-notedited-
BAB 16
Serafina menarik-narik kain yang berada di bahagian dadanya sebelum kedengaran suara nyaring yang agak tegas itu.
"Stop it, signorina! You'll ruin the dress!"
"Betul ke ni saiz saya? Kenapa saya rasa seksi sangat?" Serafina rasa kurang selesa. Bahagian atas tubuhnya rasa sungguh terdedah. Strapless. Terasa kain yang menutupi dadanya itu pula terlalu rendah. Macam mana kalau terlondeh?
Sekali lagi Serafina cuba menarik pad dada ke atas, tapi tangan Camilla lebih pantas menghalang.
"Ya, signorina! Ini memang betul gaun pengantin awak. Memang mengikut saiz tubuh awak. This is not sexy. This is to make you look hotter. Trust me," jelas Camilla. Matanya memerhatikan sebarang cacat-cela pada tubuh yang tersarung gaun kembang putih itu.
Hari ini Serafina perlu mencuba gaun pengantin yang ditempah untuk kali terakhir. Bulan lepas dia dah datang untuk sesi mengambil ukuran badan. Kata Nickolai, gaun pengantinnya ditempah dan dijahit tangan khas oleh seorang pereka fesyen terkenal tanah air.
Sedar tak sedar, majlis perkahwinannya tinggal lagi dua minggu. Serafina semakin sibuk dengan jadual yang diaturkan. Cake tasting. Dress fitting. Tak dilupakan kelas menari untuk sesi tarian bersama Nickolai ketika majlis resepsi nanti.
Camilla memakaikan veil di atas kepala Serafina. Dibetul-betulkan sehingga dia rasa puas hati. Sengih lebar.
"Awak nampak sungguh cantik, Signorina Varano! Jom kita tunjukkan pada Signor D'Ambrusio," kata Camilla. Dia pula yang teruja untuk melihat reaksi lelaki kacak itu.
Tangan Serafina dipimpin keluar. Kain baldu merah darah ikan yang menjadi tirai pemisah itu ditarik.
"Taraa..."
Nickolai yang sedang duduk menunggu di atas sofa itu mengangkat muka. Jari yang sedang skrol e-mel di telefon pintarnya pantas membeku. Mata terpaku pada gadis yang berdiri di depannya itu.
Sunyi.
Telefon dimasukkan kembali ke dalam kocek kot kelabunya. Nickolai pantas berdiri. Kaki melangkah ke arah wanita yang bakal menjadi isterinya dalam masa dua minggu itu.
"Good job, Camilla." Nickolai berkata tenang. Tanda dia approve.
"I know I did better than good," jawab Camilla. Senyum penuh yakin ke arah Nickolai.
Nickolai buat tak tahu saja walaupun memang itu kenyataannya. Ada sebab kenapa dia pilih Camilla Rivera daripada Rivera's Couture yang terkenal itu menjadi pereka untuk gaun pengantin Serafina.
"Call me if you need anything. I'll leave you two lovebirds alone now. Just... don't be naughty," kata Camilla lagi. Dikenyitkan sebelah mata kepada Nickolai.
Nickolai kekal tak berekspresi. Serafina pula rasa berbahang wajahnya. Faham maksud Camilla yang nakal itu.
Sunyi. Serafina rasa macam dia sekarang ini sedang ditilik oleh Nickolai. Tidak dapat melihat ekspresi wajah lelaki itu buatkan Serafina lebih berdebar. Apa pandangan Nickolai?
"Awak sangat cantik sekarang ni," puji Nickolai ikhlas. Mata dilarikan beberapa kali pada batang tubuh Serafina itu. Dia rasa macam tak puas melihat kecantikan Serafina yang ketika ini seperti seorang bidadari jatuh dari langit.
"Terima kasih. Dah tentu sebab Camilla dah buat yang terbaik untuk gaun ni. Saya harap gaun ini tak terlalu mahal."
"Well... Rivera's worth is never less than six figures," balas Nickolai selamba.
YOU ARE READING
SAPPHIRE (Siri Permata #1)
Roman d'amourSiri Permata #1 (Gemstone Series #1) An Arranged marriage. A revenge. Ini adalah kisah Nickolai D'Ambrusio x Serafina/Sapphire Varano.