11: Karakter seorang Aku

1.7K 9 0
                                    

Minggu-minggu berikutnya keadaan berjalan seperti biasa bagi aku. Rutin ku tetap sama, bangun pagi, pergi sekolah, balik sekolah, membantu menyediakan makan malam dan kemudian tidur. Jika nenek tidak mahu keluar bilik, memang menjadi tanggung-jawab aku menyediakan semua keperluannya.

Tetapi lain pula peredaran harian di dalam rumah. Mak Lang bercuti selama 2 minggu melayani kepulangan Rizal. Begitu juga dengan Pak Lang, sering pada waktu malam mereka keluar membawa bang Rizal makan malam di tempat yang dia sudah lama tidak nikmati. 

Pada suatu pagi hari minggu di dapur, terasa punggung ku dicuit, aku terkejut lalu menoleh, rupa-rupanya Pak Lang, dia berbisik mengeluh kepada ku..

"...mm, entah bila lah lagi...." katanya. Ketika melintas di belakang ku, dia menekankan sekilas lalu batangnya ke punggung ku.

"..Jangan lah Pak Lang....." bantah ku, aku benar-benar takut jika kelakuannya itu dilihat oleh orang lain, alamat terbaliklah dunia aku, fikir ku. Sudah sebulan Pak Lang tidak berpeluang menyentuh aku. Kesibukan pada tempoh kepulangan Rizal itu langsung tidak memberi ruang waktu.

Aku sendiri sebenarnya menanggung bebanan fikiran yang mengalih perhatian ku dari keinginan seks. Secara tidak sengaja, aku telah merangka satu misi untuk kembali ke rumah emak ku yang perlu aku laksanakan, dan sejak akhir-akhir ini minat ku untuk mengetahui sejarah silam keluarga memakan waktu berfikir ku. Keinginan seks ku hanya terasa bila bangun dari tidur. Jika ada waktu, aku akan melancap sendirian hingga mencapai klimak, kemudian barulah aku bangun dan memulakan aktiviti hari itu. 

 Aku terfikir satu idea untuk membuat nenek bercerita tentang hal yang aku mahu tahu. Dengan muslihat kata-kata, aku berjaya membuat Mimi bercerita, mungkin aku boleh melakukan perkara yang sama kepada nenek. Aku tersenyum mengingat kembali bagaimana aku memperdayakan Mimi.

* TING ! * mesej masuk ke telefon ku, kebetulan ia datang dari Mimi.

" Panjang umur kau Mimi...." kata ku dalam hati. Dia menghantar satu foto tanpa menulis apa-apa. Gambar dia sedang berbaring tanpa pakaian, dadanya hanya ditutupi dengan selimut yang hampir mendedahkan putingnya. Dia sedang berbaring di atas dada seseorang yang tidak kelihatan mukanya, tapi aku dapat meneka siapa itu. Aku melihat jam, baru jam 11 pagi.

"Celaka betul si Mimi ni, pagi-pagi dah dapat batang..." aku menyumpah di dalam hati melihat gambar itu. Aku serta-merta mendapat akal. Aku membalas dengan menghantar gambar aku bersama Bang Rizal, tanpa menulis apa-apa. Aku mengekek ketawa membayangkan reaksinya.

* TING ! *

* Hoi... siapa tu....! * respon paling pantas dari Mimi. Aku langsung tidak membalas. Aku masih ketawa mengekek-ngekek membayangkan betapa penasarannya dia.

* Weii.. cakap la siapa tu weii..... * Mimi semakin terdesak mahu tahu. Aku keraskan hati supaya tidak membalas. Setahu Mimi, aku adalah seorang perempuan yang dingin terhadap lelaki. Masakan aku sanggup bergambar seperti itu tanpa ada sebab yang ajaib. Aku biarkan imaginasi Mimi berteka-teki dengan gambar itu.

Ya, aku memang dikenali dengan karakter yang dingin bukan saja terhadap lelaki malah dengan sesiapa pun. Aku mudah mengesan jika percubaan interaksi terhadap aku itu berniat  berpelisiran atau gurauan kosong tanpa tujuan, jadi dengan pantas aku mengabaikannya. Seperti orang lain, di wajah ku ada mata, hidung dan mulut, namun perasaan ku, samada suka, sedih, marah, kecewa, gembira, letih, atau apa saja, memang sekali-kali tidak akan aku tunjukkan di wajah ku, aku tidak mahu apa yang berlaku di fikiran ku tergambar hanya dengan melihat bahasa tubuh ku. Bagi aku emosi ku adalah aurat ku.

Jika dibandingkan perangai aku dan Mimi, memang seperti langit dan bumi, tapi bagaimana aku boleh sebegitu akrab dengannya, itu memang misteri alam. 

Namun prinsip aku itu sebenarnya mudah, jika tidak ada kejujuran dan keikhlasan, maka tidak akan ada kemesraan yang akan aku berikan. No-nonsense, itulah aku.

Empat BelasWhere stories live. Discover now