الفصل الثاني عشر(نسرين وخطتها لتدمير عيلتها)

48 2 0
                                    

#جحيم_العشق_الأسود

#فريده_احمد_فريد

الفصل الثاني عشر(نسرين وخطتها لتدمير عيلتها)

عمار: مالكم يا جماعه  بتبصوا لبعض كده ليه.

إسراء: انت بتقول جاي تعمر أرضك... انت متأكد يا عمار.

عسال: دا شكله مجنون... ومين قالك انه هيسمح لك تزرع ورده واحده.... احسن لك  لف وارجع تاني  يلا  الطريق طويل عليك يا شاطر.

عمار بغضب: ما تتكلم عدل يا جدع انت   ... هوه في إيه   وبتتكلموا  عن مين.

ابو زيد: الرويعي يابني  سالم الرويعي... كبير القريه.

إسراء  قاطعت ابيها: بلطجي القريه... الرويعي  منع  اي أرض  انها تتزرع  اي أرض صالحه  للزراعه  بيأخدها  وضع يد من صاحبها.. ويزرعها  افيون  وبانجو... محدش ف قريتنا  يقدر  يتنفس من غير أمره.

عمار بسخريه: إيه  العبط ده.... ومين قالكم  اني هستأذنه... انا مابخافش من حد... و الرويعي  بتاعكم دا  ما يهزنيش.... انا  هجمع  عمال  وهزرع  ارضي  واجدد البيت  دا.. ومحدش  هيق....

قاطعته: يبقي حكمت ع نفسك  بالموت يا عمار... ديتك  طلقه  من رجالته  و هتروح فطيس.

ابو زيد: يا ولدي انت اهنه ف أرضه... بلده... أهنه  مفيش حكومه  ولا جانون  يمشي عليه.... الرويعي   هوه ريس القريه  دي  ولما  حد بيشتكي  بيعلجوه  من رچليه  ادام  اهل البلد  ويضربوه  ... يعدموه  العافيه  واخرتها  يرموه  ل ديابه  الچبل... يا ولدي اسمع الكلام   وأرحل.. ما تفتحش علينا فتحه  ما هنجدروش   نسدوها.

عمار بذهول: انتوا  محسسني اني بتفرج ع فيلم هندي قديم... معدش فيه الكلام  دا  يا حج.

إسراء: لاء  فيه يا عمار... وناس كتير  قبلك حاولوا  واتقتلوا  والحكومه  ملقتلهمش  جثه... احنا بننصحك  لنفسك... طب  بص  لو مصر  تعمل اللي انت جاي تعمله  مش هنمنعك  بس  ادي نفسك أسبوع  واحد بس  ابويا  يستضيفك ف بيتنا  ع انك  قريبنا  من مصر... وشوف بعينك  الدنيا هنا ماشيه إزاي... عشان تتأكد  بس  اننا مش بنكدب عليك  شوف بعينك  وقرر  بعدها.... طبعاً   لو باقي ع حياتك  يعني.

عمار  قال ف سره لنفسه((معقول الكلام  ده... ارتاحت  كده يا جدي  جايبني  بلد  فقيره وناسها  شويه جهله وحاكمهم  بلطجي.... هوه  انا كنت ناقص... اعمل إيه  دلوقتى   اسيبهم  وامشي  وجدي  يطلعني جبان  ويبعت  الغندور بتاعه  محمود.... ولا  افضل  هنا  واشوف  الدنيا ماشيه إزاي... ما يمكن الناس دي بتعمل  حوار  عشان يأخدوا  الأرض  لنفسهم... لاء  انا  مش هضعف دلوقتى   انا  هقعد  وكمان  فرصه  اريح  اعصابي  بعد اللي عملته فيا نورهان))

عمار: ماشي يا حج  ابو زيد... انا  هقبل دعوتكم ليا.... بس هوه  اسبوع واحد  لو طلعتوا  غلطانين  هتساعدني  ازرع ارضي  انت اللي هتجمع لي العمال  وتبقي مسؤول  ادامي.... ولو  كلامكم  طلع صح.... انا هأخدها  من قاصرها  وارجع مصر  موافقين.

#جحيم_العشق_الأسود #فريده_احمد_فريد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن