Bab 14 : Perkenalan

3.5K 53 4
                                    

"Ika, selama kita kawan ni kan, kita cuma chat biasa-biasa je kan." Ismail menghantar pesanan.

"Apa maksud bang Mail?" Zulaika tidak mengerti.

"Taknak ke kalau kita videocall pula?" Pinta Ismail.

"Untuk apa?" Zulaika ingin tahu.

"Mesti lagi seronok kan kalau dapat videocall." Ismail cuba memancing.

"Bang Mail nak ke?" Zulaika inginkan kepastian.

"Mestilah nak. Tu lah sebabnya abang minta." Balas Ismail.

"Emm, yelah-yelah." Balas Zulaika. Sebaik mendapat kebenaran, Ismail terus membuat panggilan video.

"Cantik Ika malam ni." Puji Ismail yang berada di sebalik skrin telefon.

"Mana ada cantik. Biasa-biasa je." Jawab Zulaika tersipu malu.

"Sebenarnya abang nak videocall sebab abang nak mintak sesuatu. Boleh tak?" Pinta Ismail.

"Abang Mail nak mintak apa tu?" Zulaika ingin tahu.

"Abang teringin sangat nak tengok yang tersembunyi dekat dada Ika. Boleh tak kalau Ika angkat sikit baju Ika?" Pinta Ismail.

"Eyy apa abang Mail ni minta bukan-bukan. Tak malu ke?" Zulaika terkejut dengan permintaan lelaki itu.

"Kalau dengan Ika, abang memang tak malu. Boleh tak kalau tunjuk sikit je?" Ismail mengharap.

"Alah Ika malu lah bang Mail. Taknak lah nak tunjuk-tunjuk ni." Permintaan Itu ditolak Zulaika.

"Alah nak tengok sikit je. Boleh lah sayang." Ismail merayu.

"Eyy tak malu panggil orang sayang. Emm, yelah-yelah." Zulaika menarik bajunya ke atas dada sehingga terlihat kedua-dua gunungnya yang berbalut coli. Dia kemudian menurunkan semula bajunya.

"Alah mana puas. Nak tengok lagi, tapi bukak sekali bra tu ya." Pinta Ismail.

"Eyy abang Mail ni. Orang dah bagi betis nak peha." Omel Zulaika. Namun dia tetap menunaikan permintaan lelaki itu. Dia kemudian menarik baju dan colinya ke atas sehingga terdedah kedua-dua payudaranya.

"Uihh besarnya kopek Ika. Abang teringin lah nak rasa kopek Ika." Ujar Ismail.

"Tengok tu. Mula lah nak lebih-lebih." Wajah Zulaika kelihatan agak marah.

"Ika sayang kat abang tak?" Soal Ismail inginkan kepastian.

"Kenapa bang Mail tanya pula?" Soal Zulaika.

"Saja nak tahu apa perasaan Ika dekat abang." Balas Ismail.

"Sejujurnya Ika dah mula sayang bang Mail lebih daripada seorang kawan. Sebab Ika rasa bang Mail sangat special." Luah Zulaika.

"Abang pun sebenarnya sayang Ika lebih daripada seorang kawan. Abang sebenarnya mula jatuh cinta dekat Ika semenjak hari pertama kita berjumpa dulu." Ismail juga memberanikan diri meluah.

"Jadi, bang Mail nak hubungan kita lebih daripada seorang kawan ke?" Zulaika inginkan kepastian.

"Ya, itu pun kalau Ika sudi terima abang." Ujar Ismail.

"Ika sudi bang Mail." Balas Zulaika.

"Terima kasih sebab terima abang. Lepas boleh lah kita noty-noty. Hehehe..." Ismail kegembiraan.

"Noty-noty? Apa maksud bang Mail?" Zulaika tidak mengerti.

"Takpe, nanti Ika tahu juga." Balas Ismail.

==================================================================================

"Ni ke rumah sewa abang?" Soal Zulaika ketika melangkah kakinya masuk ke dalam rumah tersebut.

"Haah. Maaflah sebab rumah ni kecil sangat." Ismail kemudian menutup pintu tersebut.

"Takpe lah kecil sebab abang kan tinggal sorang-sorang je." Ujar Zulaika sebelum melabuhkan punggung di atas sofa.

"Hari ni Ika tak buka warung ke?" Soal Ismail sambil melabuhkan punggungnya di sebelah gadis itu.

"Buka, tapi lepas maghrib nanti lah. Ika pun dah bagitahu dekat Daud hari ni buka warung lewat sikit." Balas Zulaika.

"Kenapa Ika nak buka warung lewat hari ni?" Soal Ismail lagi.

"Dah abang kan yang cakap yang abang nak tunjuk tempat abang tinggal, tu lah sebabnya Ika ambil keputusan nak bukak warung lambat dan datang ke sini. Lagi mahu tanya ke?" Zulaika mencebikkan wajahnya.

"Ika susah-susah datang sini, nampak sangat Ika sayang abang kan." Ismail mengusap rambut Zulaika.

"Ika, nak tak tengok bilik tidur abang?" Ismail cuba mengubah topik.

"Boleh jugak." Zulaika tertarik.

"Kalau macam tu jom kita ke bilik abang." Ismail menarik tangan Zulaika.

Kembali ke masa kini :-

"Tuk..Tuk..Tuk.. Akak dah siap belum nak pergi bukak kedai ni?" Kedengaran suara di sebalik pintu bilik.

Ketukan pintu dari luar bilik itu mematikan lamunan panjang Zulaika. Dia tidak tahu kenapakah kenangan itu berlegar di fikirannya ketika ini. Kenangannya bersama dengan lelaki tidak guna itu.

"Adik tunggu jap, akak tengah siap ni." Ujar Zulaika sambil mengesat matanya yang berair.

Dia kemudian bangun dari atas katil lalu mempersiapkan diri. Walaupun perit, dia perlu melupakan kenangan lampau itu. Itu sahaja lah caranya untuk merawat luka yang ditinggalkan Ismail di dalam dirinya.

==================================================================================

Hampir seminggu semenjak hubungan Zulaika dan Ismail berakhir. Namun kelihatan gadis itu masih lagi tidak dapat melupakan perhubungan itu. Wajah gadis itu kelihatan sentiasa sayu dan seperti memendam rasa.

Daud tidak tahu bagaimana lagi mahu membantu kakaknya merawat luka di hati. Beliau yang kurang arif dalam bab-bab percintaan ini kehilangan idea untuk mengembalikan keceriaan pada kakaknya itu.

Sedang beliau memikirkan cara, tiba-tiba kelihatan kakaknya keluar daripada dalam bilik mandi. Zulaika keluar hanya dengan hanya berkemban tuala. Sambil berjalan, tangannya memicit-micit bahu dan leher.

"Kenapa dengan bahu akak tu?" Soal Daud. Beliau menyedari kakaknya itu kerap memicit bahu dan leher semenjak dua menjak ini.

"Tak tahu lah dik. Kebelakangan ni rasa lenguh semacam otot-otot akak." Jawab Zulaika sambil merebahkan punggungnya ke atas sofa bersebelahan dengan adiknya.

"Nak adik tolong urutkan?" Pelawa Daud.

"Takpelah dik, takyah susah-susah." Zulaika menolak pelawaan.

"Apa yang susahnya. Tak susahkan pun. Dah cepat baring, adik urutkan." Arah Daud sambil menarik tubuh Zulaika supaya berbaring. Zulaika tidak tahu apa kena dengan adiknya yang tiba-tiba mahu mengurutnya.

Bersambung...

3. Bahagia Di SampingnyaWhere stories live. Discover now