Sejak berumur 10 tahun nenek mengambil aku tinggal bersamanya. Sebabnya, kerana dia sungguh-sungguh tidak yakin dengan kestabilan mental bapa ku kerana dia kaki mabuk, kerja yang tak menentu dan suka memukul emak ku bila timbul kekusutan dan tekanan kewangan.
Nenek tinggal bersama kakak kepada emak ku, Mak Lang Shidah dan suaminya Pak Lang Rashid. Mak Lang adalah seorang pegawai tinggi di sebuah kementerian kerajaan manakala Pak Lang memiliki sebuah syarikat pembinaan dan kejuruteraannya sendiri. Mereka ada dua orang anak lelaki yang sedang menuntut dan bekerja di luar negeri.
Nenek meyakinkan mereka bahawa aku akan lebih selamat jika tinggal bersamanya.
Namun jika nenek fikir aku selamat dari masalah kewangan untuk terus belajar, ya aku memang selamat. Mak Lang Shidah dan Pak Lang Rashid memang tak keberatan untuk menanggung aku hingga setinggi mana pun. Tapi jika nenek fikir aku selamat dari masalah moral yang berakar dalam keturunannya, tidak. Aku dan Pak Lang sudah lama menjalin hubungan sulit tanpa di sedari sesiapa.
Seingat aku, sejak pindah bersama mereka, Pak Lang Rashid melayan aku seperti anaknya sendiri. Namun, bila aku meningkat dewasa sekitar 12 atau 13 tahun cara dia melayani aku berubah. Dia lebih kerap merenung aku jika ada kesempatan, lebih-lebih lagi bentuk tubuh badan ku yang semakin mekar seiring peningkatan usia ku. Dia akan menjadi mesra dengan ku bila tiada orang lain di sekeliling. Kadang-kadang dia akan memberi aku duit belanja tanpa diminta.
Sehinggalah pada suatu hari, ketika nenek dan Mak Lang tiada di rumah, Pak Lang Rashid duduk di sebelah ku dan menyentuh buah dada ku. Ketika itu aku sedang menonton TV, itulah kebiasaanku bila balik dari sekolah. Aku berpaling melihat mukanya kerana hairan dengan perbuatannya tapi mukanya selamba memandang ke arah tv.
"Pak Lang nak rasa pegang tetek Ziela sekejap.." katanya. Aku hanya terdiam membiarkan tangannya memicit-micit lembut tetek ku. Selepas lebih kurang 10 minit, dia berhenti, meletakkan duit 20 ringgit di atas ribaku, dan terus bangun menuju biliknya, meninggalkan aku di sofa yang masih terpinga-pinga dengan kejadian itu. Dia tidak keluar hingga nenek dan Mak Lang pulang pada petang itu.
Kali kedua ia berlaku beberapa bulan kemudian ketika aku tidur petang. Pak Lang masuk ke bilik ku. Aku masih berpakaian sekolah. Dia mengejutkan aku dari tidur.
"Ziela, Pak Lang nak rasa tetek Ziela sekejap.." Belum sempat aku berkata apa-apa tapak tangannya sudah menekup dada ku dan meramasnya dengan berhati-hati. Aku merasa malu dan hanya menutup mataku dengan tapak tangan.
Walaupun keliru, sebagai anak berumur 14 tahun aku takut untuk membantah kerana aku menganggap itu sebagai arahan dan aku mesti mematuhinya. Aku tidak terfikir bahawa itu adalah pelanggaran dari segi hukum agama atau pun undang-undang. Dan aku masih tak dapat meneka apa tujuan Pak Lang Rashid meramas-ramas tetek ku.
Kejadian itu berlaku beberapa kali dan pada kali terakhir, Pak Lang Rashid sudah mula menjilat dan mengulum puting tetek ku yang baru nak membesar itu. Aku mula sedar kenapa Pak Lang Rashid suka kepada tetek ku, semuanya kerana hal seksual. Hal mengenai lelaki dan perempuan, kata Mimi ketika aku dan dia berborak pasal seks.
Namun aku sedikit pun tidak menceritakan kepadanya tentang perbuatan Pak Lang kepada ku kerana aku tidak mahu sesiapa pun tahu tentang itu.
Mimi adalah rakan karib ku sejak sekolah rendah hingga sekarang. Berapa karibkah aku dan Mimi? Boleh dikatakan skop perbualan antara aku dan Mimi memang tiada batas. Dari hal lawak, sedih, gosip, mengumpat, lelaki atau apa sekali pun akan aku dan Mimi kongsi bersama.
Walaupun aku dan Mimi satu umur, tapi aku rasa fikirannya lebih kebudak-budakan, dia lebih suka melihat sesuatu dari sudut yang lucu dan santai, walaupun umurnya lebih 10 bulan mengatasi aku. Entah macamana satu hari ketika kami sedang bersembang merapu dalam keadaan gelak ketawa, dia membuat pengakuan pernah melakukan hubungan seks, dengan sepupunya, dan hal itu masih berterusan hingga hari ini. Aku terpaku dengan pengakuan Mimi, berderau darah ku kerana pengakunya yang tiba-tiba itu.
YOU ARE READING
Empat Belas
RomanceKisah seorang gadis yang melalui detik kekeliruan di dalam hidupnya. Desakan naluri dan nafsu membelah jiwanya menjadi dua personaliti yang bertentangan yang harus mengharungi hidup dengan konfik jiwa yang sukar. Kemampuannya bertahan teruji setiap...