Bab 7 : Ke rumah cikgu

20.7K 155 8
                                    

Setahun berlalu semenjak kematian orang tua Daud dan Zulaika. Kini Daud telahpun menginjak ke tingkatan empat manakala Zulaika telahpun berhenti belajar dan mengambil alih warung peninggalan kedua ibubapanya.

Daud kini tidak lagi bersedih dan meratap pemergian kedua orang tuanya. Beliau telahpun berjaya melupakan kesedihan dengan bantuan kakaknya. Semenjak itu mereka sentiasa menghabiskan masa bersama-sama.

Sudah pasti di bilik mandi adalah tempat paling banyak mereka habiskan masa bersama. Bagi mereka berdua, mandi bersama adalah rutin harian yang perlu mereka kekalkan bagi mengeratkan hubungan mereka.

Daud juga selalu menghabiskan masa di warung untuk membantu kakaknya setelah habis waktu sekolah. Walaupun pelanggan tidaklah begitu ramai, tetapi kakaknya tidak mampu mengendalikan perniagaan keseorangan.

"Daud, kenapa kamu punya keputusan ujian teruk sangat?!" Marah Nur Dhuha.

"Minta maaf cikgu, tapi saya ada masalah keluarga sikit." Terang Daud.

"Setiap orang ada masalah, tapi tak mengganggu pun pembelajaran. Jangan bagi alasan. Sudah, waktu rehat nanti jumpa saya dekat bilik guru." Arah Nur Dhuha.

"Baiklah cikgu." Daud akur.

Loceng sekolah berbunyi menandakan telah tiba waktu rehat. Pelajar lain berpusu-pusu menuju ke arah kantin, namun lain pula dengan Daud. Beliau mengorak langkah menuju ke bilik guru dengan hati yang berat.

"Dulu kamu pelajar cemerlang, tapi kenapa sekarang sangat merosot. Cuba kamu beritahu cikgu, apa masalah sebenar kamu?" Soal Nur Dhuha.

"Mak ayah saya dah meninggal cikgu, jadi saya terpaksa berkerja sendiri untuk menampung kehidupan. Tulah sebabnya saya kurang fokus pada pelajaran." Terang Daud.

Terasa bersalah dan sedih pula mendengar cerita yang disampaikan oleh anak muridnya itu. Tidak disangka, remaja berkenaan terpaksa menempuh hidup sebagai seorang yatim piatu pada seawal usia sebegini.

"Jadi, sekarang kamu tinggal dengan siapa? Kamu kerja apa?" Soal Nur Dhuha lagi.

"Tinggal dengan kakak saya cikgu. Saya kerja buka warung makanan dengan kakak saya." Jawab Daud.

"Kamu start meniaga dekat warung pukul berapa?" Nur Dhuha bertanya lagi.

"Saya mula pukul 4 petang sampai 10 malam cikgu." Balas Daud.

"Sabtu dan ahad pun?" Nur Dhuha inginkan kepastian.

"Ya cikgu." Balas Daud.

"Macam nilah, hari sabtu dan ahad pagi kamu datang rumah saya. Saya akan cuba tolong kamu bab-bab mana yang kamu dah ketinggalan." Terang Nur Dhuha.

"Baiklah, terima kasih cikgu." Ucap Daud.

"Kamu boleh masuk kelas balik." Arah Nur Dhuha.

==================================================================================

"Assalamualaikum." Kedengaran suara dari arah luar rumah.

"Waalaikumussalam." Nur Dhuha menjawab lalu membuka pintu rumahnya.

"Datang pun. Ingatkan tak datang tadi. Jomlah masuk." Sambung Nur Dhuha sambil melilit tudung di kepalanya.

Daud membuka langkah dan memasuki rumah gurunya itu. Beliau menjenguk ke kiri dan ke kanan ruang rumah tersebut mencari kelibat orang lain. Tidak kelihatan seorang pun berada di situ selain cikgunya sahaja.

"Cikgu sorang je ke ada kat rumah?" Daud inginkan kepastian.

"Haah, mak cikgu keluar ke surau. Ada tazkirah pagi. Duduk lah dulu, cikgu ambil buku latihan sekejap." Arah Nur Dhuha sebelum berlalu menuju ke bilik.

Daud melabuhkan punggungnya di atas sofa di ruang tamu tersebut. Beliau berasa sedikit gementar dan gugup kerana mereka berdua sahaja yang berada di rumah. Beliau takut jika jabatan agama tiba-tiba muncul di hadapan pintu rumah.

Sedang beliau memikirkan kebarangkalian, Nur Dhuha muncul dengan membawa pelbagai buku latihan dan kertas ujian. Bentuk tubuh gadis itu jelas kelihatan di balik baju kelawar yang nipis. Daud menggelengkan kepala supaya tidak membayangkan perkara yang bukan-bukan.

"Nah, cuba jawab soalan-soalan ni." Arah Nur Dhuha sebaik dia melabuhkan punggungnya di atas sofa.

Nur Dhuha kemudian menghulurkan helaian kertas ujian yang telah dia sediakan untuk pelajarnya itu. Tanpa menunggu lama, Daud terus menjawab satu-persatu soalan yang berada di atas kertas berkenaan.

Beliau menjawab dengan yakin setelah pada sebelah malam sebelumnya, beliau telahpun mengulangkaji pelajaran tersebut. Setelah seketika, akhirnya semua soalan telah berjaya dijawab. Beliau kemudian menyerah kembali kertas ujian tersebut kepada gurunya itu untuk diperiksa.

Tanpa berlengah, Nur Dhuha terus menanda jawapan satu-persatu. Ketika dia menunduk untuk menanda soalan tersebut, tanpa disedari kolar bajunya turun ke bawah sehingga menampakkan lurah buah dadanya.

Daud yang berada di depannya terlihat akan pemandangan tersebut. Beliau dengan pantas mengalihkan pandangan matanya. Namun hasutan syaitan tidak dapat ditewaskan. Keinginan yang kuat untuk melihat lurah gadis cantik itu meronta-ronta.

Akhirnya beliau kembali memaling ke arah cikgu di hadapannya dan matanya terus memandang tepat ke arah dada gadis tersebut. Kulit yang putih melepak, bentuk payudara yang besar dan mengkak kini menjadi santapan matanya.

Saiz payudara guru cantik itu dianggarkan hampir sama besar dengan saiz payudara kakaknya. Akibat melihat permandangan indah itu, tanpa disedari batang zakar di dalam seluarnya kini mencanak naik.

"Dah siap pun tanda, banyak juga awak jawab dengan betul. Markah awak dapat 72, boleh tahan juga. Macam mana masa ujian haritu teruk sangat?" Soal Nur Dhuha.

Daud hanya tersengeh seperti kerang busuk sambil menggarukan kepala. Beliau juga tidak tahu kenapa pada ujian terdahulu terlalu banyak soalan yang tidak dijawab. Mungkin kerana hilang fokus.

Nur Dhuha hanya menggelengkan kepala melihat Daud hanya membalas soalannya dengan tersengih. Ketika dia menghulur kertas ujian tersebut kepada Daud, tiba-tiba dia terlihat benjolan di celah kangkang lelaki tersebut.

"Kenapa 'adik' awak tu naik?" Soal Nur Dhuha sambil memuncungkan bibirnya ke arah celah kangkang Daud.

Dia kemudian menundukkan kepala ke bawah dan mula perasan bahagian dadanya terdedah ketika dia menanda kertas ujian sebentar tadi. Kini dia dapat mengagak kenapakah muncul benjolan di celahan kangkang Daud.

"Mana ada naik cikgu. Memang saiz dia macam tu." Daud kemudian menutup celah kangkangnya dengan beg. Mukanya kemerahan menahan malu.

"Yeke? Ke sebab awak nampak lurah saya?" Nur Dhuha menyoal lagi sambil membutang kolar baju kelawarnya itu. Persoalan dia tidak dijawab oleh Daud. Lelaki itu hanya menunduk kepala kerana malu.

"Ey, nakal juga awak ni kan. Awak nak tengok dengan lagi jelas tak?" Usik Nur Dhuha.

Daud mendongak kepala memandang wajah gurunya itu untuk kepastian. Tidak menyangka gadis cantik itu tidak memarahinya malah memberi tawaran yang cukup lumayan. Daud terus mengangguk kepala menandakan beliau inginkannya.

"Awak nak tengok lagi tak?" Nur Dhuha mengulangi soalan. Daud hanya menganggukkan kepala.

"Kalau nak tengok lagi, jawab soalan ni. Kalau awak dapat atas 80, baru cikgu bagi tengok." Arah Nur Dhuha sambil menghulur kepingan kertas ujian kepada Daud.

Tanpa berlengah, Daud terus menjawab soalan di kertas ujian terbabit dengan bersungguh-sungguh. Setelah selasai, beliau menyerahkan kembali kepada Nur Dhuha dengan harapan kesemua jawapannya betul. Nur Dhuha kemudian menanda jawapan satu-persatu.

"Siap pun tanda. Awak punya markah ehem, 79 sahaja." Ujar Nur Dhuha sambil menghulur kertas ujian kepada Daud.

Bersambung...

3. Bahagia Di SampingnyaWhere stories live. Discover now