Sebaik saja sampai di stesen KLCC aku cuba juga mencari Mimi walaupun aku meragui dia boleh sampai dulu dari aku. Di tren yang ketiga, barulah dia muncul. Dia tidak menunjukkan reaksi gembira seperti biasa, wajahnya hanya kehairanan bila menghampiri aku.
"Eh, muka kau cengkung la Ziela..." tegur Mimi.
"Ya ke..? mak aku pun kata macam tu.. nampak teruk ke muka aku?..." tanya ku bimbang.
"Tak da la cengkung sangat..." kata Mimi sambil mencekup daguku.
"Aku dah seminggu tak ada selera nak makan kau tau tak....."
"Tak apa Ziela.., nanti lama-lama kau ok balik. Aku rasa, semua orang yang lalui perkara macam kau, akan alami hal yang sama......" kata Mimi, cuba melegakan perasaan ku.
"Itulah gunanya kawan macam aku ni.., kau boleh curahkan apa yang kau nak cerita supaya dada kau lapang, supaya kau boleh move on..., kau dah makan ke belum ?"
"Aku makan sikit tadi sebelum keluar...."
"Sikit tak cukup, sekarang ni kau kena makan lagi, kau kena belanja aku sekali, sebab semalam birthday aku, kau tak wish pun,....lagi pun aku tengah pokai ni..." kata Mimi sambil tersengih.
"Alamak, aku lupa la Mi..,Happy Birthday Mi.."
"Terima kasih..,tak apa, aku faham keadaan kau, aku pun tak nak kacau kau masa tu..."
"Ok lah Mi.., kau nak makan apa?, mari aku belanja..." kata ku, Mimi kegembiraan.
Aku dan Mimi terus menuju ke food court, dia memilih burger sementara aku makan mee hailam. Walaupun suasana di food court itu agak sibuk, aku dan Mimi mendapat tempat duduk yang berhampiran cermin menghadap ke luar. Pemandangan itu menyejukkan hati ku.
"Mi..., kau cuba bayangkan..., seseorang tu dah hidup selama 75 tahun, dan bila dia dah nak meninggal, engkau adalah orang yang terakhir mendengar apa yang dia cakap, kalau kau, apa kau rasa..? " kata ku, memulakan perbualan. Aku merenung wajah Mimi yang sedang mengunyah sambil cuba menganalisa pertanyaan aku itu, matanya terkebil-kebil memandang ke atas.
"..Mmm.. kalau aku..., aku rasa macam satu penghormatan kepada aku,... pada aku, aku rasa macam tu lah...., tak tau kau rasa macamana...." kata Mimi. Aku hanya terdiam mendengar Mimi menganggap itu satu penghormatan, aku merenung kata-katanya, adakah aku juga ada merasa begitu?
"..tapi Mi, masa tu pun nenek aku bukan ada pilihan, dengan siapa dia nak cakap, aku aje yang ada masa tu, Kak Diyah ada tapi dia tu dah kira orang lain lah ...." jawab ku.
"..ya lah... tapi masa dia nak pergi tu, tuhan pilih engkau supaya ada sebelah dia.. sebab tu kau patut rasa spesial jadi orang terpilih.., faham tak maksud aku..?" tambah Mimi lagi.
"..dan lagi, yang lagi penting, apa yang dia pilih untuk sebut, so apa yang dia cakap tu mesti sesuatu yang dia rasa penting, sebab itu adalah pesanan yang akhir yang dia boleh sampaikan sebelum pergi..., nenek engkau cakap apa masa tu?..""..entahlah, ada yang betul, ada macam meracau. Dia suruh sampaikan salam pada semua anak-anak dia...yang dah meninggal pun dia sebut...arwah suami dia pun dia sebut, lepas tu dia kata keluarga jangan pecah-pecah..."
"Keluarga keturunan kau berpecah-belah ke?"
"Mm.. sekarang ni aku tengok elok aje, tak ada dengar gaduh-gaduh, peceh-pecah, tak tau lah kalau dulu....tapi kau tau tak Mi, aku sebenarnya ingin sangat nak tahu pasal sejarah keluarga aku, tapi bila aku tanya, semua macam berat sangat nak cerita..., entah apa yang dia orang nak sorok, aku pun tak tau...., jadi, bila dah macam tu, aku pun mula lah sangka macam-macam.. "
"Sangka macam-macam?,...Contohnya...?" tanya Mimi lagi. Aku terdiam seketika.
"..aku tak pernah cerita dengan siapa-siapa hal ni, ini first time aku nak cerita..., selama ni aku simpan aje.."
YOU ARE READING
Empat Belas
RomanceBudak pintar yang melalui pengalaman seks pada usia yang terlalu awal. Hidup di kalangan manusia yang kelihatannya normal, tapi tidak dipagari dengan nilai-nilai agama malah dibelenggu pula dengan nafsu. Kisah seorang gadis yang melalui detik kekeli...