Selepas tiga hari nenek pulang ke rumah. Suasana kembali sibuk seperti biasa bila nenek ada di rumah. Nenek masih merungut kerana pantang makanan yang diarahkan oleh doktor sebelum dia dibenarkan balik. Aku mengambil kesempatan itu untuk balik ke rumah emak ku di Melati. Mak Lang dan nenek berkirim salam kepada emak beserta beberapa barang.
Di dalam LRT, aku mendapat tempat duduk di sebelah seorang nyonya. Aku memberikan senyuman sebagai isyarat aku ingin duduk, dia membalas senyuman dan bergeser sedikit memberi ruang. LRT itu hampir dipenuhi. Ramai yang lebih suka berdiri dalam keadaan itu.
Fikiran ku kosong memerhati setiap orang yang ada dalam LRT itu. Setiap kali ia berhenti, separuh dari mereka berganti dengan orang yang baru, dengan karakter yang berbeza. Ada yang santai dan ada yang terburu-buru. Setiap dari mereka ada cerita yang tersendiri dalam ruang hidup mereka.
Aku memejamkan mata cuba menganalisa ruang hidup ku. Aku ada ruang di rumah dan ada ruang di sekolah, dan pada setiap ruang, pasti ada interaksi dengan orang lain. Di rumah aku berinteraksi dengan nenek, Mak Lang dan Pak Lang. Di sekolah aku berinteraksi dengan guru-guru, dengan rakan-rakan sekelas dan dengan Mimi juga.
Fikiran ku yang tadinya kosong kini sedang cuba memahami struktur kehidupan manusia. Ada ruang dan ada interaksi. Setiap interaksi ada transaksi maklumat, ada jalinan persefahaman yang cetek dan mendalam. Dan tentunya ada konflik dan tolak-ansur.
Aku mengkaji setiap interaksi yang aku lalui, dengan nenek, dengan Mak Lang, dengan Pak Lang.
Dengan Pak Lang!
Proses mental ku berhenti bila menganalisa hubungan ku dengan Pak Lang. Seharusnya interaksi ku dengan Pak Lang sangat ringkas dan mudah.
"Ya, Pak Lang.."
"Tidak, Pak Lang.."
"Baiklah Pak Lang.."
Namun..... dengan Pak Lang ia sudah jauh melangkaui batas. Bukan lagi sekadar lisan malah secara fizikal.
Ia interaksi rohani dan jasmani yang sulit dan terlarang!
Tiba-tiba aku merasa takut. Fikiranku mula membayangkan aku dan Pak Lang di ruang bilik ku petang semalam, ketika Mak Lang membawa nenek membuat rawatan susulan di hospital.
Pak Lang menjamah setiap sudut tubuhku dengan sepuas-puasnya, aku meratah batangnya dengan penuh nikmat tanpa menunggu arahannya kerana aku sudah terlalu ghairah. Bila batangnya sudah berlendir dengan air liurku, aku baring di atas badannya dan mengepit batangnya di celah peha ku. Pak Lang lantas mengenggam punggung lalu menujah batangnya berulang kali. Aku mengepit dengan kuat agar batangnya dapat bergeselan dengan celahan peha ku. Aku juga kepingin merasa nikmat seperti Pak Lang. Tujahan Pak Lang semakin keras dan laju hingga akhirnya memancutkan maninya di belakang dan celah punggung ku. Aku dapat merasakan denyutan batangnya surut sedikit demi sedikit. Aku kepuasan seolah-olah berjaya menundukkan Pak Lang hingga lemah tidak berdaya.
Bunyi loceng pintu terbuka menyedarkan aku dari gambaran semalam. Aku menarik nafas panjang lantas bangun menuju ke pintu LRT yang masih terbuka itu.
Sesampainya aku di Blok B flat perumahan itu aku memerhati keliling kawasan. Aku tersenyum sendirian disirami nostalgia membesar di flat itu. Sebelum memanjat tangga flat 4 tingkat itu, aku membeli beberapa jenis buah-buahan sebagai buah tangan.
Bila tiba di muka pintu, aku dapati ada dua orang kanak-kanak yang tidak aku kenali sedang bermain di ruang tamu. Aku menjenguk ke dalam dan terlihat kelibat emak di dapur.
"Assalammualaikum mak !"
"Waalaikumsalam...... eh Ila, tak bagitau nak balik?.." emak cepat-cepat membuka kunci grill besi pintu. Aku mencium tangan emak dan memeluknya erat, airmataku mula bergenangan. Begitulah setiap kali aku memeluk emakku. Aku cepat-cepat mengesat air mataku.
"Anak siapa ni mak?.." tanyaku kehairanan.
"Adi, Nor... salam kakak ni, ini kakak Ila... " dua orang budak itu dengan patuh segera bersalaman dengan ku.
"Adi ni anak orang atas, Nor ni anak orang blok sebelah, ada sorang lagi dah balik.." jawab Mak.
Emak mula memberi khidmat menjaga kanak-kanak sejak dua bulan yang lalu. Dari seorang menjadi dua dan sekarang tiga orang.
Aku menceritakan keadaan nenek dengan panjang lebar kepada emak dan menyerahkan beberapa barang yang dikirim.
"Aziq mana mak ?" tanya ku pula sambil menjenguk ke bilik.
"Hahh... Aziq kalau petang macam ni kata mana lagi.. kat padang tu lah..." kata emak. Adik lelaki ku Aziq sekarang sudah darjah 5. Aku menjenguk keluar pintu melepasi tembok koridor flat itu.
Jauh dihujung blok, terdapat padang permainan kanak-kanak dan gelanggang badminton yang dijadikan lapangan futsal oleh kanak-kanak di perumahan itu. Aku dapat mendengar jerit-pekik beberapa orang budak lelaki sedang mengejar bola. Aku cuba mengecam Aziq tapi gelanggang itu terlalu jauh. Ada buku dan beberapa helai t-shirt yang aku belikan untuk Aziq.
Aku masuk ke dapur memerhati ruangan itu. Walaupun tidak banyak yang berubah, namun kelengkapan yang ada agak memadai. Tanpa perhatian emak, aku membuka bekas menyimpan beras. Ia masih berisi separuh. Aku membuka peti ais mengambil sebotol air sejuk dan menuangkan ke gelas. Aku dapati bekalan makanan di dalam peti ais itu juga tidak kurang. Dalam diam, hati ku merasa lega.
"Ayah masih kerja dengan Haji Hussin lagi ke mak? " tanya ku tanpa mengharapkan jawapan yang positif.
"Kerja lagi..., hari ni ke Ampang katanya.. " kata emak lagi. Aku sedikit terkejut mendengar jawapan emak. Seingat aku, sudah hampir setahun dia membantu Haji Hussin berniaga pasar malam di sekitar daerah itu.
"Hmm.. serasi betul dia kerja dengan Haji Hussin tu..." balas aku, cuba mendapatkan jawapan yang lebih panjang lebar dari emak. Ayah seorang yang panas baran. Di mana saja dia bekerja, pasti akan timbul perbalahan dengan majikannya. Bila pulang ke rumah, emak pasti menjadi mangsa ayah melepaskan kemarahan. Dalam keadaan itu, aku hanya terperuk di bilik, menangis ketakutan sambil memeluk Aziq yang masih kecil ketika itu.
"Entah lah,.... Haji Hussin tu kan jenis tak pandai marah, suara pun mana pernah tinggi, sebab tu lah agaknya.." jawab emak. Di wajahnya terlukis rasa lega dengan perubahan ayah. Hati ku ingin sangat bertanya kepada emak jika ayah masih naik berang dan sering menamparnya seperti dulu, namun aku batalkan niat ku kerana melihat keadaan emak jauh lebih ceria. Aku tidak mahu menganggu mood dan perasaan emak dengan soalan seperti itu.
Kali terakhir aku balik ke rumah, ayah juga tiada di rumah. Aku agak kecewa kerana tidak dapat bertemu ayah. Ya, seburuk mana pun ayah, dia tetap ayah ku, fikir ku.
Aziq muncul di muka pintu. Dia melompat-lompat langsung memeluk ku dalam keadaan dia masih berpeluh-peluh. Aku cuba menolak tapi dia terlalu gembira melihat kepulangan ku dan memberikan ciuman basah peluhnya di pipiku. Suasana menjadi riuh-rendah, aku menitiskan air mata terharu kerana merasakan ada cahaya kebahagiaan yang kembali bersinar di dalam keluarga kecil ku itu.
YOU ARE READING
Empat Belas
Roman d'amourKisah seorang gadis yang melalui detik kekeliruan di dalam hidupnya. Desakan naluri dan nafsu membelah jiwanya menjadi dua personaliti yang bertentangan yang harus mengharungi hidup dengan konfik jiwa yang sukar. Kemampuannya bertahan teruji setiap...