Kesihatan nenek kembali turun naik sejak seminggu kebelakangan, dia sering tersedak dan batuk ketika sedang tidur. Itulah salah satu sebab kenapa aku memilih pindah ke bilik nenek, walaupun ada lagi satu bilik kosong di tingkat atas rumah itu. Setidak-tidaknya aku ada di bilik itu jika apa-apa berlaku pada nenek.
Mak Lang keluar masuk bilik aku membersihkan dan mengubah apa yang patut sebelum kepulangan Rizal. Barang milik ku sudah aku pindahkan ke bilik nenek sedikit demi sedikit sejak semalam. Barang-barang aku memang tak banyak pun, hanya sebuah beg pakaian, buku-buku dan peralatan bilik air.
Ketika makan, keterujaan mereka tentang kepulangan Rizal membuat topik perbualan hanya berkisar tentang Rizal dan Zaenur. Zaenur adalah anak sulung Mak Lang. Nenek sekali-sekala mencelah dengan pertanyaan dan aku hanya memasang telinga.
Ketika aku baru pindah ke rumah Mak Lang, Bang Rizal tidak keberatan menerima kehadiran ku ke dalam keluarga itu, tapi sebaliknya bagi Bang Zaenur, dia menganggap aku seperti tidak wujud, apa lagi memandang ku, membuat aku menjadi takut kepadanya. Sehingga hari ini aku masih lagi tidak faham dengan sikapnya itu.
"Zaenur tu bila nak balik?, dah setahun lebih tak balik ..." tanya nenek.
"Entah lah mak, tak ada pulak dia kata bila nak balik. Dia kan dapat kerja kat sana, lepas tu nak sambung lagi, kata dia..." Mak Lang menjelaskan dengan nada pasrah.
Beberapa tahun lepas, Mak Lang dan Pak Lang pergi ke Dublin menghadiri konvokesyen bang Zaenur dan balik tanpa dia bersama. Dia ingin mengumpul pengalaman dulu sebelum balik ke Malaysia, kata Mak Lang.
Perihal Mak Lang pula, dia adalah salah seorang daripada anak-anak nenek yang berjaya dalam pelajarannya dan sekarang memegang jawatan tinggi di sebuah kementerian kerajaan. Nenek ada seorang lagi anak perempuan, yang aku panggil Makcik Shimah, adik kepada Mak Lang dan kakak kepada emak ku, seorang eksekutif di sebuah syarikat swasta dan sekarang menetap di Johor Bharu. Makcik Shimah masih belum berkahwin walaupun umurnya sudah mencecah 40an. Di kampung asal nenek pula, ada Pak Uda Zainal yang aku pernah jumpa ketika aku sekolah rendah.
Emak ku pula adalah anak bungsu dari 5 beradik. Keadaan hidup emak aku yang daif itu membuat aku sering tertanya-tanya kenapa emak aku tidak bernasib baik seperti kakak-kakaknya yang boleh dikatakan hidup dalam golongan elit itu. Namun sebagai generasi ke 3 dalam keluarga itu, tak ada siapa yang menceritakan kepada ku mengenai kejanggalan itu.
Nenek cuma pernah beritahu ku, bahawa emak ku ketika zaman persekolahan seorang yang degil dan susah untuk di kawal, itu saja cerita yang aku tahu, dan dia tidak pernah menceritakan lebih lanjut. Emak sendiri pernah memberitahu ku dia hanya bersekolah hingga tingkatan 3.
Nenek memang suka bercakap, setiap apa yang terlintas di fikirannya pasti akan diluahkannya bila ada ada orang di sekeliling, tapi bila menyentuh soal masa lalu dan hal anak-anaknya, dia menjadi keberatan bercerita dan seperti menyembunyikan sesuatu. Aku harap, bila sudah duduk sebilik dengannya, akan terkeluar juga dari mulutnya satu atau dua rahsia keluarga yang menarik perhatian ku, yang tidak diketahui oleh generasi yang seusia ku.
Semakin aku meningkat usia, semakin banyak kejanggalan yang menarik perhatian ku dalam keluarga besar ku, sesuatu yang aku tidak ambil perduli ketika masih anak-anak. Antaranya, aku mula perasan mengenai pasangan Pak Lang dan Mak Lang. Aku yakin usia Pak Lang lebih muda dari Mak Lang melihat dari penampilan dan raut wajah.
Aku membuat sedikit siasatan untuk mengesahkan kemusykilan ku itu. Aku cuma perlu dapatkan nombor IC mereka dan tidak susah untuk mendapatkannya di dalam rumah itu, dan benar sekali sangkaan ku, usia Mak Lang 4 tahun lebih tua dari Pak Lang. Apa cerita di sebalik perkahwinan mereka itu, aku tidak tahu. Memang perkahwinan seperti itu biasa berlaku walaupun tidak lumrah.
"Apa khabar emak engkau, Ila..? " tiba-tiba nenek menegur sebelum dia merebahkan diri untuk tidur. Aku baru selesai membuat kerja sekolah. Sudah tiga hari berlalu sejak aku balik dari rumah emak, hanya malam itu nenek baru teringat untuk bertanya.
"Oh.. emak sihat, Aziq sihat, ayah pun sihat...." jawab ku. Aku sengaja menyebut ayah walaupun aku tahu nenek akan merasa sebal jika ayah ku dilibatkan dalam perbualan. Tapi inilah peluang ku untuk menguarkan perubahan positif yang berlaku pada keluarga ku. Aku yakin apa-apa yang aku curahkan pada nenek akan sampai juga ke telinga Mak Lang.
"Emak sekarang ada buat nursery kat rumah, jaga budak-budak, anak-anak jiran dia, ada lah juga dapat tambah pendapatan 5, 6 ratus sebulan.." aku bermula dengan cerita emak.
"Ayah pun sekarang tak macam dulu lagi nek !...." aku memulakan penjelesan, sengaja aku biarkan ayat itu tergantung melihat reaksi nenek.
"Tak macam dulu, macamana ? " tanya nenek.
"Ya lah... tak macam dulu, dulu kan nak dapat kerja pun susah...."
"Bukan susah nak kerja, tapi kerja tak nak ikut peraturan, nak ikut suka dia aje, lepas tu gaduh, kena buang, itu yang susah tu.... " nenek melepaskan kemarahannya yang lama tersimpan.
".... tapi sekarang tak nek, sejak dia kerja dengan Haji Hussin tu, lain dah dia.... setahun lebih dah dia kerja, elok aje sampai sekarang..." balas ku. Nenek hanya terdiam, dia jelas ragu-ragu dengan penjelasan ku.
"Masa Ila balik itu hari pun, ayah, bila masuk waktu maghrib, dia terus bangun pergi surau nek...." tambah ku lagi.
"Ila tenguk pun sekarang emak ceria aje, takda lah kusut masai macam dulu. Kat rumah tu pun sekarang nak makan pun sentiasa ada, setakat beras, telur tu sentiasa ada, banyak dah berubah sekarang nek.." kali ini nenek jelas terpegun mendengar penjelasan ku. Dia berkerut memandang ku bercakap, dia memang tidak menduga akan perkembangan seperti itu.
"..Hmm.. bagus la kalau macam tu, harap-harap biar lah kekal... " kata nenek, dia terus menarik selimutnya dan berpaling. Adakah dia ikhlas dengan ucapannya itu, aku tak pasti, tapi aku merasa sedikit lega dapat meluahkannya. Aku sengaja tidak memanjangkan perbualan itu, biar lah nenek tidur dengan berita baru itu. Mungkin esok lusa perbualan seperti itu akan berlaku lagi dan aku akan mengusulkan pula keinginan untuk pulang tinggal bersama emak.
Keesokan petangnya Bang Rizal sampai ke rumah, dia bersalaman dengan nenek dan aku. Di wajahnya terpana melihat pelbagai perubahan di rumah itu termasuk nenek dan aku. Perubahan Bang Rizal memang ketara berbanding 3 tahun yang lalu. Dia kelihatan lebih dewasa dari yang ku bayangkan, rambutnya panjang, hampir mencecah bahu.
Walaupun ketika zaman persekolahannya dulu aku agak rapat dengannya, namun perubahannya itu membuat aku merasa janggal untuk berbual mesra seperti dulu. Aku hanya menjadi pendengar ketika dia berbual dengan nenek mengenai kesihatannya.
Bila terlihat Pak Lang yang sedang sibuk mengeluarkan barang-barang dari kereta, aku tersedar yang aku juga melalui berbagai perkara besar dalam tempoh itu, yang mengubah personaliti ku. Pak Lang telah mengubah aku dari seorang budak perempuan menjadi seorang wanita. Tiga hari lalu sebelum aku balik ke rumah itu, aku mengajak Pak Lang untuk bertemu dan memuaskan nafsu ku, dan setakat ini dia tidak pernah mengecewakan aku. Pak Lang membuat aku merasa yang aku juga sudah dewasa.
Melihat perubahan Bang Rizal ketika kepulangannya itu, benar-benar seperti melihat Pak Lang ketika usia mudanya, ketika dia berusia 21 tahun.
YOU ARE READING
Empat Belas
Roman d'amourBudak pintar yang melalui pengalaman seks pada usia yang terlalu awal. Hidup di kalangan manusia yang kelihatannya normal, tapi tidak dipagari dengan nilai-nilai agama malah dibelenggu pula dengan nafsu. Kisah seorang gadis yang melalui detik kekeli...