23: Perasaan Aneh

1K 8 2
                                    

"Kak Ila.....! " adik Nor menyambut aku bila aku sampai di depan pintu. 

"Assalammualaikum mak...." 

"Waalaikumsalam... bagi la kakak masuk dulu..." Emak membuka pintu. Adik Nor dengan terujanya menunjukkan kepada aku sehelai kertas yang tertulis namanya, begitu juga Adi dan Naz. Aku serta-merta dikerumuni oleh anak-anak jagaan emak. 

"Akak ada beli keropok tak kak ?.." tanya Naz.

"Alahh, akak lupa la Naz, kejap lagi akak turun beli...ok?" jawab ku, aku cuba sedaya-upaya melayani mereka dengan senyuman, walaupun otak ku masih ligat memproses apa yang aku saksikan di stesen Jelatek tadi.

Emak hanya memerhati aku, dari mula aku muncul di muka pintu dia sudah dapat membaca air muka ku yang sedang dalam kegundahan. Sepertinya aku masih belum dapat menerima hakikat bahawa nenek sudah meninggalkan aku buat selama-lamanya.

Aku sudah tidak kisah jika emak dapat melihat isi hati aku, aku sudah tidak kisah jika semuanya terpancar dari wajah ku, aku juga sudah tidak kisah apa yang emak sangkakan. 

Sebaik saja anak-anak kecil itu mula berenggang dari aku, aku segera masuk ke bilik Aziq lalu membuka almari pakaiannya. Ada sebuah laci yang aku khaskan untuk barang-barang peribadi ku. Aku membukanya untuk mencari kad yang diberikan oleh kakak yang aku temui tempoh hari, sebab aku mahu mengesahkan bahawa dia bekerja dengan Pak Lang, itulah hal yang meresahkan aku saat itu.

Ketika di dalam tren tadi, aku sudah menyelongkar dompet aku tapi kad itu tiada. Di dalam laci itu aku menemuinya.

Nur Nilam Nasir, HR & Finance Officer. 

Aku membalikkan kad itu dan ia tertulis RS Engineering & Construction. 

Aku menyandarkan badan aku di katil Aziq dan melepas nafas panjang, ada sedikit rasa puas kerana aku menemui bukti bahawa kakak yang baik hati itu adalah seorang pekerja dari syarikat Pak Lang dan dia juga adalah kakak yang datang ke rumah Mak Lang pada hari pemergian nenek.

Aku selitkan kad itu ke dalam dompet aku dan terus keluar.

"tunggu ya,....kakak pergi beli keropok sekejap..."

"Nak ikut.., nak ikut..! "

"Tak payah ikut lah...., nanti susah nak turun tangga ramai-ramai....akak pergi sorang nanti lagi cepat... " 

Aku naik semula membawa tiga bekas Mr Potato bersaiz kecil untuk mereka. 

"Lepas makan nasi baru boleh makan keropok.....!" kata ku sambil menghulurkan berkas keropok itu kepada emak melalui celah besi pintu grill. Emak hanya ketawa melihat wajah mereka yang kelihatan kecewa kerana masih belum dapat makan keropok itu.

"Mak.., Ila nak keluar kejap..." aku memberitahu mak. Emak hanya berkerut kerana aku yang baru saja sampai, tapi sudah mahu keluar semula. Aku segera berpaling menuju tangga, sebelum emak sempat berkata apa-apa.

Aku segera memesan Grab lalu berjalan menuju simpang jalan besar dan menunggu di situ. Ada satu kemusykilan lagi yang perlu aku tahu untuk melegakan rasa gundah di hati. Tambang untuk perjalanan itu adalah sebanyak 28 ringgit, tapi aku sudah tidak kisah, aku perlu tahu cepat. 

Setibanya di Jalan Raja Chulan, kira-kira 50 meter dari hotel itu, aku meminta pemandu Grab itu berhenti. Dia dengan akur membenarkan aku turut di tepi jalan. Aku menuruni laluan masuk kenderaan itu berjalan kaki ke perkarangan parking bawah tanah hotel itu. Sambil berjalan menuju ke lif, aku memerhati sekeliling, dan akhirnya terlihat apa yang aku cari, sebuah Toyota Camry putih milik Pak Lang terparkir disitu.

Aku berpatah balik lalu keluar melalui laluan aku masuk sebentar tadi. Seorang pekerja parking hanya memerhati aku dengak wajah kehairanan, aku hanya buat tidak nampak dan terus berjalan mendaki cerunan itu. 

Aku memesan Grab lagi untuk balik ke Melati. Aku hanya duduk terperuk di kerusi belakang kereta itu. Aku datang ke parking hotel itu untuk mengesahkan apa yang aku duga, tetapi hati aku malah menjadi semakin pedih. Hampir 60 ringgit sudah ditolak dari akaun simpanan aku  sekadar untuk mengesahkan dugaan aku. Dada ku merasa sesak mahu menangis membayangkan apa yang kakak itu dan Pak Lang sedang buat di hotel itu.

Kenapa aku dilanda perasaan begitu? Pak Lang bukan kekasih aku.., ikatan aku dengan Pak Lang hanyalah, hanyalah apa? Fikiran aku tidak dapat mendefinisikan jenis perhubungan aku dan Pak Lang..

Aku terpandang mata ku di cermin pandang-belakang kereta itu. Refleksi itu lagi......

Wajah di dalam cermin itu sedang ketawa kepada ku....

" Kau jealous, kau tau tak..? kau jealouss........! kau cemburu.....! hahahaha.....Pak Lah sudah bosan dengan kau, kau tau tak..? Pak Lang nak rasa pulak yang lebih matang tau tak..?, bukan budak-budak macam engkau.......hahaha...... " kata suara dari refleksi itu, cuba menyakiti hati ku..

"..SUDAHHH......" aku menjerit. Air mata ku berhamburan di saat itu... semua kejadian yang mencengkam hati ku sejak tiga hari lalu tiba-tiba terburai dengan jeritan ku itu..

Kereta itu terhoyong-hayang seketika lalu berhenti di tepi jalan. Pemandu Grab itu terkejut dengan jeritan aku yang tiba-tiba itu, dia lantas berpaling ke belakang melihat aku yang sedang bercucuran air mata.

"Kenapa cik?, kenapa?...." tanyanya dengan cemas.

"Saya minta maaf bang.., maafkan saya buat abang terkejut.....saya minta maaf..." hanya itu yang keluar dari mulut ku.

"Hantar saya balik bang..., maafkan saya banyak-banyak......." aku menekupkan tangan ku ke muka, cuba menahan esakan. Abang Grab itu dengan ragu-ragu memulakan perjalanan semula. Entah apa yang difikirkan tentang aku ketika itu aku sudah tidak peduli.

"Bersabar aje cik, semua orang ada masalah... kalau perlu, cuba dapatkan pertolongan, jangan simpan aje dalam hati......." kata abang pemandu itu.

"Tak ada apa-apa bang, nenek saya baru meninggal....maafkan saya.." balas ku dengan alasan yang separuh benar.

"Ohh... takziah lah kalau macam tu... kena bersabar banyak-banyak cik.." 

"Kita kena terima cik.., suatu hari nanti akan sampai juga masa, orang yang kita sayang akan pergi juga meninggalkan kita.." kata abang itu lagi.

Aku tidak menjawab apa-apa, ada benarnya dengan kata-kata abang itu. Nenek yang aku sayang, sudah meninggalkan aku. Mungkin Pak Lang juga akan meninggalkan aku. Tapi Pak Lang tidak mungkin meninggalkan aku, selagi aku tinggal di rumahnya, dia tidak mungkin dapat meninggalkan aku. 

Ada sesuatu yang aku akan kehilangan...., tapi apa? Adakah aku akan kehilangan sentuhan romantiknya, sentuhan batangnya yang besar itu, yang mencurahkan kenikmatan rohani dan jasmani kepada ku selama ini.

Namun aku tidak kisah jika aku kehilangan nikmat itu, sekarang aku sudah ada abang Rosli. Aku hanya perlu memetik jari kepadanya jika batin ku kehausan, dia pastinya dapat memuaskan nafsuku sepanjang hari.  

Malam itu aku hanya terlantar di lantai bilik Aziq, mata ku memandang kosong ke arah tingkap yang terbuka. Angin malam yang sejuk tidak mampu menenangkan hatiku yang masih bergelora. 

Setiap kali aku membayangkan rintihan kakak itu disetubuhi Pak Lang dengan penuh romantis, hatiku terasa seperti ditusuk duri. Perasaan cemburu itu merobak-rabik perasaanku tanpa belas kasihan, membuatkan aku meragui keteguhan ikatan emosi ku terhadap Pak Lang. 

Ya... itu jawapannya. Ada ikatan emosi antara aku dan Pak Lang. Ikatan yang sudah terjalin sejak pertama kali dia menyentuh aku. Ikatan yang terbentuk dari naluri curiga, bercampur-baur dengan rasa sayang, cinta, rindu, nafsu, benci, sakit, marah, takut, nikmat, puas, ghairah dan semuanya... Ikatan itu sudah lama membelenggu aku dan Pak Lang. Ikatan yang tidak mungkin lagi aku rasakan dengan orang lain.

Dalam diam, air mata ku mengalir di pipi, merasakan aku tidak berdaya melakukan apa-apa dengan kemelut itu.

Aku harus menemui Pak Lang. Untuk apa? Aku sendiri tidak ada kepastian tapi aku harus menemuinya.

Empat BelasWhere stories live. Discover now