𝟐𝟗 : 𝐃𝐞𝐣𝐚𝐯𝐮'

3 0 0
                                    

Bunga kembali ke rumah, berjalan masuk ke ruang tamu, hatinya berdebar-debar kerana selepas kejadian di hospital, dia merasa serba salah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Bunga kembali ke rumah, berjalan masuk ke ruang tamu, hatinya berdebar-debar kerana selepas kejadian di hospital, dia merasa serba salah. Ketika dia melangkah masuk ke ruang tamu, matanya tertumpu pada sebuah benda yang terjatuh di atas meja kecil di sudut.

Sapu tangan Ash.

Bunga berhenti seketika, matanya terbuka luas. Itu adalah sapu tangan yang Ash selalu bawa bersama, sapu tangan yang kini terlipat dengan rapi, tetapi masih ada bau familiar yang membuatkan hatinya bergetar. Perlahan-lahan, dia mengambil sapu tangan itu. Sebaik sahaja tangan Bunga menyentuhnya, dia terasa seperti ada aliran emosi yang menerpa. Tanpa disedari, dia duduk di atas sofa dan memandang sapu tangan itu.

Kenangan-kenangan indah bersama Ash muncul satu demi satu di benaknya. Tertawa bersama, bertengkar kecil tentang perkara remeh, dan betapa tegasnya Ash setiap kali dia merasa terganggu. Ada saat-saat ketika Ash kelihatan begitu keras di luar, tetapi di dalam, Bunga tahu ada sisi lembut yang jarang dia tunjukkan.

Bunga teringatkan betapa dia selalu merasa disayangi, walaupun Ash sering menyembunyikan perasaannya dengan sikap kasar. "Kenapa aku tak nampak semua ni sebelum ni?" Bunga berbisik perlahan, seakan-akan berkata pada dirinya sendiri.

"Kenapa aku biarkan dia pergi jauh daripada aku?"

Dia memejamkan mata, berusaha menahan air mata yang hampir jatuh. Sapu tangan itu, seolah-olah mengingatkan Bunga akan setiap detik mereka bersama, dan bagaimana dia terlalu sibuk dengan dunia sendiri untuk benar-benar menghargai Ash.

Bunga mendalamkan nafas, cuba menguatkan dirinya. Dengan perasaan penuh penyesalan, dia memutuskan untuk menyimpan sapu tangan itu dalam beg tangannya, seperti ada sesuatu yang mengikat dia dengan Ash, meskipun dia masih belum tahu apa yang bakal berlaku seterusnya.

Dia bangun dari sofa, langkahnya berat. Entah kenapa, dia merasa seolah-olah ada satu sisi dirinya yang telah hilang sejak kejadian itu.

-

Bunga dan Erfan perlahan-lahan melangkah masuk ke bilik hospital, suasana sunyi menyelubungi ruang itu. Ash terbaring di atas katil, masih lemah dan tidak sedarkan diri, dikelilingi peralatan perubatan yang terus memantau keadaannya. Bunga menarik nafas panjang, berusaha mengumpul kekuatan sebelum menghampiri Ash.

“Bunga, abang tunggu kat luar sekejap. Kalau ada apa-apa, panggil abang ya,” Erfan berbisik lembut, memberi ruang kepada adiknya.

Bunga hanya mengangguk perlahan, menahan sebak di dadanya. Setelah Erfan keluar, Bunga berdiri di tepi katil Ash, memandang wajahnya yang pucat dengan penuh kesedihan.

“Ash... kalau awak dengar, saya minta maaf... sangat-sangat minta maaf...” bisik Bunga perlahan, air matanya mula mengalir tanpa dapat ditahan.

Dia menggenggam sapu tangan yang pernah diberikan Ash kepadanya dahulu, sapu tangan yang kini menjadi kenangan di antara mereka. Perasaan bersalah yang menghimpit jiwa membuatkan dia terasa berat di dadanya.

“Saya tahu... mungkin awak marah. Tapi saya cuma nak awak sembuh, saya nak awak balik seperti dulu...” suaranya semakin tersekat-sekat, diiringi tangisan yang tak dapat dibendung.

Tanpa disedari oleh Bunga, kelopak mata Ash perlahan-lahan bergerak sedikit, seakan-akan memberi respon terhadap kehadiran dan kata-katanya. Satu titisan air mata jatuh dari sudut mata Ash, namun Bunga langsung tidak menyedarinya. Dia terlalu tenggelam dalam rasa bersalah dan harapannya agar Ash kembali sembuh.

Dia mengusap air matanya, berusaha menguatkan diri sebelum berbisik lagi, “Saya tak kisah kalau awak tak ingat saya lagi... saya cuma nak awak sihat, itu saja.”

Selepas beberapa saat, Bunga menarik nafas panjang, melepaskan rasa yang terbuku di hatinya. Dia memandang wajah Ash buat kali terakhir sebelum beredar keluar, membawa segala perasaan yang selama ini terpendam dalam diam.

-

Bunga duduk di sebuah kafe bersama dengan tiga rakan baiknya, Kaira, Elle, dan Zara. Wajahnya yang muram membuatkan mereka bertiga terus memandangnya dengan penuh prihatin, bimbang melihat sahabat mereka dalam keadaan seperti ini.

“Bunga, awak nampak lain sangat. Apa yang jadi sebenarnya?” Zara memecah kesunyian, memandang Bunga dengan rasa ingin tahu.

Bunga menarik nafas panjang, cuba menenangkan diri sebelum mula bercerita. Dia menceritakan segala yang terjadi tentang Ash yang mengalami kemalangan, bagaimana dia koma di hospital, dan betapa hatinya hancur melihat Ash dalam keadaan sebegitu. Setiap kata yang keluar dari mulutnya dipenuhi dengan perasaan sedih dan rasa bersalah.

Elle mengerutkan dahi, “Kesian kau, Bunga… aku tak sangka kau hadapi semua ni sorang-sorang. Kalau kau perlukan apa-apa, kami ada untuk kau.”

Bunga tersenyum tipis, berterima kasih atas sokongan mereka. Namun, sebelum dia dapat berkata apa-apa lagi, Kaira tiba-tiba memandangnya dengan wajah penuh keseriusan.

“Bunga, aku nak tanya kau sesuatu. Jujur ya… kau suka Ash ke?” Kaira bertanya, langsung membuatkan Bunga terdiam seketika.

Wajah Bunga bertukar merah, dan dia tergagap mencari kata-kata. “Err… aku… aku tak tahu, Kaira. Aku keliru.”

Elle dan Zara saling berpandangan dengan senyuman kecil di bibir, masing-masing memahami situasi yang mungkin Bunga sendiri enggan akui.

“Keliru apa, Bunga? Kalau awak sampai risau dan fikir pasal dia macam ni, itu tanda yang awak memang ada perasaan kat dia,” Zara menyampuk, memberi kata-kata yang menguatkan lagi soalan Kaira tadi.

Bunga terdiam seketika, memikirkan kata-kata mereka. Dalam hatinya, dia tahu mungkin ada kebenaran di sebalik perasaan risau yang dia alami. Namun, untuk mengakuinya, dia sendiri masih takut.

“Aku cuma… tak tahu. Aku takut kalau perasaan ni cuma sekejap,” Bunga menjawab perlahan.

Kaira tersenyum lembut, “Perasaan sebenar tak akan pudar, Bunga. Kadang-kadang kita cuma perlu berani untuk mengakuinya.”

Mereka bertiga tersenyum sambil memberi sokongan kepada Bunga. Perlahan-lahan, Bunga mula menerima bahawa mungkin perasaannya terhadap Ash bukan sekadar perasaan biasa antara kawan.

 Perlahan-lahan, Bunga mula menerima bahawa mungkin perasaannya terhadap Ash bukan sekadar perasaan biasa antara kawan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Vote and comment

Bubyeeeeee !

𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐘𝐚𝐧𝐠 𝐓𝐚𝐤 𝐁𝐞𝐫𝐤𝐞𝐬𝐚𝐦𝐩𝐚𝐢𝐚𝐧Where stories live. Discover now