BAB 22

26 3 0
                                    

            Kereta Audi R8 hitam metallic milik Tengku fayyadh menyusur masuk ke perkarangan rumah Tok Chom. Kelihatan orang tua itu sedang ralit meraut lidi pelepah daun kelapa di atas pangkin sehingga tidak menyedari kereta memasuki halaman rumahnya.

           Alyssa terjengket-jengket bergerak ke arah Tok Chom sambil di ikuti Tengku Fayyadh dari belakang. Tengku Fayyadh sudah menggeleng-gelengkan kepalanya melihat kenakalan Alyssa itu. 

           Perlahan-lahan Alyssa merapati Tok Chom dan.. 

         "Assalamualaikum tok!" 

          Sergah Alyssa dari belakang. 

         "Oii cempedak luruh dah waalaikumsalam." 

          Tok Chom yang sedang memegang pisau lipat kecil yang digunakan untuk meraut lidi itu terlepas. Nasib tidak dibalingnya ke arah mereka. 

          Mereka berdua tertawa mengekek apabila mendengar Tok Chom melatah. Tidak kurang juga Tengku Fayyadh yang seronok mentertawakan orang tua itu. Mereka berdua menyalami tangan tua itu. 

           "Seronok hang noh pekena aku. Nasib baik lah aku ni sihat walafiat lagi tak dak sakit jantung apa. Tidak aku pun ikut tok wan hang lepak underground." 

            Wahh kasar gurauan Tok Chom Ya. Main lepak underground pula.

           Terdiam budak berdua itu mendengarkan bebelan pedas Tok Chom. 

           "Ala tok cheq melawak ja tok ni. Awat moody sangat hari ni bulan mengambang ka? perasan cheq tok menopause dah."

            Dihempuknya kepala Alyssa dengan penyapu lidi yang baru dirautnya tadi.

          "Aduh! Sakit lah tok."

            Rengek Alyssa sambil menggosok kepalanya yang terasa seperti di awang awangan juga lah. 

          "Bercakap tak tengok kiri kanan dah hang ni haa mendapat lah."

           Bebelan orang tua itu tidak dihiraukan.

          "Tok duk buat apa ni?" 

           Soal Alyssa sambil melabuhkan punggung dihujung pangkin. Terasa segar udara kampung jauh dari bandar yang bersesak dengan manusia.

           "Aku duk kukoq nyoq ni hang tak nampak." Perli Tok Chom. 

            Alyssa mencebik. Orang tanya ja. 

          "Dah nampak aku duk raut lidi nyoq boleh duk tanya lagi duk buat apa." Sambungnya lagi. 

           Tengku Fayyadh yang sedari tadi jadi pemerhati tak bertauliah hanya tersengih melihat drama tak berbayar dua beranak itu.

          "Ni hampa dua makan dak lagi? Tok ada masak nasi lebih tu. Tok buat masak lemak siput sedut dengan ikan lengat goreng tu ada sambal belacan tumbuk ulam sikit." 

          Kecur liur Alyssa  mendengarkan menu yang disebut oleh Tok Chom. 

          Manakala Tengku Fayyadh seperti tidak faham menu-menu yang disebut. 

         "Masak lemak siput sedut?" Dia mengerutkan dahi. 

              "Ya Allah sedapnya tok macam tau-tau ja cheq balik ni tok masak siput sedut. Lama tak makan." 

              Alyssa menelan air liur yang sudah terasa di kerongkong. Dengan pantas dia berlari masuk ke rumah meninggalkan Tengku Fayyadh dan Tok Chom terpinga-pinga di luar. 

             Tok Chom menggelengkan kepalanya melihat perangai cucunya yang seorang itu lalu mengalihkan pandangannya ke arah Tengku Fayyadh. 

            "Macam mana hampa dah jumpa mak pak Alyssa ka?" Soalnya. 

            "Dah tok. Ayah alhamdulillah nampak macam boleh terima. Tapi ibu dia dengan Aqilla macam tak suka je. Dia orang memang ada isu ke sebelum ni tok?"

            "Anak aku tu memang tak dak masalah. Bini dia tu aku pun tak paham dari dulu dia memang tak ngam dengan Alyssa tok pun tak tau kenapa. Tapi hang jangan risau lah pasai tu. Yang jadi wali anak aku bukan perempuan hantu tu." 

             Tersedak air liur Tengku Fayyadh apabila Tok Chom menggelarkan bakal ibu mertuanya sebegitu. Nampaknya orang tua ini pun tidak suka akan menantunya itu. 

           Alyssa menjengulkan kepalanya ke luar. 

           "Mai lah makan dulu nasi lauk semua perangat dah ni."

            Panggilnya dari pintu dapur. "Tu cucu derhaka aku dah panggil tu pi makan dulu." 

           Tengku Fayyadh memandang Tok Chom tidak berkelip. Macam-macam gelaran dia dengar dari mulut tua itu. Dia tersenyum kecil lantas melangkah ke dalam rumah. 

          "Tok tak makan sekali? Jom lah makan sekali baru syok." 

           Tengku Fayyadh mengajak Tok Chom. 

           "Hang pi dulu tok tak pa dah makan tadi sebelum hampa sampai." 

             Tengku Fayyadh memandang Alyssa yang sedang menikmati siput sedutnya itu sedangkan dia masih memikirkan bagaimana ingin memakannya. Dilihat Alyssa ralit meratah siput itu diselang seli dengan nasi yang digaul dengan sambal belacan dan ulam. 

              Alyssa yang menyedari dirinya diperhati lantas memandang ke arah Tengku fayyadh.

            "Tengku tak pernah makan siput sedut?" Soalnya. Tengku Fayyadh menggelengkan kepalanya tanda tidak pernah makan malah tidak pernah dengar tentang siput itu.

               "Macam ni. Tengku kena sedut dia sampai isi dia keluar. Tapak kecik ni jangan dimakan kena buang."  

              Terang Alyssa sambil menunjukkan caranya. Tengku Fayyadh memberi tumpuan sepenuhnya kepada Alyssa yang mengajar lalu dicuba.

              Sekali sedut tiada hasil namun dia tidak mengalah masih mencuba untuk kali kedua. Setelah penat mencuba tiba-tiba siput yang disedut itu terlepas ke kerongkongnya. Tersedak dek kuah masak lemak yang pedas itu dan tercekik isi siput sedut. 

           "Uhuk. Uhukk." 

            Dengan pantas Alyssa menuangkan air buat Tengku Fayyadh lantas meminumnya dengan rakus.

            "Tengku ok dak ni?" 

             Soalnya cemas. 

             Tengku Fayyadh mengangkat ibu jari 'Thumbs up' menandakan yang dia dalam keadaan baik.

                 "Dah lah Tengku tak payah makan dah siput tu. Tengku tak pandai sedut kang tercekik lagi dah masuk mstar seorang pengusaha syarikat mati akibat tertelan siput sedut. Tak pasai saya pun famous sekali." 

                Tengku Fayyadh menjeling apabila Alyssa berkata begitu. "Dasar Pendek." Kutuknya dalam diam.

               Alyssa menyembunyikan ketawanya terhibur dengan gelagat bakal suaminya yang ingin mencuba makanan baru. 

Mrs. Tengku Fayyadh Alzaidan [COMPLETE]Where stories live. Discover now