BAB 9

24 2 0
                                    

                Hari pertama Alyssa bekerja dapat menyesuaikan diri ditempat dan suasana yg baru tetapi agak memenatkan. Tapi bukan penat dengan kerja ya. Penat dengan kerenah boss yang entah apa-apa. Kalau yang disuruh tu kerja yang ada kaitan tak apa lah jugak. Ini baru hari pertama ya. Jauh lagi perjalanannya untuk menempuh hari-hari yang mendatang.

            "Ehh.. Aku tak telefon tok lagi ni. Sat lagi dia bising tu berjabu." Bebel Alyssa keseorangan. 

            Dia mendail nombor Tok Chom dan menunggu panggilannya bersambung. 

            "Hello, assalamualaikum tok!" Jerit Alyssa apabila panggilannya telah diangkat.            

            "Waalaikumsalam. Amboi hang jerit macam tak dak hari dah. Nasib baik aku ni tak dak sakit jantung. Tidak ka jalan pi dah." Seloroh Tok Chom. 

             Terletus tawa Alyssa di hujung talian. 

            "Apa tok duk mengarut ni. Sorry lah Lyssa baru nak call tok. Semalam Lyssa sampai-sampai sini terlupa pulak nak  call tok. Jangan marah nah tok ku tersayang." 

               Pujuk Alyssa membuatkan Tok Chom geli hati dengan kerenah cucunya yang seorang ini. 

               "Hang baru pi sehari dah lupa tok kat kampung ni ya. Esok-esok lupa jalan balik mai kampung pulak." Perli Tok Chom membuatkan Alyssa mengekek ketawa. 

              "Haa.. Ni macam mana temuduga hang tu? Apa cerita? Dapat ka?" Soalan berterusan daripada Tok Chom dengan sekali nafas sahaja. 

             "sabaq tok sabaq. Satu-satu lah. Ni nak cerita kat tok lah ni. Tadi cheq pi interview tu. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancaq. Tok tau boss cheq tu terus suruh start kerja hari ni jugak. Tu yang cheq lambat telefon tok tu, baru balik kerja lah ni."

               Panjang lebar Alyssa menceritakan perjalanannya hari ini. Tok Chom hanya mendengarkan ceritanya tanpa mencelah. 

              "Alhamdullilah syukur tok dengaq. Baik sungguh boss hang tu ya. Terus suruh masuk kerja hari ni." Puji Tok Chom. 

               "Baik tok kata? Heh.. Baru hari pertama dah huru hara hidup cheq ni dibuatnya. Macam-macam lah yang dia suruh cheq buat dengan muka ketat dia. Dah lah jawatan yang dia bagi bukan jawatan yang cheq mohon hari tu. Suka hati dia ja ubah position orang. Mentang-mentang lah dia boss."

                Adu Alyssa kepada Tok Chom. 

               "Dah tu dia bagi jawatan apa kat hang? Cleaner ka?" Soal Tok Chom sambil mentertawakan cucunya itu. 

Alyssa mencebik.

               "Ish.. Tok ni. Orang luah perasaan kat dia boleh gelakkan orang pulak. Dia suruh cheq jadi PA dia." 

                Alyssa membaringkan dirinya di atas katil setelah penat duduk.

              "Laaa.. Awat pulak jadi lagu tu?" 

              "Tak tau lah kat dia. Kurang kasih sayang kot." Alyssa tertawa geli hati dengan kata-katanya sendiri.

               "Habis tu hang ka yang tambah kasih sayang kat dia. Kalau macam tu tak lama lagi tok boleh dapat cucu menantu dah lah noh." Kata Tok Chom berseloroh dengan cucunya. 

                 Alyssa dah menjuling mata ke atas mendengarkan kata-kata tok kesayangannya itu.

                Jam dikerling sekilas. Sudah hampir senja namun Alyssa masih belum membersihkan dirinya lagi setelah pulang dari tempat kerja. 

                 "Okey lah tok. Nanti cheq call tok lagi ya. cheq nak mandi solat apa semua dah lewat ni, bye tok Assalamualaikum. "

                 Alyssa meminta izin untuk meletakkan panggilannya. 

                 "Jangan solat lewat-lewat sangat. Jaga solat hang kat sana tu. Apa-apa telefon tok. Waalaikumsalam." Tok Chom menjawab salam lalu meletakkan panggilan mereka.

                 Alyssa bingkas bangun dari pembaringannya dan menuju ke bilik air untuk membersihkan diri.


Mrs. Tengku Fayyadh Alzaidan [COMPLETE]Where stories live. Discover now