فوت قبل ما تقرأو ي حبايب 🦋
الفصل السادس والعشرون
شرد ماهر بالفراغ يستذكر تلك الحالات التي عُرضت عليه بالمركز وما جاء في باله فقط "مدحت" نظر إليهم بخجل بعد رؤيته لهذه الصور الفاضحه وكاد أن يتفوه لكن اعاق حديثه خالد مِثل كل مره عندما جذب الهاتف من يديه يُتابع الصور بتفحص وغلّ يتذكر هو الآخر تلك الليله التي نُشر بها فديو مُفبرك وكان أحد يهددها بِه هذا الوقت.
- الصور دي متركبه.
قالها بغل وعصبيه وهو يُتابعها بغضب ينظر لذلك الرقم جيدًا ثم أخرج بهاتفه مُولجًا إلى الخارج في صمت.- ي حبيبتي ي بنتي مين اللي بيعمل معاها كده وليييه!!... دي بنتي غلبانه وملهاش في حاجه.
قالتها ورد ببكاء وهي تُحاوط ريم بين يديها تحاول إيفاقتها.استنكر ماهر حديثها بتعجب يسأل مُستفسرًا :
- هي دي مش أول مره يحصل معاها الحركه دي؟!نفت برأسها ثم اردفت بتوضيح :
- من فتره كده فيه فديو اتنشر ليها على الهباب النت ده فديو مُخل كده ومركبين وشها على جسم بنت عريانه، انا مش عارفه مين اللي بيعمل كده وهيستفيد إيه!اقتربت سوسن ببكاء تجلس جوارها وهي تقول رغم ما تُعانيه الآن من أجل ابنتها :
- أن شاء الله هتفوق وهيتعرف مين اللي بيعمل كده.اقترب اللواء جمال يقول لماهر بخوف :
- ماهر انا خايف على شهد، زياد مجنون
أنت لازم تتصرف.- رجائي متابع ي جمال بيه، انا واثق فيه، هو الوحيد اللي هيقدر ينقذها.
نظر جمال إليه بإندهاش يقول :
- رجائي!! وده حصل إزاي!- متشغلش بالك ي جمال بيه واطمن جدًا المرادي أن زياد مش هنسيبه إلا لما يعفن في السجن الخسيس ده.
قالها ماهر بغل وكره ينظر من حينٍ لآخر إلى ريم آملاً أن تفيق قبل أن يرحل وعندما كاد على وشك أن يتحدث مُوجهًا حديثه إلى ورد، قاطعه خالد وهو يقول مُزمجرًا يستشيط غيظًا:
- مهي الهانم الدكتوره السبب.... لو كانت من وقتها عرفتني وحكتلي مكناش وصلناااا لكددده... وانا حذرتهاااا وقولتلها لو شوهتي إسم عيله الجبالي هقتلها وهي حيه.... وبجحه كمان عايشه وسطيناا وهي مخبيه سر وراااها.- كفايه ي خالد ي بني انا مبقتش قادره استحمل أي كلمه، اهدي عليها وبلاش كل مره تضايقها بكلامك ي بني.
قالتها ورد بألم وحزن وهي تتذكر تلك اللحظات التي كانت تُعنفها بها، فكانت تسبها بأبشع الالفاظ تمنعها من الخروج إذا أخطأت في شئٍ ولو بسيط بل وها خالد الآن يتعامل معها مُنذ وفاه أخيها بِشده، يتحكم بها وبتصرفاتها، يُنهرها على اتفه الأسباب وهذا ما جعلها تتحاشي الجميع منذ وفاه وحيد.
- أنا كنت عاوز اتكلم لو ده مش هيضايقكم يعني.
قالها ماهر مُتنحنحًا بحرج يضع يديه خلفه ظهره يُراقبهم بِعنايه شديده.
أنت تقرأ
ساعه الإنتقام "كامله"
Misterio / Suspensoظلام دامس يعم المكان حولها، جالسه هي على الارضيه شاعره بتلك الدماء السائله التي تغرق يديها وملابسها وحينما فتحت عيناها التائهتين لترى ما هذا الذي يسيل حولها إلى أن فُزعت من هول الصدمه وهي تنتفض من مكانها وكأن التبسها جنيٍ وما زاد فزعها رؤيتها لصديقه...