-NOT-EDITED-
BAB 14
"Kami dah bersepakat. Tarikh perkahwinan Nickolai dan Serafina adalah dua bulan dari sekarang." Giovanni yang berada di hujung meja ketika sesi brunch itu berkata.
Serafina hanya diam. Pergerakan pisau Nickolai di atas pinggan putih itu pula pegun di tengah jalan.
"Is there any objection?" soal Giovanni lagi. Pandangan Giovanni hanya tertumpu pada Nickolai dan Serafina. Meskipun dia bertanya, tapi kata-katanya tadi sudah jelas maksudnya.
Autoriti. Tiada kompromi.
Tangan Nickolai sambung bekerja. Dia tahu cepat atau lambat, majlis perkahwinan mereka tetap akan berlangsung. Tapi bila hal itu dibangkitkan, dada rasa sesak juga. Jiwa dia masih lima puluh, lima puluh di antara setuju dan tak setuju.
Nickolai berdehem.
"Tak terlalu cepat ke? Kami baru je kenal." Nickolai masih mencuba nasib. Dapat tangguh satu tahun pun jadilah. Dua bulan itu terlalu singkat baginya.
"Dua bulan dah cukup untuk kau berkenalan dengan Serafina nanti. Sebab Serafina akan terus tinggal kat sini mulai hari ini. Aku dah berbincang dengan Fabio dan Fabio juga dah bersetuju." Sergio pula menyampuk.
Nickolai pantas merenung tajam ke arah ayahnya. Kenapa dia baru tahu? Apa lagi yang telah diputuskan tanpa pengetahuannya?
"Are you okay with that, Serafina?" soal Sergio kepada Serafina tanpa mempedulikan Nickolai. Suara dibuat-buat manis, senyuman pula penuh muslihat.
"Yes, I'm fine!" jawab Serafina sopan. Dia masih terkejut. Tapi dia juga sudah fikirkan kemungkinan itu. Cepat atau lambat, sekarang atau nanti, nasibnya sudah tertulis dan dia hanya perlu laluinya tanpa gagal.
Tangan Nickolai tanpa sedar menggenggam erat pisau dan garpu di tangannya. Terlintas perbualannya dan Eidan semalam.
"Serafina dah tahu latar belakang keluarga kau?"
Nickolai sendiri tak pasti. Dia kurang komunikasi dengan Serafina. Yang dia tahu Fabio memang tahu tentang D'Ambrusio. Firasat mengatakan lelaki tua itu lebih selesa rahsiakan daripada pengetahuan Serafina.
"If you were me, better to keep her in the dark or just tell her the truth?"
"Untuk seseorang seperti Serafina, automatik aku akan pilih untuk rahsiakan semuanya. Dia pun tak dapat melihat. Sekurang-kurangnya dia rasa bebas. She'll be genuinely happy. Aku rasa macam buat dosa besar pulak kalau aku musnahkan semua tu. I'll just protect her in secret."
"Tapi?" Nickolai rasa macam ada lagi yang ingin disampaikan Eidan.
"Tapi... Kebenaran tetap tak akan berubah, walau sejauh mana pun kau cuba menutupnya dengan sebuah ilusi. Cat someday will be out of the bag. Kau lebih tahu, Nicko. Once you sign your life to D'Ambrusio, there's no way out. Kalau pun bukan jujur sepenuhnya, paling tidak aku akan cuba jujur semampu aku. Kau kena berbincang dengan dia, Nicko."
Ya... Mungkin yang dia perlukan adalah komunikasi dengan Serafina.
"Kau dengar tak, Nickolai?" Suara Sergio itu mengembalikan Nickolai ke alam nyata. Hilang bayangan Eidan semalam.
Nickolai pandang ayahnya. Kemudian ke arah semua orang yang berada di situ. Giovanni yang nampak tak berminat. Fabio yang merapatkan bibirnya. Dheo pula hanya fokus pada makanan, tapi hujung bibir tersenyum seolah-olah sedang mengejek.
Dan Serafina pula, wajahnya kelihatan pucat. Kenapa?
"Ayah cakap apa?" soal Nickolai.
"Aku cakap, Serafina akan pindah masuk ke bilik kau hari ni."
YOU ARE READING
SAPPHIRE (Siri Permata #1)
RomanceSiri Permata #1 (Gemstone Series #1) An Arranged marriage. A revenge. Ini adalah kisah Nickolai D'Ambrusio x Serafina/Sapphire Varano.