Part 12🥀

320 16 1
                                    


Zayn masih duduk termenung di dalam pejabatnya yang sunyi, dengan kepalanya tertunduk dan fikirannya berantakan. 

"I bagi you dua options, sama ada you nak ceraikan isteri you, atau kita kahwin," 

Kata-kata itu terus menghantui setiap sudut benaknya. Hatinya bercelaru, seribu satu soalan berputar dalam mindanya tanpa jawapan yang pasti. 

Namun, Edryan hampir pasti tahu semua yang di rahsiakannya. Rasa bersalah dan ketakutan silih berganti, membuatkan dia semakin hilang arah.

"Kenapa aku? Kenapa aku?!" Zayn menjerit, jeritannya memenuhi ruang pejabat yang sepi. 

Dia menumbuk meja di hadapnnya dengan kuat, melepaskan amarah yang semakin menyesakkan dada. Tangannya berdenyut sakit, tetapi tidak seberapa dibandingkan sakit hatinya. 

Dalam keserabutan itu, tiba-tiba telefonnya berdering. Bunyi deringan itu memecahkan kesunyian dan ketegangan yang menyelubungi Zayn. 

"Sayang?" bisik Zayn perlahan. 

Dengan tangan yang masih bergetar, dia mengambil telefon di sebelahnya dan melihat nama Sofea yang tertera di skrin. 

"Assalamualakikum, abang... " suara Sofea lembut di hujung talian. 

"Ya, sayang... kenapa ni?" Zayn bertanya, cuba mengawal nada yang terlalu gelisah. 

"Sayang nak minta izin boleh?" tanya Sofea.

"Kenapa? Sayang nak pergi mana?" 

"Sayang nak pergi kedai runcit dekat dengan rumah kita ni." Jawab Sofea. suaranya terdengar riang.

"Boleh tak?" sambungnya lagi.

Zayn terdiam seketika, cuba menenangkan dirinya. Perasaan risau masih membuatkan dia teragak-agak untuk membenarkan Sofea keluar. 

"Boleh tak, abang?" tanya Sofealagi, nadanya jelas kedengaran sangat lembut. 

Zayn tersentak, hatinya sedikit tersentuh. "Sayang bawa Iyad sekali ke?" tanya Zayn.

"Tak... Iyad, sayang tinggalkan kat rumah sekejap. Sayang pergi tak lama pun. Cuma nak beli aiskrim je." balas Sofea. 

"Err... takpe lah sayang, nanti abang belikan eh," balas Zayn, cuba mencari alasan. 

"Takpe, abang. Lagipun sayang pergi kedai tu dekat je, habis beli sayang terus balik lah." pujuk Sofea, suaranya manis, seolah-olah tahu cara terbaik untuk meyakinkan suaminya. 

Zayn menarik nafas panjang. Dia tahu Sofea pandai menjaga diri, tetapi hatinya masih dibalut rasa serba salah. Setelah beberapa detik, akhirnya dia menyerah.

"Kalau macam tu, sayang hati-hati, tau? Jangan lama-lama sangat. Abang risau," kata Zayn, nadanya penuh dengan kebimbangan yang cuba dia sembunyikan.

"Abang jangan risau. Sayang janji, sayang pergi sekejap je." jawab Sofea. 

Sofea tersenyum di hujung talian, dan Zayn dapat merasakannya walaupun mereka tidak berhadapan. Itu adalah senyuman yang selalu menenangkan hatinya, namun kali ini, kegelisahan dalam dirinya sukar untuk diabaikan.

"Jaga diri tau," pesan Zayn, suaranya lembut. 

"Okay, abang." jawab Sofea sebelum menamatkan panggilan. 

Zayn meletakkan telefonnya di sampingnya, matanya terpaku ke arah dinding dengan membawa seribu satu perasaan yang bermain di benaknya. Dirinya dibelenggu perangkap antara janji dan beban rahsia yang menghimpitnya. 

ISTERI YANG DISEKSA S2 (OG)Where stories live. Discover now