Ash sedang berjalan di pusat membeli-belah apabila dia tiba-tiba ternampak Bunga bersama seorang lelaki. Mereka sedang bercakap sambil tersenyum, dan lelaki itu jelas kelihatan mesra dengan Bunga. Ash merasakan perasaannya berkecamuk, dan tanpa berfikir panjang, dia mula mengekori mereka.“Apa yang dia buat dengan lelaki tu?” bisik Ash sendirian, sambil menyembunyikan dirinya di sebalik gerai-gerai yang ada.
Dia perhatikan Bunga dan lelaki itu menuju ke arah panggung wayang. Mereka membeli tiket, kemudian berjalan masuk bersama. Ash mendengus kecil, rasa tak puas hati makin menyelinap dalam hatinya. “Oh, jadi dia ada masa nak tengok wayang dengan orang lain…”
Ash terus masuk ke dalam panggung, membeli tiket untuk tayangan yang sama dan duduk di barisan belakang, cuba memastikan dirinya tidak dilihat oleh Bunga. Sepanjang filem itu, matanya lebih tertumpu kepada Bunga dan lelaki di depannya berbanding skrin filem yang sedang ditayangkan.
Dalam cahaya samar panggung, dia melihat mereka berbual dan tersenyum, begitu mesra hingga membuatkan darah Ash naik mendidih.
Sambil duduk, dia mengambil segenggam popcorn dan mula mengunyahnya dengan kuat. Setiap kali lelaki itu berbisik sesuatu kepada Bunga, Ash akan mengunyah popcorn dengan lebih keras, seolah-olah popcorn itu adalah sasaran kemarahannya.
Bunga dan lelaki itu kelihatan sangat menikmati filem tersebut, sementara Ash di belakang hanya menahan rasa tak puas hati, semakin lama semakin geram.
“Apalah yang kelakar sangat tu?” bisik Ash dengan nada tak puas hati sambil menelan lagi popcorn, matanya tak lepas dari mereka. Setiap senyum dan gelak tawa dari Bunga hanya membuatkan Ash berasa lebih terganggu.
Ash menyeluk tangan ke dalam bekas popcornnya lagi, mengunyah dengan begitu kuat hingga beberapa orang di sekelilingnya menoleh, memandang pelik. Tapi Ash langsung tak peduli. Dia terus memerhati, dengan setiap kunyahan membawa rasa tak puas hati yang semakin memuncak.
Di hujung tayangan, ketika lampu kembali menyala, Ash hanya mengeluh dalam hati. "Makan popcorn pun tak hilang geram aku ni…" desisnya perlahan, sambil terus mengekori mereka keluar dari panggung.
Setiap kali lelaki itu berbisik sesuatu kepada Bunga, Ash merasakan darahnya mendidih. Tapi dia hanya berdiam, menahan rasa cemburu yang makin membuak.
Apabila filem tamat, Ash terus mengekori mereka dari jauh. Mereka berjalan keluar dari pusat membeli-belah dan berbual mesra sambil ketawa kecil. Ash mengikuti setiap langkah mereka sehinggalah mereka tiba di tempat lelaki itu menghantar Bunga pulang.
Sebaik sahaja Bunga masuk ke rumah, Ash menarik nafas lega, tapi perasaan cemburunya masih terasa kuat. “Siapa lelaki tu sebenarnya? Kenapa dia rapat sangat dengan Bunga?” bisiknya sendirian, dengan tekad untuk mencari jawapan pada hari berikutnya.
Selepas memastikan Bunga selamat sampai di rumah, Ash berpaling dan berjalan ke arah motornya. Dalam kepala, perasaannya masih bercelaru dengan rasa marah dan cemburu. Dengan satu gerakan pantas, dia menyarungkan helmet hitamnya, menghidupkan enjin motosikal besar itu yang berderum kuat, menggetarkan suasana malam yang sunyi.
Dia menekan pedal minyak, dan motosikal itu meluncur laju keluar dari kawasan perumahan. Angin malam yang dingin menerpa wajahnya, tapi itu tidak mampu menyejukkan api yang membara dalam dirinya. Ash terus menambah kelajuan, membelah jalan raya yang kosong dengan deruman enjin yang kuat, setiap sentakan gas membawa dia lebih jauh dari rasa cemburu yang menyelubungi fikirannya.
Bayangan Bunga bersama lelaki tadi bermain dalam fikirannya, menambah tekanan pada grip tangannya yang semakin kuat memegang handlebar. Dia membelok tajam di selekoh, motornya condong hampir menyentuh jalan – penuh dengan gaya dan kelihatan sangat berani.
Asap ekzos dan bunyi deruman motornya memecah kesunyian, seolah-olah menggambarkan perasaan Ash yang marah dan tak mampu dikawal. Dia terus memecut tanpa peduli, dengan niat untuk meluahkan segala rasa yang terbuku melalui kelajuan. Lampu-lampu jalan yang berderet hanya kelihatan seperti garisan cahaya yang mengiringinya, menambah lagi aura 'biker' misterinya.
Setibanya di satu selekoh terakhir sebelum pulang, Ash memperlahankan motornya sedikit, mengambil nafas dalam dan cuba menenangkan perasaannya. Namun, senyuman Bunga bersama lelaki tadi masih terbayang, menjadikan perjalanan pulangnya lebih penuh dengan pelbagai emosi.
YOU ARE READING
𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐘𝐚𝐧𝐠 𝐓𝐚𝐤 𝐁𝐞𝐫𝐤𝐞𝐬𝐚𝐦𝐩𝐚𝐢𝐚𝐧
Romantik#𝘼𝙎𝙃𝘽𝙐𝙉𝙂𝘼 ‹𝟹 ✦ 𝙃𝙀𝙍 𝙋𝙍𝙊𝙏𝙀𝘾𝙏𝙊𝙍 .𖥔 ݁ ˖ " Damn, buta ke? " - 𝘼𝙨𝙝 " Maaf encik, saya tak sengaja! " - 𝘽𝙪𝙣𝙜𝙖 𝘽𝙪𝙣𝙜𝙖 𝙩𝙞𝙙𝙖𝙠 𝙨𝙚𝙣𝙜𝙖𝙟𝙖 𝙩𝙚𝙧𝙡𝙖𝙣𝙜𝙜𝙖𝙧 𝙨𝙚𝙤𝙧𝙖𝙣𝙜 𝙟𝙚𝙟𝙖𝙠𝙖 𝙮𝙖𝙣𝙜 𝙩𝙞𝙣𝙜𝙜𝙞 𝙡𝙖𝙢𝙥...