnya dibuka lalu meninggalkan kedua-dua jejaka itu sendirian diruang tamu. Baik dia tidur sekarang, rasa lega dan tenanglah sikit badan dan fikirannya.

"Kings?"

"Self-stupidity will become more and more obvious when a person does not stop feeling dissatisfied." Ujar jejaka itu sebelum berlalu pergi daripada situ.

Supt's: Mio Caro (Complete)Where stories live. Discover now